Зробіть свій унесок в розвиток спільноти!
UA
img

Інтерв’ю № 1. «Освіта — зброя майбутнього», – Ольга Гурська

Учителька Ольга Гурська з Полтави розповідає, чому освіті потрібно більше людяності і як творчість дає ресурс працювати в умовах війни.

Упродовж трьох місяців повномасштабної війни з росією українські вчителі тримають освітній фронт. Вони продовжують працювати у важких умовах війни, накопичуючи унікальний педагогічний досвід, переосмислюючи роль освіти та її ціннісні складники. Завдяки цьому українське вчительство формулює власні уроки війни, якими може ділитися не лише з вітчизняними, але і з закордонними колегами. 

Про свої уроки війни розповідає Ольга Гурська, заступниця директора Приватної початкової школи міста Полтава «ДКУ», що залучена не тільки до навчального процесу, а й до активної допомоги переселенцям та їхнім дітям-школярам. 

Освітянський краудфандинг

Головний виклик для Полтавщини — це допомога внутрішньо переміщеним особам. Наші заклади освіти стали тимчасовою домівкою для багатьох з них. У більшості садочків і шкіл живуть сім’ї переселенців, а їхні діти долучилися до освітнього процесу в цих закладах. Учительки та вчителі, які звикли до сталого колективу, тепер працюють і з новенькими. А ці діти потребують особливої уваги, бо в кожного і кожної своя життєва історія. Частина з них отримала трагічний досвід, що змусило їх покинути рідну домівку. Допомогти таким дітям адаптуватися — це виклик для наших освітян.

У нашій школі приміщення невелике, та ми теж приймаємо переселенців, які приїжджають зі сходу. Одночасно в нас живе близько 30 людей, одні виїжджають, бо знаходять інший прихисток, а на їхнє місце прибувають інші. У них мінімальна кількість речей, тому ми приносимо для них одяг, предмети гігієни, дали й візочок, бо була родина з дуже маленькою дитиною.

Також ми збираємо кошти, щоб викупити карету швидкої допомоги для потреб Збройних сил України на фронті. Її вже знайшли, зробили перший внесок. Ми організували інформаційну кампанію, розповіли в соцмережах про цю ініціативу й залучаємо людей, щоб привезти цю машину, а також ліки з Німеччини. Сподіваюся, автомобіль скоро доправлять, уся сума вже зібрана. 

img img

Частина українців настільки сильна духом, що з перших днів війни змогла подолати стрес, об’єднатися й наближати нашу перемогу. Я відчуваю себе частиною нашої великої нації.

img

Знайти ресурс

Моїм ресурсом стала моя родина. У перші дні після 24 лютого мене охопив страх, було враження, що настав кінець світу. Ніхто до війни не був готовий. Тиждень я не розмовляла з друзями та знайомими взагалі, навіть телефоном. Не спілкувалася, бо розуміла, що не можу зібрати свої думки до купи. Про це важко говорити навіть зараз. 

Мене із цього стану вивели чоловік і діти. Я зрозуміла, що життя продовжується. У мене є сенс життя, навіщо жити. Я зрозуміла, що мій емоційний стан дуже впливає на родину, тому мені потрібно його вирівнювати, щоб бачити спокійні обличчя моїх дітей.

Фізична активність відновлює. У нас з’явилася традиція — ми з дітьми щоранку проводимо руханки, щоб віднайти ресурс, мати додатковий заряд енергії. Для моїх дітей це також час, коли вони можуть побути разом з мамою, відчуваючи себе в безпеці.

Я практикую тишу. Коли приїжджаю в село, то виходжу на подвір’я. Коли чисте небо, сонячна погода, я піднімаю вгору обличчя, слухаю тишу і створюю уявний купол над всією територією України. Дуже хочу, щоб цю тишу відчули всі українці. Раніше не звертала уваги на неї, а зараз дуже ціную, бо нині тиша — розкіш для всіх нас.

Освітній фронт

Російська агресія завдає великої шкоди українській освіті. За три місяці війни вже зруйновано чи пошкоджено понад 1,5 тис. шкіл, мільйони українських школярів і школярок потребують допомоги в навчанні. Освітній процес змінився — його проводять в укриттях та на окупованих територіях країни. А порівняно безпечні регіони, як-от Полтавщина, приймають переселенців. За даними Полтавської ОВА, в області понад 100 тис. внутрішньо переміщених осіб, з них до 6 тис. живе в закладах освіти.

Щоб допомогти освітянам України продовжувати навчати дітей під час війни, спільнота EdCamp Ukraine запустила краудфандингову кампанію — збір коштів на комп’ютерну техніку та доступ до інтернету тим педагогам, які через війну втратили обладнання для навчання. Також зібрані кошти планують направити на психологічну підтримку педагогам і організацію (не)конференцій з обміну досвідом навчання під час війни. До кампанії можуть долучитися як громадяни з-за кордону на платформі GoFundMe, так і українці – на сторінці EdCamp Ukraine, додаючи коментар «Моя війна. Уроки» до платежу.

Головний урок війни

Суспільство потребує людини нового типу. Війна показала, що у світі катастрофічно бракує любові, гуманності, чуйності, доброти. Як результат — нова реальність, яка настала після 24 лютого. Тому необхідно перебудовувати всю систему виховання дітей, щоб на першому місці були цінності людяності й гуманізму.

Найсильнішою зброєю має бути освіта, бо вона формує свідомість людини. Якщо кардинально змінити певні елементи освіти, наразі недоопрацьовані, то завдяки новій філософії освіти можна поставити на перший план цінність миру та гуманізму. І якби я організовувала нині ЕдКемп для освітян, то обрала б тему «Освіта — головна зброя майбутнього, змінюємо пріоритети й цінності» і зробила б акцент саме на гуманізмі та людяності.

Будь-яка нація має цінувати свою мову, адже рідна мова — це генетичний код нації. Знати й використовувати українську — це обов’язок кожного громадянина України. Сьогодні мовне питання активізувало прихований розкол українського суспільства. А війна стала його наслідком. Зробивши акцент на російськомовній частині населення, росія легко маніпулює свідомістю цих людей та реалізує свої загарбницькі плани. 

img img

Найсильнішою зброєю має бути освіта, бо вона формує свідомість людини.

img

Як ми навчаємо

Як і в більшості шкіл, у нас навчальний процес організований за допомогою технологій дистанційного навчання. Ми розуміємо, що нині необхідно надавати психологічну підтримку дітям. Тому ми трохи змінили акценти в освітньому процесі й адаптуємо програму під запити дітей, щоб вони відчували підтримку. Я зараз викладаю в першому класі і приділяю багато уваги спілкуванню з дітьми для визначення їхнього емоційного стану. Під час занять ми виконуємо вправи для розвитку дрібної моторики рук (пальчикова гімнастика), практикуємо гімнастику для очей, слухаємо музику й танцюємо. Наш психолог проводить додаткові заняття з дітками. 

Крім того, діти відвідують арттерапевтичні заняття, де мають можливість через малюнок передати свій внутрішній стан. Роботи дітей передаємо військовим, щоб вони відчували нашу підтримку. Завдяки цьому учні усвідомлюють свій внесок у наближення перемоги.

Війна залишила свій відбиток у свідомості дітей. Це проявляється під час обговорення тем, які, на перший погляд, мало дотичні до проблеми війни. Наприклад, під час розмови про найбільші українські міста, як-от Харків, у дітей відразу з’являлася асоціація,  що його бомблять. Готуючи малюнки для українських захисників і захисниць, вони малюють кораблі, що випускають ракети, зображують пожежі та кров. Водночас, коли я запитала дітей, чи відчували вони себе в небезпеці, діти відповіли, що не відчували. Проте малюнки показують інше — війна торкнулася їхньої свідомості. Я радію, коли учні й учениці щасливі, а на їхніх обличчях сяють усмішки.

Я бачу, як війна вплинула і на моїх власних дітей. У них погіршився сон, часто сниться війна — ракети, бомби, вони прокидаються серед ночі та кличуть мене. Спостерігаючи за своїми дітьми, я помітила: що старша дитина, то більший вплив на неї має війна.

Уроки війни для світу

Перед відновленням навчання ми, учительство, проговорили між собою багато речей, щоб знайти ресурс, і вже потім почали освітній процес. Бо якщо я не можу підтримати дітей, то не варто й розпочинати урок. Ми налаштувалися на перемогу й передаємо дітям цей оптимізм. 

Тому наші вчителі та вчительки можуть поділитися тим, як зберегти стійкість в умовах війни, зокрема і в організації освітнього процесу. Вона має декілька етапів — спочатку необхідно знайти стійкість, опору в собі. Лише отримавши внутрішній ресурс, треба йти до дітей і вчити їх віднаходити й утримувати внутрішню опору в умовах воєнної нестабільності. 

Під час війни я відкрила в собі нові таланти — почала писати вірші, казки, матеріали для соцмереж. Стрес має певний позитивний потенціал. Я почала зосереджуватися на тому, чим я можу бути корисною. Усі ми нині волонтеримо, окрім того, я себе знайшла у творчості. Те, що я можу написати, може бути корисним для інших.

Текст — Галина Ковальчук.

Серія інтерв’ю «Моя війна. Уроки» підготовлена за фінансової підтримки Black Sea Trust for Regional Cooperation — a Project of the German Marshall Fund of the United States (Чорноморський трастовий фонд, проєкт Німецького фонду Маршалла).

Позиції громадської організації «ЕдКемп Україна» і Фонду можуть не збігатися з поглядами, висловленими освітянами в інтерв’ю.

img img
Поділитись новиною у соціальних мережах
Форма зворотного зв’язку

Залиште свої контактні дані для зв’язку

Ваше ім’я
Телефон
flag
  • flag
    af +93
  • flag
    al +355
  • flag
    dz +213
  • flag
    as +1684
  • flag
    ad +376
  • flag
    ao +244
  • flag
    ai +1264
  • flag
    ag +1268
  • flag
    ar +54
  • flag
    am +374
  • flag
    aw +297
  • flag
    au +61
  • flag
    at +43
  • flag
    az +994
  • flag
    bs +1242
  • flag
    bh +973
  • flag
    bd +880
  • flag
    bb +1246
  • flag
    by +375
  • flag
    be +32
  • flag
    bz +501
  • flag
    bj +229
  • flag
    bm +1441
  • flag
    bt +975
  • flag
    bo +591
  • flag
    ba +387
  • flag
    bw +267
  • flag
    br +55
  • flag
    bn +673
  • flag
    bg +359
  • flag
    bf +226
  • flag
    bi +257
  • flag
    kh +855
  • flag
    cm +237
  • flag
    ca +1
  • flag
    cv +238
  • flag
    ky +1345
  • flag
    cf +236
  • flag
    td +235
  • flag
    cl +56
  • flag
    cn +86
  • flag
    co +57
  • flag
    km +269
  • flag
    cd +243
  • flag
    cg +242
  • flag
    ck +682
  • flag
    cr +506
  • flag
    ci +225
  • flag
    hr +385
  • flag
    cu +53
  • flag
    cy +357
  • flag
    cz +420
  • flag
    dk +45
  • flag
    dj +253
  • flag
    dm +1767
  • flag
    do +1809
  • flag
    ec +593
  • flag
    eg +20
  • flag
    sv +503
  • flag
    gq +240
  • flag
    er +291
  • flag
    ee +372
  • flag
    et +251
  • flag
    fo +298
  • flag
    fj +679
  • flag
    fi +358
  • flag
    fr +33
  • flag
    pf +689
  • flag
    ga +241
  • flag
    gm +220
  • flag
    ge +995
  • flag
    de +49
  • flag
    gh +233
  • flag
    gi +350
  • flag
    gr +30
  • flag
    gl +299
  • flag
    gd +1473
  • flag
    gp +590
  • flag
    gu +1671
  • flag
    gt +502
  • flag
    gg +44
  • flag
    gn +224
  • flag
    gw +245
  • flag
    gy +592
  • flag
    ht +509
  • flag
    hn +504
  • flag
    hk +852
  • flag
    hu +36
  • flag
    is +354
  • flag
    in +91
  • flag
    id +62
  • flag
    ir +98
  • flag
    iq +964
  • flag
    ie +353
  • flag
    im +44
  • flag
    il +972
  • flag
    it +39
  • flag
    jm +1876
  • jp +81
  • flag
    je +44
  • flag
    jo +962
  • flag
    kz +7
  • flag
    ke +254
  • flag
    ki +686
  • flag
    kw +965
  • flag
    kg +996
  • flag
    la +856
  • flag
    lv +371
  • flag
    lb +961
  • flag
    ls +266
  • flag
    lr +231
  • flag
    ly +218
  • flag
    li +423
  • flag
    lt +370
  • flag
    lu +352
  • flag
    mo +853
  • flag
    mk +389
  • flag
    mg +261
  • flag
    mw +265
  • flag
    my +60
  • flag
    mv +960
  • flag
    ml +223
  • flag
    mt +356
  • flag
    mh +692
  • flag
    mq +596
  • flag
    mr +222
  • flag
    mu +230
  • flag
    mx +52
  • flag
    fm +691
  • flag
    md +373
  • flag
    mc +377
  • flag
    mn +976
  • flag
    me +382
  • flag
    ms +1664
  • flag
    ma +212
  • flag
    mz +258
  • flag
    mm +95
  • flag
    na +264
  • flag
    nr +674
  • flag
    np +977
  • flag
    nl +31
  • flag
    nc +687
  • flag
    nz +64
  • flag
    ni +505
  • flag
    ne +227
  • flag
    ng +234
  • flag
    kp +850
  • flag
    no +47
  • flag
    om +968
  • flag
    pk +92
  • flag
    pw +680
  • flag
    ps +970
  • flag
    pa +507
  • flag
    pg +675
  • flag
    py +595
  • flag
    pe +51
  • flag
    ph +63
  • flag
    pl +48
  • flag
    pt +351
  • flag
    pr +1787
  • flag
    qa +974
  • flag
    re +262
  • flag
    ro +40
  • flag
    ru +7
  • flag
    rw +250
  • flag
    kn +1869
  • flag
    lc +1758
  • flag
    vc +1784
  • flag
    ws +685
  • flag
    sm +378
  • flag
    st +239
  • flag
    sa +966
  • flag
    sn +221
  • flag
    rs +381
  • flag
    sc +248
  • flag
    sl +232
  • flag
    sg +65
  • flag
    sk +421
  • flag
    si +386
  • flag
    sb +677
  • flag
    so +252
  • flag
    za +27
  • flag
    kr +82
  • flag
    es +34
  • flag
    lk +94
  • flag
    sd +249
  • flag
    sr +597
  • flag
    sz +268
  • flag
    se +46
  • flag
    ch +41
  • flag
    sy +963
  • flag
    tw +886
  • flag
    tj +992
  • flag
    tz +255
  • flag
    th +66
  • flag
    tl +670
  • flag
    tg +228
  • flag
    to +676
  • flag
    tt +1868
  • flag
    tn +216
  • flag
    tr +90
  • flag
    tm +993
  • flag
    tc +1649
  • flag
    tv +688
  • flag
    ug +256
  • flag
    ua +380
  • flag
    ae +971
  • flag
    gb +44
  • flag
    us +1
  • flag
    uy +598
  • flag
    uz +998
  • flag
    vu +678
  • flag
    va +379
  • flag
    ve +58
  • flag
    vn +84
  • flag
    vg +1284
  • flag
    vi +1340
  • flag
    eh +212
  • flag
    ye +967
  • flag
    zm +260
  • flag
    zw +263
Email
Напишіть Ваше запитання

Учительство, об’єднуймося!

Долучайтеся до спільноти EdCamp Ukraine та зростайте разом із нами.

Кожен лист — це:

  • можливості для професійного та особистісного зростання;
  • нові ініціативи і програми підвищення кваліфікації;
  • статті й інтерв’ю ПРО і ДЛЯ українського вчительства.