Що таке соціально-емоційні навички?
Розповідаємо деталі про ДоСЕн – дослідження соціально-емоційних навичок.
Його EdCamp Ukraine, як національний центр, проведе в рамках міжнародного дослідження від Організації економічного співробітництва та розвитку (OECD).
За визначенням OECР, соціально-емоційні навички (які ще називають м’якими, гнучкими або навичками XXI століття, soft або life skills) — це індивідуальні здатності, риси і характеристики, які можна розвивати протягом життя та що важливі для навчальних досягнень, соціальних відносин і згуртованості, конкурентоспроможності на ринку праці, активної громадянської позиції й благополуччя людини загалом.
Існує стереотип, що ми не можемо вплинути на свої характеристики, бо нібито отримуємо їх за народження. Але це можна змінювати. Ідея в тому, щоб дати рекомендації, як із цим далі працювати.
«Академічні успіхи — лише один із чинників, що роблять людей, бізнеси та країни успішними. Роботодавці високо цінують м’які навички, і багато освітніх систем хочуть надавати їм пріоритет. Але завжди було важко надійно виміряти ці навички, а те, що не вимірюється, рідко затверджується. Наше дослідження стане новим словом у цьому», — наголошує Андреас Шляйхер, директор Директорату освіти та навичок ОЕСР, спеціальний радник з освітніх політик генерального секретаря ОЕСР, засновник PISA і ДоСЕН.
Як зазначає Руслан Гурак, голова Державної служби якості освіти, є безліч чинників, які впливають на якість освіти та навчання: від вчительства, освітнього середовища, соціально-економічної ситуації й до війни, пандемії, мотивації батьківства та навіть їхньої освіти. Тому вважати, що школа і вчителі – єдині ключові чинники, що впливають на учнівську успішність, – це хибно.
А чому в дослідженні бере участь учнівство саме такого віку
Ми маємо амбітну мету — провести дослідження на рівні всієї країни, а не лише певного міста чи області.
На сьогодні сформована вибірка закладів освіти, як міських, так і сільських, загалом близько 230 шкіл.
За допомогою розширеного інструментарію ДоСЕН ми плануємо досягти кількох цілей.
Участь у дослідженні учнівства віком і 10, і 15 років дасть змогу побачити їхні рівні володіння соціально-емоційними навичками. Молодше учнівство навчалося за методиками Нової української школи, а старше — ні, адже на рівень базової освіти реформа щойно поширилася, ще не охопивши учнівства, яке досягло 15-річного віку у 2023 році.
Завдяки дослідженню ми зможемо дізнатися, як реформа сприяє формуванню м’яких навичок, як це передбачалося в її концептуальних засадах.
У ДоСЕН також візьмуть участь 26 шкіл-учасниць всеукраїнського експерименту з упровадження СЕЕН, програми соціально-емоційного та етичного навчання.
Результати цих шкіл зможуть проілюструвати те, наскільки ефективною є програма розвитку соціально-емоційних навичок учнівства.
Крім того, участь у ДоСЕН сільських і міських шкіл, а також закладів освіти з різних регіонів, зокрема тих, що пережили окупацію рф, може виявити різницю і в тому, як працюють учительки й учителі, та й самі діти, із соціально-емоційними навичками в різних місцевостях.
Співорганізатором ДоСен є Державна служба якості освіти України. Серед партнерів – Комітет Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій, Консультативна рада з питань сприяння розвитку системи загальної середньої освіти при Президентові України, Міністерство освіти і науки України, Інститут проблем виховання НАПН України/ Institute of problems on education, команда PISA Український центр оцінювання якості освіти, Інститут освітньої аналітики.
Дослідження соціально-емоційних навичок в Україні здійснюється за підтримки Міжнародний фонд “Відродження”.