Зробіть свій унесок в розбудову спільноти!
UA
img

Інтерв’ю № 4. «Тест на дорослість», – Вікторія Пустовіт

Одеситка Вікторія Пустовіт розповідає, що діти виявилися більш серйозними і відповідальними в часи війни, ніж деякі дорослі, і чому не варто розслаблятися в цей скрутний момент.

Війна стала для українців тестом, зокрема, на людяність і сміливість. Коли одні громади гуртуються і роблять усе можливе для допомоги війську та одні одним, інші йдуть у тінь і відмовляють у допомозі. Про це розповідає Вікторія Пустовіт, учителька інформатики Одеської школи № 22, яка віддає сили волонтерству, проте не має в цьому особливої підтримки керівництва. Пані Вікторія закликає не розслаблятися і кожного дня робити хоча б маленькі кроки, які б допомагали Україні перемогти в цій війні.

 

Ліки проти відчаю

Родина є моїм ресурсом. На жаль, для мене нинішня ситуація затяжна. У 2020 році, коли почалася пандемія, я вже відчувала брак ресурсу. Я втратила маму, одну з найбільш важливих для мене людей. Потім ми ніби оговталися від пандемії, стало менше обмежень, ми знову почали подорожувати, ходити в театри та кіно. 

Прийшла війна — і знову треба шукати ресурс. Я зрозуміла, що таким ресурсом маю стати я, щоб налаштовувати рідних людей на життя й підтримувати їхній дух. Хтось із моїх родичів у відчаї, у доньки ставались панічні атаки під час кожного вибуху, тому треба було, хоча б на відстані, заспокоювати її. Син-підліток не показує, як він переживає війну, але почав закриватися в собі, тому і йому треба пояснювати, як таке могло статися в XXI столітті. 

Щодень — для перемоги

Відчуваю синдром провини вцілілого — я бачила обстріли в Харкові, Маріуполі, біля нас Миколаїв постійно страждає. Я розуміла, що ніяк не можу зарадити цьому й мушу допомогти людям. Але було дуже важко знаходити роботу. Ми зверталися у волонтерські центри, ходили по місту закуповувати харчі й віддавали на допомогу, щоб бути причетними хоч якось.

Одесу не так часто обстрілюють, хоч тривоги у нас щодня. Дуже лякає умовне відчуття спокою, коли виходиш на вулицю і не читаєш новин. Усі розслаблені, люди вдають, що нічого не відбувається, — ходять на пляж, сидять у кафе, діти на вулиці граються під час сигналу тривоги. Ми не пристосовані до війни, тому трагедія з тим обстріляним будинком сколихнула всю Одесу. Може, це захисна реакція. Мене охоплює біль, бо є люди, яким набагато гірше, а ми їм не співчуваємо або тільки вдаємо співчуття. Це страшно. Ми занадто розслаблені.

 

Не знаю, чи всі відчувають те, що я, — наскільки нам пощастило, і наскільки не пощастило іншим. Тим, хто втратив свій дім і поїхав, щоб врятувати своє життя. Кожен і кожна для себе має вирішити, що може і що хоче робити зараз.

Щодня прокидаюся з думкою, що сьогодні я маю щось зробити для нашої перемоги. Цим питанням переймається багато моїх коліжанок. Якщо ми маємо кошти, то перераховуємо їх на допомогу тим, хто потребує. Якщо ми можемо плести сітки, то ми йшли й плели. Якщо ми можемо зробити чийсь день кращим, то ми це робили. З допомогою батьківства, учительства та учнівства збирали харчові набори для ТРО та нужденних, робили великодні подарунки для наших захисників і захисниць. Кожен день ми робимо щось, щоб комусь стало легше. Мої родичі допомагали робити захисні споруди в місті. Ті родичі та знайомі, хто живуть за кордоном, донатять і привозять допомогу. Усі потроху працюють, як тільки можуть.

img img

Поки ми всі думаємо про глобальні проблеми, росія витрачає шалені кошти на знищення цілої нашої країни.

img

Війна світів

Обговорюючи, куди б ми хотіли поїхати на ЕдКемп, ми з колегами в один голос сказали — Харків. Ми стільки разів збиралися в це місто! У мене були куплені квитки, я знала, з ким я буду їхати. У мене був великий план подорожі, насичений графік на весь березень. Але все, що я напланувала, намріяла, перевернулося з ніг на голову. І це залежало не від мене, а від того, що до нас прийшло зло, і я його не можу зупинити. 

Для мене нашестя росіян — це як нашестя інопланетян у фільмі «Війна світів». Вони мали тут агентуру, давно планували вторгнення. Ми цього всього ніби не помічали, жили у своєму рожевому світі, планували своє життя. Але реальна загроза існувала. Напередодні війни я говорила з колегою, якій наснилася війна. Я вважала, що у XXI столітті таке неможливо. Але виявилося, що наші реалії з боротьбою за довкілля й сортуванням сміття зовсім не співвідносяться з реаліями іншої країни. Для мене був шок — усвідомити, що поки ми всі думаємо про глобальні проблеми, росія витрачає шалені кошти на знищення цілої нашої країни.

Головний урок

Нарешті всі ми визначилися із самоідентифікацією. Для себе я чітко це зрозуміла. Я навіть не знала, як сильно я люблю свою країну. Нині відчуваю біль і гордість. Ми не могли себе зрозуміти через читання, перегляд фільмів та історію. Тепер нам треба для самоідентифікації прожити цей особистий біль, цю війну.

Освітній фронт

Як і інші порівняно спокійні регіони України, Одещина приймає переселенців, діти яких навчаються в місцевих закладах освіти — разом з тими дітьми, які залишилися, і тими, які виїхали за кордон, але продовжують навчатися дистанційно. За даними Одеської ОВА, в області зареєстровано 55 тис. ВПО, з них 20 тис. дітей. Понад 49 тис. дітей виїхали за кордон і продовжують навчання дистанційно. Тому робота одеських педагогів стала ще інтенсивнішою.

 

Щоб допомогти освітянам України продовжувати навчати дітей під час війни, спільнота EdCamp Ukraine запустила краудфандингову кампанію — збір коштів на комп’ютерну техніку та доступ до інтернету тим педагогам, що через війну втратили обладнання для навчання. Також зібрані кошти планують направити на психологічну підтримку вчителів і організацію конференцій, де вони можуть поділитися досвідом навчання під час війни. До кампанії можуть долучитися як громадяни з-за кордону на платформі GoFundMe, так і українці — на сторінці EdCamp Ukraine, додаючи коментар «Моя війна. Уроки» до платежу.

Без підтримки

На жаль, наш шкільний колектив по-різному сприйняв війну. Не всі розуміють, наскільки важливо переналаштуватися, адаптуватися до нових реалій. Ми з командою однодумців у школі об’єдналися в групу і підтримуємо одне одного, щось разом робимо. Два перші тижні на канікулах ми були повністю ізольовані, не знали, що робити. Керівництво школи теж не було готовим до такого сценарію, не знало, яким чином підтримати підлеглих, психологиня звільнилась. Ми самі знаходили по чатах, де потрібна допомога, і ходили по інших школах — плели сітки, готували обіди для військових.

 

Але керівництво школи вирішило не проявляти ініціативи й зачекати, на жаль. Для мене це було травматично, бо не було підтримки з боку адміністрації. Ніхто нас не згуртував, не заспокоїв. Поки в інших школах учительство працювало на допомогу ЗСУ, наша стояла осторонь. Потім таки в школі зробили волонтерський штаб, але там не були залучені наші вчителі, учні або батьки. Ми мусили волонтерити в інших місцях. Це урок — директори шкіл мають розуміти, наскільки важливо в такі моменти підтримати своїх підлеглих, учительство. Ми всі в однакових умовах, і часто розгублені, але керівництво має налаштувати людей, навіть якщо не знає, що робити. Та можна ж просто сказати, що все буде добре, бо ми повинні мати ресурс, щоб працювати з дітьми! Але нам ніхто не дав заряду бадьорості, упевненості. Нікому підтримати вчителів і дітей психологічно. У такі моменти дуже губишся і не знаєш, що робити. Але завдяки нашій спільній групі однодумців, ініціативам з боку EdCamp Ukraine ми змогли знайти потрібні слова підтримки для батьківства, учительства та учнівства школи.

Після двох тижнів канікул ми продовжили навчальний процес. У нас менше залишалось часу для волонтерства та допомоги. Але й це не зупиняло вчителів і вчительок. Я бачу, як директори інших шкіл з нашої ЕдКемп-спільноти гуртують свої колективи, вони сприймають це як належне і не можуть оцінити, наскільки це важливо для їхніх підлеглих. Я хочу, щоб інші зрозуміли, наскільки важлива роль керівника. На жаль, така підтримка є не у всіх. 

img img

Директори шкіл мають розуміти, наскільки важливо в такі складні моменти підтримати своїх підлеглих, учительство.

img

Долати розгубленість

Найважчий для мене день від початку війни — 25 лютого. Тоді ми всі нарешті зрозуміли, що сталося. Діти миттєво почали виїжджати за кордон. У нас 25 % виїхало від загальної кількості 1,3 тис. учнів у школі, це значна цифра. У частини дітей немає зв’язку.

25 лютого в мене за розкладом було шість уроків інформатики. Я не розуміла, чи проводити уроки, чи потрібна я була дітям. Але на всі уроки до мене виходили учні. У перші дні я їм нагадувала про уроки з медіаграмотності, як відрізняти фейки. Також багато разів зупиняла наших учителів і вчительок, щоб вони теж не піддавалися впливу дезінформації та фейкам. Доводилося стримувати потік фейкової інформації в робочому чаті. А поведінка дітей виявилася дорослою та адекватною, на відміну від батьків. Коли ми пропонували заспокоїтися, зробити руханку, діти казали: «Зі мною все гаразд, але заспокойте моїх батьків, бо вони носяться по квартирі, як скажені». І доводилося і їх також заспокоїти, адже батьки були дуже розгублені. 

Я зрозуміла, що ми (вчительство) потрібні дітям та батькам як ніколи. У перші дні війни наша робота спрямовувалася на те, щоб оцінити емоційний стан учнів та учениць і заспокоїти їх. Щоб вони побачили і відчули вчителя та знали, що все гаразд. Зі слів дітей, їм спокійніше, коли вони бачать, що я вдома.

IT-військо

У навчанні багато що змінилося. Наприклад, у нас з’явилася інструкція про те, що ми маємо робити, коли завиє сирена. Такого у нас ніколи не було. На уроках цивільної оборони ми їм про це розповідали, але раніше вони не відчували такої потреби. Зараз коли чують сирени, то розуміють, що це дуже важливо. А вони в нас у місті дуже гучні. Тепер у дітей немає легковажності, а набагато більше серйозності, відповідальності. Вони, напевне, зрозуміли, наскільки важливо те, що я їм розповідала раніше. Уроки з виживання вони відчули в бойових умовах.

 

Інформатику діти полюбляють, предмет цей сучасний, актуальний. Тому в моєму викладанні змінилося лише те, що я їм пропоную відеоуроки для самостійної роботи. Стало більше учнів, які можуть навчатись тільки в асинхронному режимі, бо багато дітей за кордоном і не завжди можуть приєднатися до зуму. Усе решта не змінилося, бо я завжди намагалася пов’язати урок з практикою і провести аналогію, де це може знадобитися в житті. 

Зараз дуже важливо, щоб діти могли не просто завчити матеріал, а мали навички адаптування. Нині я побачила, як це спрацьовує з тими, хто вже має ці навички. Мої діти в 6-му класі знають, як одне одного підтримувати, навіть перебуваючи в різних країнах. Чесно кажучи, завдяки карантину нам не так важко пристосуватися до життя в зумі. Та щоразу діти за кордоном говорять, що дуже хочуть повернутися, бо їм бракує спілкування, обіймасиків, того, що є у звичайному дитячому житті.

Символи віри

Моя гордість — це, насамперед, народ України. Наші люди відважні, повністю віддають себе заради держави. Я змінила думку про керівництво країни, яке нас підтримує. Якщо б наш керівник держави втік, ми не змогли б вистояти. Те, що він робить, допомагає людям не розгубитися в складній ситуації, а знаходити в собі сили боротися й перемагати.

 

Я дуже вірю в Збройні сили України, у наших людей і волонтерські рухи. Упевнена, що перемога обов’язково буде. Кожен і кожна має працювати на своєму місці, робити те, що може найкраще. Я не впевнена, що змогла б тримати зброю, моє місце — бути вчителем, підтримувати моє IT-військо. Бо ми з дітьми вчимо і як фейки розпізнавати, і як DDOS-атаки здійснювати. Зараз це дуже актуально та важливо. Важливо чітко розуміти, де правда, а де ні.

Місце на карті

Я хочу, щоб за кордоном розуміли і дітям розповідали, що є велика європейська країна — Україна. З 2005 року я подорожую в різні країни, і коли мене питали, звідки я, то неодмінно перепитували, чи це росія? Мені це було образливо. Я намагалася розповісти про Україну і хоча б географічно зорієнтувати людей. Але нас все одно асоціювали з рашею. 

Я хочу, щоб європейці зрозуміли: ми — самостійна країна з великою історією. Я не хочу, щоб нас жаліли. Я хочу, щоб знали про нашу велику історію, про Київську Русь, за кордоном мають пам’ятати, що ми європейська держава. Мені болить, коли раніше країну не помічали, не знали, що ми є. 

Я хочу, щоб українці за кордоном говорили про державу, щоб усі зрозуміли, де Україна, що ми робимо для світу. Ми є повноправними учасниками глобального світу, з нами треба рахуватися і знати, що ми — самобутня держава. 


Текст — Галина Ковальчук.

Серія інтерв’ю «Моя війна. Уроки» підготовлена за фінансової підтримки Black Sea Trust for Regional Cooperation – a Project of the German Marshall Fund of the United States (Чорноморський трастовий фонд, проєкт Німецького фонду Маршалла).

Позиції громадської організації «ЕдКемп Україна» і Фонду можуть не збігатися з поглядами, висловленими освітянами в інтерв’ю.

img img
Поділитись новиною у соціальних мережах
Форма зворотного зв’язку

Залиште свої контактні дані для зв’язку

Ваше ім’я
Телефон
flag
  • flag
    af +93
  • flag
    al +355
  • flag
    dz +213
  • flag
    as +1684
  • flag
    ad +376
  • flag
    ao +244
  • flag
    ai +1264
  • flag
    ag +1268
  • flag
    ar +54
  • flag
    am +374
  • flag
    aw +297
  • flag
    au +61
  • flag
    at +43
  • flag
    az +994
  • flag
    bs +1242
  • flag
    bh +973
  • flag
    bd +880
  • flag
    bb +1246
  • flag
    by +375
  • flag
    be +32
  • flag
    bz +501
  • flag
    bj +229
  • flag
    bm +1441
  • flag
    bt +975
  • flag
    bo +591
  • flag
    ba +387
  • flag
    bw +267
  • flag
    br +55
  • flag
    bn +673
  • flag
    bg +359
  • flag
    bf +226
  • flag
    bi +257
  • flag
    kh +855
  • flag
    cm +237
  • flag
    ca +1
  • flag
    cv +238
  • flag
    ky +1345
  • flag
    cf +236
  • flag
    td +235
  • flag
    cl +56
  • flag
    cn +86
  • flag
    co +57
  • flag
    km +269
  • flag
    cd +243
  • flag
    cg +242
  • flag
    ck +682
  • flag
    cr +506
  • flag
    ci +225
  • flag
    hr +385
  • flag
    cu +53
  • flag
    cy +357
  • flag
    cz +420
  • flag
    dk +45
  • flag
    dj +253
  • flag
    dm +1767
  • flag
    do +1809
  • flag
    ec +593
  • flag
    eg +20
  • flag
    sv +503
  • flag
    gq +240
  • flag
    er +291
  • flag
    ee +372
  • flag
    et +251
  • flag
    fo +298
  • flag
    fj +679
  • flag
    fi +358
  • flag
    fr +33
  • flag
    pf +689
  • flag
    ga +241
  • flag
    gm +220
  • flag
    ge +995
  • flag
    de +49
  • flag
    gh +233
  • flag
    gi +350
  • flag
    gr +30
  • flag
    gl +299
  • flag
    gd +1473
  • flag
    gp +590
  • flag
    gu +1671
  • flag
    gt +502
  • flag
    gg +44
  • flag
    gn +224
  • flag
    gw +245
  • flag
    gy +592
  • flag
    ht +509
  • flag
    hn +504
  • flag
    hk +852
  • flag
    hu +36
  • flag
    is +354
  • flag
    in +91
  • flag
    id +62
  • flag
    ir +98
  • flag
    iq +964
  • flag
    ie +353
  • flag
    im +44
  • flag
    il +972
  • flag
    it +39
  • flag
    jm +1876
  • jp +81
  • flag
    je +44
  • flag
    jo +962
  • flag
    kz +7
  • flag
    ke +254
  • flag
    ki +686
  • flag
    kw +965
  • flag
    kg +996
  • flag
    la +856
  • flag
    lv +371
  • flag
    lb +961
  • flag
    ls +266
  • flag
    lr +231
  • flag
    ly +218
  • flag
    li +423
  • flag
    lt +370
  • flag
    lu +352
  • flag
    mo +853
  • flag
    mk +389
  • flag
    mg +261
  • flag
    mw +265
  • flag
    my +60
  • flag
    mv +960
  • flag
    ml +223
  • flag
    mt +356
  • flag
    mh +692
  • flag
    mq +596
  • flag
    mr +222
  • flag
    mu +230
  • flag
    mx +52
  • flag
    fm +691
  • flag
    md +373
  • flag
    mc +377
  • flag
    mn +976
  • flag
    me +382
  • flag
    ms +1664
  • flag
    ma +212
  • flag
    mz +258
  • flag
    mm +95
  • flag
    na +264
  • flag
    nr +674
  • flag
    np +977
  • flag
    nl +31
  • flag
    nc +687
  • flag
    nz +64
  • flag
    ni +505
  • flag
    ne +227
  • flag
    ng +234
  • flag
    kp +850
  • flag
    no +47
  • flag
    om +968
  • flag
    pk +92
  • flag
    pw +680
  • flag
    ps +970
  • flag
    pa +507
  • flag
    pg +675
  • flag
    py +595
  • flag
    pe +51
  • flag
    ph +63
  • flag
    pl +48
  • flag
    pt +351
  • flag
    pr +1787
  • flag
    qa +974
  • flag
    re +262
  • flag
    ro +40
  • flag
    ru +7
  • flag
    rw +250
  • flag
    kn +1869
  • flag
    lc +1758
  • flag
    vc +1784
  • flag
    ws +685
  • flag
    sm +378
  • flag
    st +239
  • flag
    sa +966
  • flag
    sn +221
  • flag
    rs +381
  • flag
    sc +248
  • flag
    sl +232
  • flag
    sg +65
  • flag
    sk +421
  • flag
    si +386
  • flag
    sb +677
  • flag
    so +252
  • flag
    za +27
  • flag
    kr +82
  • flag
    es +34
  • flag
    lk +94
  • flag
    sd +249
  • flag
    sr +597
  • flag
    sz +268
  • flag
    se +46
  • flag
    ch +41
  • flag
    sy +963
  • flag
    tw +886
  • flag
    tj +992
  • flag
    tz +255
  • flag
    th +66
  • flag
    tl +670
  • flag
    tg +228
  • flag
    to +676
  • flag
    tt +1868
  • flag
    tn +216
  • flag
    tr +90
  • flag
    tm +993
  • flag
    tc +1649
  • flag
    tv +688
  • flag
    ug +256
  • flag
    ua +380
  • flag
    ae +971
  • flag
    gb +44
  • flag
    us +1
  • flag
    uy +598
  • flag
    uz +998
  • flag
    vu +678
  • flag
    va +379
  • flag
    ve +58
  • flag
    vn +84
  • flag
    vg +1284
  • flag
    vi +1340
  • flag
    eh +212
  • flag
    ye +967
  • flag
    zm +260
  • flag
    zw +263
Email
Напишіть Ваше запитання

Учительство, об’єднуймося!

Долучайтеся до спільноти EdCamp Ukraine та зростайте разом із нами.

Кожен лист — це:

  • можливості для професійного та особистісного зростання;
  • нові ініціативи і програми підвищення кваліфікації;
  • статті й інтерв’ю ПРО і ДЛЯ українського вчительства.