Підтримайте українських освітян зараз,
щоб вони підтримали наше майбутнє!
img

Інтерв’ю № 2. «Єднання 24/7», – Галина Кукліна

Педагог Галина Кукліна розповідає, як війна відбирає в дітей золотий час дитинства та як харківські вчителі волонтерять і викладають у бомбосховищах.

Учительки та вчителі, які працюють у прифронтових містах, мають унікальний досвід — вони водночас рятують життя, підтримують та навчають дітей, які опинилися у вирі війни. Про це розповідає Галина Кукліна, директорка Харківської спеціальної школи № 12 для дітей з порушеннями зору і викладачка орієнтування в просторі. Від початку повномасштабної війни з росією пані Галина перебуває в Харкові, де на лінії вогню допомагає дітям і дорослим, робить усе від неї залежне, щоб полегшити життя харків’янам і наблизити нашу перемогу. 

Головний урок

Від початку війни я в Харкові. Я спостерігаю війну на власні очі, допомагаю людям, які опинилися в складних життєвих обставинах. Ми волонтеримо, вивозимо людей з гарячих точок. Ми бачили, як російські війська руйнували харківські райони Салтівку і ХТЗ. 1 березня ми відправляли дітей в евакуацію під обстрілами. А 2 березня в тому районі була вщент розтрощена школа ім. В. Г. Короленка, де ще залишалися діти. Але ми незламні. І наші діти, попри все, нас підтримували й були впевнені в тому, що все буде добре.

Ми — нація переможців. Маю безліч прикладів, що надихають і дають можливість пишатися нашою країною. Найбільшу гордість у мене викликають люди, що горять новими ідеями і докладають неймовірних зусиль у досягненні мети. Я пишаюся харків’янами, які попри все зберігають інфраструктуру, висаджують квіти, боронять місто і допомагають одні одним. Такого єднання я не відчувала вже багато років. 

Ми переможемо

Нам не дали побудувати вільну, незалежну державу. От зараз ми й переживаємо цей трагічний етап, путінський геноцид українців. Я порівнюю нинішні події з Голокостом, і мене вражають євреї, які змогли його пройти й зрозуміли, що їм треба побудувати свою незалежну державу. Нехай це буде держава-фортеця, якщо нам треба захищати своє життя і дітей. І ми маємо, як ізраїльтяни, згуртуватися й будувати свою незалежну країну. Не треба нас «звільняти» і «вести до кращої долі». Нехай росіяни наведуть лад у своїй країні, а до нас не треба йти. 

Ми переможемо. Може, це утопія, але я впевнена, що ми відродимося, як птах фенікс. Ми не можемо зупинитися і здатися. Я впевнена, що наші діти повернуться і все відбудують, навіть якщо з нами станеться щось страшне. Вірю в наші збройні сили й перемогу. 

img img

Я хотіла записатися в тероборону, але мені сказали, що в мене є інші завдання. Моє покликання — бути вчителькою.

img

Час емпатії

Наша людяність, емпатія істотно збільшилася. Ми з командою однодумців готуємо їжу для ЗСУ на нашому шкільному обладнанні. Ми перемо білизну наших захисників і захисниць, допомагаємо їхнім родинам, розшукуємо гуманітарну допомогу. Якось із передової мені привезли одяг випрати, а в мене немає прального порошку. Я зробила один дзвінок — і мені привезли ящик того порошку. Такої підтримки я давно не відчувала. 

Люди дають мені ресурс. Мої люди працюють 24/7, ніхто не каже про відпочинок, навпаки, мене умовляють піти відпочити. Мені завжди щастить на людей, і нині, дякувати богу, допомагають і ті, хто залишилися, і ті, хто виїхали. У нас у Харкові залишився майже весь педагогічний склад. Четверо виїхали за кордон, бо вони жили на Салтівці, їхні квартири розгромили. На початку війни ми розміщували людей у нас у школі. Потім прилетіло, школу відключили від опалення, і тиждень у нас не було світла. А в підвалі дуже вогко. І там неможливо було жити, діти почали хворіти. 

Людей забирали в села, також через волонтерів вивозили за кордон. Зокрема, ми вивезли родину одного з наших учнів — хлопчика-третьокласника, його чотирирічного брата та їхню маму. У Литві в мами стався інсульт, її забрали в лікарню, діти залишилися самі. Тому ми відправили їхню 72-річну бабусю в Каунас, щоб вона могла допомагати. Якщо все буде добре, і вони повернуться, це буде моя найголовніша гордість за врятовану родину. Я молю бога, щоб цій жінці стало краще, щоб вони повернулися живі й здорові. 

Я роблю все можливе для того, щоб полегшити життя людям тут, у Харкові. Якщо ти щось робиш, то живеш. Якщо у мене є руки-ноги-голова, то я не можу просто сидіти. Хотіла записатися в тероборону, але мені сказали, що в мене є інші завдання. Моє покликання — бути вчителем.

Освітній фронт

Східні регіони України і тамтешня освітня сфера зазнають особливо жорстоких руйнувань від агресії рф. Зокрема, у Харкові постраждали понад 200 закладів освіти, а це майже половина від загальної їх кількості в місті. За даними департаменту освіти Харківської міськради, на додаток до руйнування шкіл 120 тис. школярів покинули місто. Наразі департамент аналізує рівень шкоди та обговорює, у якому форматі можливий початок нового навчального року. Тим часом харківські педагоги працюють як з тими дітьми, що залишилися в місті, так і з тими, хто виїхав, — в умовах обстрілів та руйнувань. 

Щоб допомогти освітянам України продовжувати навчати дітей під час війни, спільнота EdCamp Ukraine запустила краудфандингову кампанію — збір коштів на комп’ютерну техніку та доступ до інтернету тим педагогам, які через війну втратили обладнання для навчання. Також зібрані кошти планують направити на психологічну підтримку вчителів і організацію конференцій, де вони можуть поділитися досвідом навчання під час війни. До кампанії можуть долучитися як громадяни з-за кордону на платформі GoFundMe, так і українці – на сторінці EdCamp Ukraine, додаючи коментар «Моя війна. Уроки» до платежу.

Дорослі діти

У воєнному Харкові багато руйнувань інфраструктури, обмежені переміщення по місту, не працює громадський транспорт, а метро перетворилося на бомбосховище. У нас не завжди якісний інтернет, бракує гаджетів. Але і в цих складних умовах освітяни згуртувалися й навчають дітей. Є труднощі у викладанні, але тут ми можемо скористатися воєнною тактикою — відійти на один крок, щоб потім рухатися вперед до нових знань. Своїм вчителям і учителькам кажу — зараз нам найголовніше зберегти здоров’я нації, а розвивати дітей ми зможемо після перемоги. 

 

Мої колеги в Харкові спускаються в метро та бомбосховища і проводять уроки не лише для наших учнів, а для всіх дітей, хто там є. Наприклад, є родина, яка постійно живе в метро, дуже рідко звідти виходить. Там вони почуваються в безпеці. Так склалося, що там діти з трьох родин, у метро вони живуть разом у тісному зв’язку. Ми розмовляємо і спостерігаємо, чи сприймає розмову дитина, чи була в неї можливість відпочити. 

Я захоплююсь нашими дітьми. Мені нині бракує їхніх бешкетів та активності, які були в мирний час. Зараз вони дуже зосереджені на навчанні, на здобутті нових знань. Учні та учениці стали дуже серйозними, згуртованими, відповідальними. Тому на початку уроку я кажу — поки кожен і кожна не усміхнеться, ми не розпочнемо. Але вони дуже подорослішали. А мені так хочеться, щоб вони ще побули дітьми! Мені дуже шкода, що вони втрачають їхній золотий час дитинства. Ці варвари забрали в наших дітей таку можливість. 

Також весь цей час ми підтримуємо зв’язок з тими, хто виїхав. Діти за кордоном долучаються до нашого навчання і паралельно ходять до місцевих шкіл. Вони не завжди можуть приєднатися онлайн, тому мусять багато опановувати самостійно. Якщо дитина не може вийти в зум, то ми надсилаємо їй запис уроку через вайбер або телеграм. 

img img

Усі родини, яких ми вивозили, говорять, що не залишаться десь за кордоном, а мріють повернутися. Це мене дуже надихає.

img

Без лекцій та дошки

Подача і формат викладання змінилися. У нас немає можливості начитувати лекцію, використовувати дошку, перевіряти домашні завдання. Я взагалі не наголошую, чи виконала дитина домашнє завдання, бо всі зараз живуть у різних умовах. Є діти, які мають можливість розвиватися у звичному темпі. А інші такої можливості не мають. У нас у шкільному підвалі діти розмалювали стіни, бо їм була потрібна якась діяльність.

Ми пристосовуємося. Коли викладаємо в метро, беремо розвивальні ігри, адаптовані для дітей з порушеннями зору. Наприклад, у нас є гра «Важниця», де поєднуються українська мова, історія і математичні навички. 

У нас на базі школи є оркестр народних інструментів. На них діти грають не лише українську народну музику, але й сучасні хіти, які на народних інструментах звучать по-іншому, і дітям та слухачам дуже подобається. Бо, як кажуть самі діти: українська народна музика — це круто. Діти й сьогодні продовжують репетиції, плануємо зробити концерт. 

Урок для світу

Думаю, міжнародній спільноті буде корисним наш досвід роботи з дітьми з особливими освітніми потребами та інтеграція цих дітей у соціум засобами мистецтва. 

Мене переповнює гордість за нашу українську освіту. Діти, що виїхали, пішли в школи різних країн Європи. Вони пройшли тестування, і їх зараховують на класи вперед — і це ж зважаючи на те, що вони не знають місцевих мов. Це показник якості освіти, яку ми надаємо нашим дітям. Мій син, нечуючий, цього року мав отримати атестат про повну середню освіту. Зараз він у Німеччині. Його повезли в інтернат для дітей з порушеннями слуху, а після тестування сказали, що йому нема чого там робити і він може вступати до університету. Я порадила йому вчити мову й скористатися цим шансом. Кожна така історія — це гордість за наших людей. Ми довели, що освіта в нас відповідає європейському рівню, а може, й вище. 

Текст — Галина Ковальчук.

Серія інтерв’ю «Моя війна. Уроки» підготовлена за фінансової підтримки Black Sea Trust for Regional Cooperation – a Project of the German Marshall Fund of the United States (Чорноморський трастовий фонд, проєкт Німецького фонду Маршалла).

Позиції громадської організації «ЕдКемп Україна» і Фонду можуть не збігатися з поглядами, висловленими освітянами в інтерв’ю.

img img
Поділитись новиною у соціальних мережах
Форма зворотного зв’язку

Залиште свої контактні дані для зв’язку

Ваше ім’я
Телефон
flag
  • flag
    af +93
  • flag
    al +355
  • flag
    dz +213
  • flag
    as +1684
  • flag
    ad +376
  • flag
    ao +244
  • flag
    ai +1264
  • flag
    ag +1268
  • flag
    ar +54
  • flag
    am +374
  • flag
    aw +297
  • flag
    au +61
  • flag
    at +43
  • flag
    az +994
  • flag
    bs +1242
  • flag
    bh +973
  • flag
    bd +880
  • flag
    bb +1246
  • flag
    by +375
  • flag
    be +32
  • flag
    bz +501
  • flag
    bj +229
  • flag
    bm +1441
  • flag
    bt +975
  • flag
    bo +591
  • flag
    ba +387
  • flag
    bw +267
  • flag
    br +55
  • flag
    bn +673
  • flag
    bg +359
  • flag
    bf +226
  • flag
    bi +257
  • flag
    kh +855
  • flag
    cm +237
  • flag
    ca +1
  • flag
    cv +238
  • flag
    ky +1345
  • flag
    cf +236
  • flag
    td +235
  • flag
    cl +56
  • flag
    cn +86
  • flag
    co +57
  • flag
    km +269
  • flag
    cd +243
  • flag
    cg +242
  • flag
    ck +682
  • flag
    cr +506
  • flag
    ci +225
  • flag
    hr +385
  • flag
    cu +53
  • flag
    cy +357
  • flag
    cz +420
  • flag
    dk +45
  • flag
    dj +253
  • flag
    dm +1767
  • flag
    do +1809
  • flag
    ec +593
  • flag
    eg +20
  • flag
    sv +503
  • flag
    gq +240
  • flag
    er +291
  • flag
    ee +372
  • flag
    et +251
  • flag
    fo +298
  • flag
    fj +679
  • flag
    fi +358
  • flag
    fr +33
  • flag
    pf +689
  • flag
    ga +241
  • flag
    gm +220
  • flag
    ge +995
  • flag
    de +49
  • flag
    gh +233
  • flag
    gi +350
  • flag
    gr +30
  • flag
    gl +299
  • flag
    gd +1473
  • flag
    gp +590
  • flag
    gu +1671
  • flag
    gt +502
  • flag
    gg +44
  • flag
    gn +224
  • flag
    gw +245
  • flag
    gy +592
  • flag
    ht +509
  • flag
    hn +504
  • flag
    hk +852
  • flag
    hu +36
  • flag
    is +354
  • flag
    in +91
  • flag
    id +62
  • flag
    ir +98
  • flag
    iq +964
  • flag
    ie +353
  • flag
    im +44
  • flag
    il +972
  • flag
    it +39
  • flag
    jm +1876
  • jp +81
  • flag
    je +44
  • flag
    jo +962
  • flag
    kz +7
  • flag
    ke +254
  • flag
    ki +686
  • flag
    kw +965
  • flag
    kg +996
  • flag
    la +856
  • flag
    lv +371
  • flag
    lb +961
  • flag
    ls +266
  • flag
    lr +231
  • flag
    ly +218
  • flag
    li +423
  • flag
    lt +370
  • flag
    lu +352
  • flag
    mo +853
  • flag
    mk +389
  • flag
    mg +261
  • flag
    mw +265
  • flag
    my +60
  • flag
    mv +960
  • flag
    ml +223
  • flag
    mt +356
  • flag
    mh +692
  • flag
    mq +596
  • flag
    mr +222
  • flag
    mu +230
  • flag
    mx +52
  • flag
    fm +691
  • flag
    md +373
  • flag
    mc +377
  • flag
    mn +976
  • flag
    me +382
  • flag
    ms +1664
  • flag
    ma +212
  • flag
    mz +258
  • flag
    mm +95
  • flag
    na +264
  • flag
    nr +674
  • flag
    np +977
  • flag
    nl +31
  • flag
    nc +687
  • flag
    nz +64
  • flag
    ni +505
  • flag
    ne +227
  • flag
    ng +234
  • flag
    kp +850
  • flag
    no +47
  • flag
    om +968
  • flag
    pk +92
  • flag
    pw +680
  • flag
    ps +970
  • flag
    pa +507
  • flag
    pg +675
  • flag
    py +595
  • flag
    pe +51
  • flag
    ph +63
  • flag
    pl +48
  • flag
    pt +351
  • flag
    pr +1787
  • flag
    qa +974
  • flag
    re +262
  • flag
    ro +40
  • flag
    ru +7
  • flag
    rw +250
  • flag
    kn +1869
  • flag
    lc +1758
  • flag
    vc +1784
  • flag
    ws +685
  • flag
    sm +378
  • flag
    st +239
  • flag
    sa +966
  • flag
    sn +221
  • flag
    rs +381
  • flag
    sc +248
  • flag
    sl +232
  • flag
    sg +65
  • flag
    sk +421
  • flag
    si +386
  • flag
    sb +677
  • flag
    so +252
  • flag
    za +27
  • flag
    kr +82
  • flag
    es +34
  • flag
    lk +94
  • flag
    sd +249
  • flag
    sr +597
  • flag
    sz +268
  • flag
    se +46
  • flag
    ch +41
  • flag
    sy +963
  • flag
    tw +886
  • flag
    tj +992
  • flag
    tz +255
  • flag
    th +66
  • flag
    tl +670
  • flag
    tg +228
  • flag
    to +676
  • flag
    tt +1868
  • flag
    tn +216
  • flag
    tr +90
  • flag
    tm +993
  • flag
    tc +1649
  • flag
    tv +688
  • flag
    ug +256
  • flag
    ua +380
  • flag
    ae +971
  • flag
    gb +44
  • flag
    us +1
  • flag
    uy +598
  • flag
    uz +998
  • flag
    vu +678
  • flag
    va +379
  • flag
    ve +58
  • flag
    vn +84
  • flag
    vg +1284
  • flag
    vi +1340
  • flag
    eh +212
  • flag
    ye +967
  • flag
    zm +260
  • flag
    zw +263
Email
Напишіть Ваше запитання