Зробіть свій унесок в розвиток спільноти!
UA
img

НОВА ТИПОВА ІНСТРУКЦІЯ З ДІЛОВОДСТВА ДЛЯ ШКІЛ: «ЗРАДА» ЧИ «ПЕРЕМОГА»?

Нещодавно Міністерство освіти і науки винесло на громадське обговорення проект Типової інструкції з діловодства у загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності: http://mon.gov.ua/…/konsul…/gromadske-obgovorennya-2017.html.

Ми не хочемо, щоб цей крок залишився непомітним. І реакція на нього не забарилася, часто, на жаль, за двома поширеними стратегіями: «Не читав/-ла, але засуджую», «Не читав/-ла, але з усім погоджуюся».

Ситуація наразі така.

1. При МОН створена й працює над цим та іншими документами робоча група з дебюрократизації освіти, до якої входять як представники МОН, так і вчителі й учительки, директорки державних і приватних шкіл різних регіонів України, начальники й співробітники/-ці департаментів освіти. Склад групи тут goo.gl/lmnnLK.

2. МОН розробило проект Інструкції, а в робочій групі його значно доопрацювали, врахувавши результати публічного обговорення на онлайн-толоці http://aka.ms/edcampukraine, фінальні зауваги на .

3. Зараз цей документ оприлюднено для громадського обговорення, до якого закликаємо вас долучатися, бажано не тільки у соцмережах, а направляючи конкретні зауваження й пропозиції на електронну адресу kilderova@mon.gov.ua. Конкретні пропозиції можна писати й у коментарях до цього посту, ми передамо.

Тільки дуже просимо перед коментуванням зробити три прості речі 😊:

1. Уважно прочитати проект нової Інструкції, з додатками.

2. Знайти відмінності з попередньою.

3. Тримати у фокусі уваги кілька моментів, про які пишемо нижче, – щоб не загубити важливі речі серед специфічної мови нормативних документів.

У ЧОМУ «ПЕРЕМОГА»?

У людини, яка не працює в школі, представлений проект Інструкції і справді може викликати жах! Вражає вже тільки обсяг – 37 сторінок!
Але це той самий випадок, коли за великою кількістю окремих дерев може не бути видно лісу: і саме Міністерство, яке розробляло проект документу, і робоча група з дебюрократизації шкільної діяльності, яка була створена для імплементації результатів згаданого дослідження і яка підготувала чималу кількість виправлень, питань і пропозицій до проекту, – усі задіяні особи намагалися створити «іншу документотворчу реальність», аніж та, що є зараз.

І чимало вдалося зробити: новий документ пропонує менш бюрократизований світ школи, деякі речі у ньому вперше прописані дуже чітко і структуровано (саме тому документ має куди більший обсяг за попередника, і це покликане унеможливити зловживання та «маневри» на місцях), певні нюанси значно спрощують документообіг.

Пройдемося найважливішими змінами:

1. Уперше визначено, що організацією діловодства в закладі займається конкретна відповідальна особа, яка, зокрема, розробляє інструкцію з діловодства і номенклатуру справ цього закладу (п. 1.6.). Це означає, що віднині школа, а не хтось нав’язливий «згори», вибудовує саму систему документообігу та визначає його нюанси під свої потреби. У п. 2.2. якраз і зазначено, що саме навчальний заклад визначає сукупність документів, необхідних і достатніх для документування власної діяльності.

2. Уперше унормовано використання електронних документів та електронного цифрового підпису (п. 1.8.).

3. Документування діяльності школи тепер зведено до документування управлінської інформації (п. 2) і більше не передбачає документування навчально-виховного процесу (як в діючій інструкції).

4. Прибрана норма, згідно якої річний план навчального закладу має виходити з глибокого аналізу діяльності педагогічного й учнівського колективів (як в діючій інструкції), що, зазвичай, і становило основний обсяг цього документу.

5. Скасовано необхідність затверджувати перспективний та річний плани закладу в органі управління освіти. У новій редакцій документ затверджується педагогічною радою (п. 3.6.). Також адміністрація закладу вже не повинна складати власний щотижневий план на підставі річного (як в діючій інструкції).

6. Окремо зазначено, що протоколи усіх дорадчих та колегіальних органів мають складатися лише у стислій формі (окрім протоколів педагогічної ради) (п. 3.2.1), тобто без частини «Виступили», що має значно скоротити часові та паперові ресурси.

7. Певні новації стосуються наказів. Наприклад, представлено їх ширше розділення (зокрема виділені окремо накази з адміністративно-господарських питань – № 2-аг), через що левову долю наказів заклад віднині може зберігати не більше 5 років. Окремо зазначено, що накази з руху учнівства, за рішенням керівника закладу, можуть бути виділені із групи наказів з кадрових питань (п. 3.1), що зробить непотрібним ведення окремої книги наказів.

8. Зазначено, що поурочні плани використовуються під час проведення уроку (п. 3.9.), їх не потрібно узгоджувати з керівництвом школи (п. 3.11). Прибрана вимога щодо форми, у якій має складатися поурочний план (як в діючій інструкції).

9. Плани роботи класних керівників, вихователів, бібліотекарів, методичних об’єднань, гуртків, факультативів, курсів за вибором, спортивних секцій складаються відтепер у довільній формі, а визначаються педагогічною радою (п. 3.10). Тепер не потрібно їх узгодження із заступником директора з навчально-виховної роботи (як в діючій інструкції).

10. Вказано, що печаткою закладу засвідчуються лише документи із питань фінансово-господарської діяльності, причому надано перелік таких документів (п. 2.6.14).

11. Зазначено, що документи тимчасового зберігання, сформовані у справи, «не підшиваються, аркуші не нумеруються, уточнення елементів оформлення обкладинки не проводиться, за винятком первинної бухгалтерської документації» (п. 7.7.).

12. Проект Типової інструкції містить конкретні приклади оформлення різної документації, у ньому детально прописані технічні вимоги до ведення документів (п. 2.5.1.), що унеможливить надмірні вимоги до оформлення з боку керівництва навчальних закладів та органів управління освіти.

Це лише ключові зміни, є й деякі інші. А тепер…

У ЧОМУ «ЗРАДА»?

Зізнаємося відверто, нам теж хотілося б, аби проект нової Інструкції включав до себе не більше десятка обов’язкових документів, а з іншими школа могла б «розібратися» на свій розсуд.

На жаль, як виявилося, це неможливо з ряду причин. Поки що… Основна причина – не всі документи, що є в школі, перебувають під юрисдикцією лише МОН, для багатьох з них зміни треба затверджувати із залученням інших міністерств і установ… Але на це потрібний час. Багато часу. А якийсь результат освітянська спільнота справедливо хоче вже зараз.

Робоча група з дебюрократизації вирішила, що краще вже зараз затвердити всі ті полегшення, які можна, а над рештою – продовжувати працювати. Скажімо, вимоги щодо терміну зберігання документів (а, отже, автоматично і щодо їх існування) висуває Державний архів, посилаючись на відповідні законодавчі норми. Виявилося, що лише певна «квота» документів у цьому обов’язковому переліку належить Міністерству освіти і науки України. Тобто, зберігати чи ні ці «монівські» документи, а якщо так, то скільки часу – усе це визначає саме «наше» Міністерство (бо за чималу кількість «папірців» відповідальні інші державні суб’єкти), отже тісна співпраця з МОН у цьому напряму «розвантаження» є перспективною.

Ось чому паралельно дороблявся проект нової Інструкції – це і є «результат зараз». Навіть якщо до неї більше не буде внесено жодних правок, і у такому вигляді Інструкція буде стовідсотково не гіршою за попередницю, а насправді – значно більш прогресивною.

Працюємо далі. Надихає одна проста мудрість: усе, що колись було створене людьми, може бути змінене…
Ми абсолютно впевнені, що тільки всім разом нам вдасться здолати Бюрокразавра – цілого за раз чи шматочками!

P.S. Поширення вітається 😉

img img
Поділитись новиною у соціальних мережах
Форма зворотного зв’язку

Залиште свої контактні дані для зв’язку

Ваше ім’я
Телефон
flag
  • flag
    af +93
  • flag
    al +355
  • flag
    dz +213
  • flag
    as +1684
  • flag
    ad +376
  • flag
    ao +244
  • flag
    ai +1264
  • flag
    ag +1268
  • flag
    ar +54
  • flag
    am +374
  • flag
    aw +297
  • flag
    au +61
  • flag
    at +43
  • flag
    az +994
  • flag
    bs +1242
  • flag
    bh +973
  • flag
    bd +880
  • flag
    bb +1246
  • flag
    by +375
  • flag
    be +32
  • flag
    bz +501
  • flag
    bj +229
  • flag
    bm +1441
  • flag
    bt +975
  • flag
    bo +591
  • flag
    ba +387
  • flag
    bw +267
  • flag
    br +55
  • flag
    bn +673
  • flag
    bg +359
  • flag
    bf +226
  • flag
    bi +257
  • flag
    kh +855
  • flag
    cm +237
  • flag
    ca +1
  • flag
    cv +238
  • flag
    ky +1345
  • flag
    cf +236
  • flag
    td +235
  • flag
    cl +56
  • flag
    cn +86
  • flag
    co +57
  • flag
    km +269
  • flag
    cd +243
  • flag
    cg +242
  • flag
    ck +682
  • flag
    cr +506
  • flag
    ci +225
  • flag
    hr +385
  • flag
    cu +53
  • flag
    cy +357
  • flag
    cz +420
  • flag
    dk +45
  • flag
    dj +253
  • flag
    dm +1767
  • flag
    do +1809
  • flag
    ec +593
  • flag
    eg +20
  • flag
    sv +503
  • flag
    gq +240
  • flag
    er +291
  • flag
    ee +372
  • flag
    et +251
  • flag
    fo +298
  • flag
    fj +679
  • flag
    fi +358
  • flag
    fr +33
  • flag
    pf +689
  • flag
    ga +241
  • flag
    gm +220
  • flag
    ge +995
  • flag
    de +49
  • flag
    gh +233
  • flag
    gi +350
  • flag
    gr +30
  • flag
    gl +299
  • flag
    gd +1473
  • flag
    gp +590
  • flag
    gu +1671
  • flag
    gt +502
  • flag
    gg +44
  • flag
    gn +224
  • flag
    gw +245
  • flag
    gy +592
  • flag
    ht +509
  • flag
    hn +504
  • flag
    hk +852
  • flag
    hu +36
  • flag
    is +354
  • flag
    in +91
  • flag
    id +62
  • flag
    ir +98
  • flag
    iq +964
  • flag
    ie +353
  • flag
    im +44
  • flag
    il +972
  • flag
    it +39
  • flag
    jm +1876
  • jp +81
  • flag
    je +44
  • flag
    jo +962
  • flag
    kz +7
  • flag
    ke +254
  • flag
    ki +686
  • flag
    kw +965
  • flag
    kg +996
  • flag
    la +856
  • flag
    lv +371
  • flag
    lb +961
  • flag
    ls +266
  • flag
    lr +231
  • flag
    ly +218
  • flag
    li +423
  • flag
    lt +370
  • flag
    lu +352
  • flag
    mo +853
  • flag
    mk +389
  • flag
    mg +261
  • flag
    mw +265
  • flag
    my +60
  • flag
    mv +960
  • flag
    ml +223
  • flag
    mt +356
  • flag
    mh +692
  • flag
    mq +596
  • flag
    mr +222
  • flag
    mu +230
  • flag
    mx +52
  • flag
    fm +691
  • flag
    md +373
  • flag
    mc +377
  • flag
    mn +976
  • flag
    me +382
  • flag
    ms +1664
  • flag
    ma +212
  • flag
    mz +258
  • flag
    mm +95
  • flag
    na +264
  • flag
    nr +674
  • flag
    np +977
  • flag
    nl +31
  • flag
    nc +687
  • flag
    nz +64
  • flag
    ni +505
  • flag
    ne +227
  • flag
    ng +234
  • flag
    kp +850
  • flag
    no +47
  • flag
    om +968
  • flag
    pk +92
  • flag
    pw +680
  • flag
    ps +970
  • flag
    pa +507
  • flag
    pg +675
  • flag
    py +595
  • flag
    pe +51
  • flag
    ph +63
  • flag
    pl +48
  • flag
    pt +351
  • flag
    pr +1787
  • flag
    qa +974
  • flag
    re +262
  • flag
    ro +40
  • flag
    ru +7
  • flag
    rw +250
  • flag
    kn +1869
  • flag
    lc +1758
  • flag
    vc +1784
  • flag
    ws +685
  • flag
    sm +378
  • flag
    st +239
  • flag
    sa +966
  • flag
    sn +221
  • flag
    rs +381
  • flag
    sc +248
  • flag
    sl +232
  • flag
    sg +65
  • flag
    sk +421
  • flag
    si +386
  • flag
    sb +677
  • flag
    so +252
  • flag
    za +27
  • flag
    kr +82
  • flag
    es +34
  • flag
    lk +94
  • flag
    sd +249
  • flag
    sr +597
  • flag
    sz +268
  • flag
    se +46
  • flag
    ch +41
  • flag
    sy +963
  • flag
    tw +886
  • flag
    tj +992
  • flag
    tz +255
  • flag
    th +66
  • flag
    tl +670
  • flag
    tg +228
  • flag
    to +676
  • flag
    tt +1868
  • flag
    tn +216
  • flag
    tr +90
  • flag
    tm +993
  • flag
    tc +1649
  • flag
    tv +688
  • flag
    ug +256
  • flag
    ua +380
  • flag
    ae +971
  • flag
    gb +44
  • flag
    us +1
  • flag
    uy +598
  • flag
    uz +998
  • flag
    vu +678
  • flag
    va +379
  • flag
    ve +58
  • flag
    vn +84
  • flag
    vg +1284
  • flag
    vi +1340
  • flag
    eh +212
  • flag
    ye +967
  • flag
    zm +260
  • flag
    zw +263
Email
Напишіть Ваше запитання

Учительство, об’єднуймося!

Долучайтеся до спільноти EdCamp Ukraine та зростайте разом із нами.

Кожен лист — це:

  • можливості для професійного та особистісного зростання;
  • нові ініціативи і програми підвищення кваліфікації;
  • статті й інтерв’ю ПРО і ДЛЯ українського вчительства.