Зробіть свій унесок в розвиток спільноти!
UA
img

Інтерв’ю № 5. «Повернути віру у свої сили», – Тетяна Бойко

Учителька Тетяна Бойко розповідає, як між уроками пакувати та розвозити їжу, співпрацювати з італійськими педагогами і повертати дітям мотивацію до навчання.

Бердичівські освітяни та інші небайдужі мешканці й мешканки міста створили надійний тил у боротьбі проти російських окупантів — поміж уроками вони активно залучені у волонтерство, допомагаючи Збройним силам Україні, самообороні та людям, які виїжджають з більш небезпечних територій. «На превелике щастя у нашому місті не було активних бойових дій», — каже Тетяна Бойко, учителька початкових класів бердичівської Школи-гімназії-ліцею № 10. У час війни пані Тетяна живе в шаленому темпі — волонтерить, займається власною освітою, проводить розвивальні заняття «Пізнавайка» у Малій ЕдКемп-академії та використовує на своїх уроках принципи гуманної педагогіки, щоб зберегти психічне здоров’я дітей.

Україна в огні

Коли розпочалася війна, у мене виникла чітка асоціація з кіноповістю Олександра Довженка «Україна в огні». Я знайшла книжку в бібліотеці батьків, перечитала й побачила багато точних і тонких деталей про нас і нашу країну. Наприклад, старий полковник-німець знайомив сина з народом України і говорив: «Так не підкорятися і так умирати, як умирають українці, можуть лише люди високої марки. Їх життєздатність і зневага до смерті безмежні». Звичайно, час нині не той, 80 років минуло з Другої світової, але народ той самий. Також Довженко писав, що в українців від слова «нація» зостався тільки прикметник. Тому головний урок цієї війни — це укріпити нас, українців і українок, на своїй власній землі. 

Я дуже горда тим, що я українка, що народилася на цій землі в цей час. Я пишаюся належністю до українського суспільства. Відчуття гордості спалахнуло з новою силою з перших днів війни. Я безмежно пишаюся і схиляюся перед тими людьми, які організувалися, щоб допомогти іншим, і зараз це роблять.

Щирий дар

Постійно моніторячи новини в перші дні війни, я зрозуміла, що просто сидіти не можу. У нашому місті організували гуманітарний пункт, де готували гарячу їжу. Я приєдналася до волонтерства, ми разом готували страви для ЗСУ, ТРО, самооборони міста, а також для ВПО, що прибували буквально з перших днів. Ми працювали без вихідних і перепочинку. У перший же день ми приготували 300 гарячих обідів з першої, другої і третьої страв, причому до того ми не знали одне одного. Я щаслива бути дотичною до такої гарної справи.

Так сталося, що серед волонтерів і волонтерок було дуже багато педагогів. Мене зачепило, наскільки охоче вони бралися за будь-яку роботу, зокрема й найбруднішу, — мили підлогу, посуд, чистили овочі, прибирали. Найбільше вразило те, наскільки щиро люди ділилися з волонтерами різноманітними продуктами,пропонували свою допомогу. Перед моїми очима досі стоїть бабуся, що принесла клуночок гречки й обрізки сала — може, останнє, що в неї було.

 

До війни, коли ми зустрічалися в освітянських спільнотах, я часто казала, що мені не вистачає 24 годин на добу. А якщо проаналізувати те, що стається за добу зараз, то ми встигаємо неймовірно багато. Я робила все, що в моїх силах, і те, чого я від себе не очікувала. І хоча я днями стояла на ногах, паралельно ми ще проводили уроки. Уранці я прокидалася, клала в наплічник мій вірний ноутбук — мого друга й соратника в роботі, їхала на інший кінець міста. Там ми готували, проводили уроки, під час перерв і «вікон» між уроками пакували їжу та розвозили по пунктах, де її потребували. Для мене це не героїчний, але гідний учинок.

img img

Перед моїми очима досі стоїть бабуся, що принесла клуночок гречки й обрізки сала — може, останнє, що в неї було.

img

Залишаємося вдома

Один раз я здалася — на другий тиждень війни, коли побачила евакуаційні потяги, куди намагалася потрапити маса людей і де передавали дітей у вікна. Мені здавалося, що виїхали всі мої знайомі. Родичі телефонували й питали, чому я не вивожу дитину. Останньою краплею для мене стали порожні полиці в магазинах. Усе це переповнювало мене. Я прибігла додому і наказала дитині збирати речі. Але вона, хоч і хвилюючись, відреагувала на диво спокійно й сказала: «Мамо, ми — українки. Чому ми маємо залишати нашу рідну землю? Я нікуди не поїду». Її розсудливість стала для мене «холодним душем». Тому ми залишились. 

І справді, саме наша земля стала для мене тим ресурсом, з якого я брала сили. З початку війни ми з донькою з квартири переїхали в батьківський приватний будинок. Я спостерігала за тим, як природа прокидається після зими, мала змогу садити квіти та сіяти городину, і це було чудово. Мабуть, спрацювала моя історична пам’ять — я відчула себе нащадком трипільців, фізично відчула, як наповнююсь енергією та силою.

А ще весь цей час мене підтримують донька і мама. Донька попервах мене не відпускала, бо, звісно, усі боялися через ситуацію в країні та області. Та вірили, що все буде добре.

Освітній фронт

Бердичівська громада стикнулася з тими ж освітніми проблемами, що й інші тилові регіони України. За словами Валентини Адаменко, очільниці міського управління освіти і науки, понад 3 тис. учнів виїхало за межі громади, а дистанційний навчальний процес відбувався з перебоями — через нестабільний зв’язок та повітряні тривоги. Надолужити потрібні знання управління планувало в серпні, за допомогою очних уроків, індивідуальних занять та консультацій. Проте лиш у тому випадку, якщо дозволить безпекова ситуація. 

Щоб допомогти освітянам України продовжувати навчати дітей під час війни, спільнота ЕдКемп Ukraine запустила краудфандингову кампанію — збір коштів на комп’ютерну техніку та доступ до інтернету тим педагогам, що через війну втратили обладнання для навчання. Також зібрані кошти планують направити на психологічну підтримку вчителів і організацію конференцій, де вони можуть поділитися досвідом навчання під час війни. До кампанії можуть долучитися як громадяни з-за кордону на платформі GoFundMe, так і українці — на сторінці EdCamp Ukraine, додаючи коментар «Моя війна. Уроки» до платежу.

Перелякані й мовчазні

З 28 лютого ми відновили роботу, навчальний процес у нас відбувається дистанційно. Кажуть, усе, що робиться, — на краще. Карантини нас загартували, навчили працювати онлайн. Виявляється, це була непогана репетиція. 

Я — учителька початкових класів, зараз у мене другий клас. Найважче було розпочати перший урок. Бо я розуміла, що дітям передаватиметься біль, який я відчуваю. Розуміла, що батьки теж стривожені, діти не будуть такими, як раніше, і ми будемо це бачити ще багато років потому. 

Я пам’ятаю наш перший воєнний урок. Зазвичай діти хочуть виговоритися, і їх непросто заспокоїти та розпочати урок. А тоді я побачила перелякані очі й абсолютно мовчазних дітей. Я зрозуміла, що звичайні уроки за розкладом я проводити не буду, не маю на це морального права. Мені потрібно було їх трішечки розворушити. Упродовж перших двох тижнів у нас був перший неофіційний урок, який я починала з рухливої вправи, щоб переключити їхню увагу. Давала розвивальні завдання на реакцію, швидкість, увагу. Завдяки цьому я вже впізнавала своїх дітей, вони поверталися до того, якими були до війни. Також я намагаюся більше хвалити дітей, говорити про їхні перемоги, позитивні моменти. Намагаюся за зовнішністю прочитати внутрішній стан дітей, лояльніше вказую на їхні помилки, використовуючи методи гуманної педагогіки, щоб вони почувалися захищенішими.

Найбільш разюча зміна в тому, що впала мотивація дітей до навчання. Бачу це з розмов з колегами і по своїй доньці. Маємо це виправляти — треба повертати дітям віру у власні сили та упевненість, що знання і вміння, здобуті в школі, їм все ж знадобляться в подальшому.

img img

Я пам’ятаю наш перший воєнний урок. Зазвичай діти хочуть виговоритися, і їх важко заспокоїти. А тоді я побачила перелякані очі й абсолютно мовчазних дітей.

img

Розширення географії

До нас у навчальний заклад приїхало багато діток, і зараз вони є нашими учнями й ученицями. У мене в класі є дівчинка з Чернігова. Вона вже освоїлася, дітки дуже добре її сприйняли. У неї зараз багато друзів, думаю, ми її адаптували гарно й лагідно. Хтозна, може, вона залишиться з нами навчатись.

Тим часом більшість діток мого класу батьки вивезли за кордон, але багато хто з них не захотіли відвідувати місцеві освітні заклади й продовжували онлайн-навчання разом з тими, хто залишився в Україні. Один з учнів потрапив до Італії. Якось мама цього хлопчика подзвонила мені, бо місцеві педагоги хотіли зі мною поспілкуватися. Говорячи з ними, я зауважила, як багато зусиль вони докладають для адаптації дитини. Італійці дуже хотіли почути мою думку про те, як краще зробити, щоб дитина швидше адаптувалася в їхній країні. Вони здивувалися тому, що ми — українські вчителі та вчительки — з перших днів війни організували таке достойне дистанційне навчання. Вони були вражені, що на небезпечній території ми продовжуємо працювати, підтримувати дітей. Ми розмовляли півтори години, я розповіла про наші з дітьми проєкти, неофіційне спілкування, поділилася досвідом адаптації навчального матеріалу до умов сьогодення. Ми вже навіть спланували подальшу роботу, яку будемо проводити спільно зі школою, де навчається цей хлопчик. 

img img

Італійські вчителі були вражені, що на небезпечній території ми продовжуємо працювати, підтримувати дітей.

img

Нескорені

Єдине, що нас тримає зараз, — це внутрішня сила в кожному і кожній з нас. Думаю, тема внутрішньої сили стала б лейтмотивом майбутньої події ЕдКемп, якби я її організовувала. Гадаю, важливо розповісти історії людей про їхню внутрішню силу, те, що мотивує і надихає рухатися далі і вистояти в цей важкий час. Адже багато освітян є бійцями ЗСУ, працюють у тилу, волонтерять. Тому саме про внутрішню силу, що тримає і підживлює нас, — варто говорити. 

Мені особисто хотілося б потрапити на ЕдКемп у наш український Маріуполь і поспілкуватися з вчителями та вчительками, які не підкорилися, не пристали на варварські умови окупанта. Дуже хочу почути їхні історії. 

Психологічна підтримка

Від початку війни я волонтерила, поєднуючи це з роботою, захистом диплома за другою освітою і ЄДКІ. Але я відчувала в собі сили робити більше. У цей момент мені запропонували стати викладачкою в EdCamp-академії і проводити розвивальні заняття, що допомагають відволікати діток від нинішніх подій. Для багатьох з них це був єдиний спосіб долучитися до освітньої діяльності, адже до занять доєднувались ті діти, які не мали змоги відвідувати уроки у своїх школах. Завдяки EdCamp-академії я маю цілий цикл таких занять, які не підпорядковані якійсь окремій освітній програмі та допомагають діткам гарно провести час, переключити фокус своєї уваги і забезпечують їхнє психічне здоров’я. Тому я можу ділитися цими своїми напрацюваннями.


Текст — Галина Ковальчук.

Серія інтерв’ю «Моя війна. Уроки» підготовлена за фінансової підтримки Black Sea Trust for Regional Cooperation – a Project of the German Marshall Fund of the United States (Чорноморський трастовий фонд, проєкт Німецького фонду Маршалла).

Позиції громадської організації «ЕдКемп Україна» і Фонду можуть не збігатися з поглядами, висловленими освітянами в інтерв’ю.

img img
Поділитись новиною у соціальних мережах
Форма зворотного зв’язку

Залиште свої контактні дані для зв’язку

Ваше ім’я
Телефон
flag
  • flag
    af +93
  • flag
    al +355
  • flag
    dz +213
  • flag
    as +1684
  • flag
    ad +376
  • flag
    ao +244
  • flag
    ai +1264
  • flag
    ag +1268
  • flag
    ar +54
  • flag
    am +374
  • flag
    aw +297
  • flag
    au +61
  • flag
    at +43
  • flag
    az +994
  • flag
    bs +1242
  • flag
    bh +973
  • flag
    bd +880
  • flag
    bb +1246
  • flag
    by +375
  • flag
    be +32
  • flag
    bz +501
  • flag
    bj +229
  • flag
    bm +1441
  • flag
    bt +975
  • flag
    bo +591
  • flag
    ba +387
  • flag
    bw +267
  • flag
    br +55
  • flag
    bn +673
  • flag
    bg +359
  • flag
    bf +226
  • flag
    bi +257
  • flag
    kh +855
  • flag
    cm +237
  • flag
    ca +1
  • flag
    cv +238
  • flag
    ky +1345
  • flag
    cf +236
  • flag
    td +235
  • flag
    cl +56
  • flag
    cn +86
  • flag
    co +57
  • flag
    km +269
  • flag
    cd +243
  • flag
    cg +242
  • flag
    ck +682
  • flag
    cr +506
  • flag
    ci +225
  • flag
    hr +385
  • flag
    cu +53
  • flag
    cy +357
  • flag
    cz +420
  • flag
    dk +45
  • flag
    dj +253
  • flag
    dm +1767
  • flag
    do +1809
  • flag
    ec +593
  • flag
    eg +20
  • flag
    sv +503
  • flag
    gq +240
  • flag
    er +291
  • flag
    ee +372
  • flag
    et +251
  • flag
    fo +298
  • flag
    fj +679
  • flag
    fi +358
  • flag
    fr +33
  • flag
    pf +689
  • flag
    ga +241
  • flag
    gm +220
  • flag
    ge +995
  • flag
    de +49
  • flag
    gh +233
  • flag
    gi +350
  • flag
    gr +30
  • flag
    gl +299
  • flag
    gd +1473
  • flag
    gp +590
  • flag
    gu +1671
  • flag
    gt +502
  • flag
    gg +44
  • flag
    gn +224
  • flag
    gw +245
  • flag
    gy +592
  • flag
    ht +509
  • flag
    hn +504
  • flag
    hk +852
  • flag
    hu +36
  • flag
    is +354
  • flag
    in +91
  • flag
    id +62
  • flag
    ir +98
  • flag
    iq +964
  • flag
    ie +353
  • flag
    im +44
  • flag
    il +972
  • flag
    it +39
  • flag
    jm +1876
  • jp +81
  • flag
    je +44
  • flag
    jo +962
  • flag
    kz +7
  • flag
    ke +254
  • flag
    ki +686
  • flag
    kw +965
  • flag
    kg +996
  • flag
    la +856
  • flag
    lv +371
  • flag
    lb +961
  • flag
    ls +266
  • flag
    lr +231
  • flag
    ly +218
  • flag
    li +423
  • flag
    lt +370
  • flag
    lu +352
  • flag
    mo +853
  • flag
    mk +389
  • flag
    mg +261
  • flag
    mw +265
  • flag
    my +60
  • flag
    mv +960
  • flag
    ml +223
  • flag
    mt +356
  • flag
    mh +692
  • flag
    mq +596
  • flag
    mr +222
  • flag
    mu +230
  • flag
    mx +52
  • flag
    fm +691
  • flag
    md +373
  • flag
    mc +377
  • flag
    mn +976
  • flag
    me +382
  • flag
    ms +1664
  • flag
    ma +212
  • flag
    mz +258
  • flag
    mm +95
  • flag
    na +264
  • flag
    nr +674
  • flag
    np +977
  • flag
    nl +31
  • flag
    nc +687
  • flag
    nz +64
  • flag
    ni +505
  • flag
    ne +227
  • flag
    ng +234
  • flag
    kp +850
  • flag
    no +47
  • flag
    om +968
  • flag
    pk +92
  • flag
    pw +680
  • flag
    ps +970
  • flag
    pa +507
  • flag
    pg +675
  • flag
    py +595
  • flag
    pe +51
  • flag
    ph +63
  • flag
    pl +48
  • flag
    pt +351
  • flag
    pr +1787
  • flag
    qa +974
  • flag
    re +262
  • flag
    ro +40
  • flag
    ru +7
  • flag
    rw +250
  • flag
    kn +1869
  • flag
    lc +1758
  • flag
    vc +1784
  • flag
    ws +685
  • flag
    sm +378
  • flag
    st +239
  • flag
    sa +966
  • flag
    sn +221
  • flag
    rs +381
  • flag
    sc +248
  • flag
    sl +232
  • flag
    sg +65
  • flag
    sk +421
  • flag
    si +386
  • flag
    sb +677
  • flag
    so +252
  • flag
    za +27
  • flag
    kr +82
  • flag
    es +34
  • flag
    lk +94
  • flag
    sd +249
  • flag
    sr +597
  • flag
    sz +268
  • flag
    se +46
  • flag
    ch +41
  • flag
    sy +963
  • flag
    tw +886
  • flag
    tj +992
  • flag
    tz +255
  • flag
    th +66
  • flag
    tl +670
  • flag
    tg +228
  • flag
    to +676
  • flag
    tt +1868
  • flag
    tn +216
  • flag
    tr +90
  • flag
    tm +993
  • flag
    tc +1649
  • flag
    tv +688
  • flag
    ug +256
  • flag
    ua +380
  • flag
    ae +971
  • flag
    gb +44
  • flag
    us +1
  • flag
    uy +598
  • flag
    uz +998
  • flag
    vu +678
  • flag
    va +379
  • flag
    ve +58
  • flag
    vn +84
  • flag
    vg +1284
  • flag
    vi +1340
  • flag
    eh +212
  • flag
    ye +967
  • flag
    zm +260
  • flag
    zw +263
Email
Напишіть Ваше запитання

Учительство, об’єднуймося!

Долучайтеся до спільноти EdCamp Ukraine та зростайте разом із нами.

Кожен лист — це:

  • можливості для професійного та особистісного зростання;
  • нові ініціативи і програми підвищення кваліфікації;
  • статті й інтерв’ю ПРО і ДЛЯ українського вчительства.