Зробіть свій унесок в розвиток спільноти!
UA
img

Інтерв’ю № 7. «Освітній форпост», – Владислав Акименко

В умовах війни з росією українські вчителі та вчительки виказують велику відважність — навіть у прифронтових громадах вони працюють з дітьми. Понад те, педагоги експериментують та винаходять креативні рішення, щоб зберегти дитинство й підтримати учнівство. Про це розповідає Владислав Акименко, учитель історії та географії, консультант Центру професійного розвитку педагогічних працівників міста Лозова, що на Харківщині, який використовує на своїх уроках інтерактивні ігри й стимулює дітей дивитися на історію з різних боків. 

Головний урок

Особисто для мене уроком стало те, що в житті потрібно бути готовим до всього і що майбутнє передбачити неможливо. Утім, у нас є можливість творити це майбутнє, а для когось — ним стати. Зараз потрібно експериментувати, не боятися бути тим, ким ти є, або відкривати себе із неочікуваного для себе боку. Потрібно щодня вірити, надихати й змінювати щось на краще. Адже, як показує нам війна, — жодних обмежень не існує, навколо є цілий світ, а майбутнє є в кожному і кожній з нас.

Я відчуваю гордість за кожну українку та кожного українця, які не здалися, а продовжують допомагати і наближати нашу перемогу. Наприклад, мої знайомі, так склалося, виїхали за кордон, але не стоять осторонь, а поширюють правду про те, що відбувається в Україні. Розповідали мені, що, приїхавши в інше місто, в іншу країну, перше, що зробили, — дізналися про акцію на підтримку України і пішли туди, а потім уже шукали житло й налагоджували життя.

Детектив з хепі-ендом

Нинішня війна мені нагадує романи Агати Крісті, де головним героєм є детектив Еркюль Пуаро. Знаєте, вони такі заплутані, сповнені невідомості, сюжет дуже швидко змінюється, і неможливо зрозуміти, що буде далі. Так само і в нас зараз — ти не знаєш, що буде далі, куди впаде ракета та чим закінчиться повітряна тривога. Але головне те, що в тих романах завжди перемагає правда, а винні завжди покарані. І я сподіваюся, що так буде і в нашому житті.

Природа надихає

Як і до війни, нині мій ресурс — це природа. І раніше я в теплу пору року практикував уроки на свіжому повітрі. Бо, як на мене, вони відкривають світ дітям, не скутим шкільними стінами. Я дуже люблю дощ і природу, яка оновлюється після зими. Я впевнений, як і всі ми, що й Україна після війни розквітне і буде ще багатшою і щасливішою.

img img

У детективах Агати Крісті завжди перемагає правда, а винні завжди покарані. І я сподіваюся, що так буде і в нашому житті.

img

Біля фронту

Головна загроза нашій громаді — ракетні обстріли. Окупанти завдали по Лозівській громаді понад десять авіаударів, по місту було випущено близько 20 ракет. У нас постраждало більш як 200 приватних помешкань, інфраструктура залізничного вокзалу та електростанції. На жаль, є загиблі та поранені серед мирних жителів. 

Попри це Лозову називають своєрідним південним форпостом на Харківщині для вимушено переміщених осіб, переважно з Донеччини, Луганщини і Харківщини. Ми прийняли понад 5 тис. людей, велику кількість дітей, серед яких багато малюків. Для них обладнані гуртожитки, шелтери, також небайдужі люди дають прихисток. У періоди активної евакуації через залізничну станцію за день проходило понад 2 тис. людей, а на вокзалі працювали волонтери й волонтерки.

Освітній фронт

Ракетні удари росії заподіяли великої шкоди освітній інфраструктурі міста Лозова на Харківщині. За даними міського Управління освіти, молоді та спорту, лише внаслідок одного ракетного удару 20 травня пошкоджено 11 закладів освіти, з них п’ять шкіл. Через небезпечну ситуацію лозівські педагоги та школи працюють онлайн. 

Щоб допомогти освітянам України продовжувати навчати дітей під час війни, спільнота EdCamp Ukraine запустила краудфандингову кампанію — збір коштів на комп’ютерну техніку та доступ до інтернету тим педагогам, які через війну втратили обладнання для навчання. Також зібрані кошти планують направити на психологічну підтримку вчительок і вчителів та організацію конференцій, де вони можуть поділитися досвідом навчання під час війни. До кампанії можуть долучитися як громадяни з-за кордону на платформі GoFundMe, так і українці — на сторінці EdCamp Ukraine, додаючи коментар «Моя війна. Уроки» до платежу.

Дорога життя

Коли нам повідомили, що з Ізюма відкривається зелений коридор, у перший же день туди виїхали водії на автобусах. Так сталося, що ворожа сторона не погодила ці коридори, і водії мусили повернутися. Але, на щастя, наступного дня зелений коридор все ж таки відбувся, і в Лозову приїхали люди, які змушені були покинути свої домівки в Ізюмі. 

Ми всі, лозівські освітяни, об’єдналися й готувалися приймати людей з Ізюма. Колеги перетворювали шкільні класи, кабінети на максимально комфортні кімнати для проживання переміщених осіб, з дому несли все, що можна було, допомагали й підтримували. Уночі чергували в школі з тими людьми, щоб вони не почувалися самотніми.

На початку в нас найбільші проблеми були з медикаментами, товарами першої необхідності й особистої гігієни. До війни я по роботі співпрацював з різними міжнародними організаціями, тому одразу з ними зв’язався. І ми змогли зібрати всю необхідну інформацію, зробили заявку на отримання гуманітарної допомоги для шелтера — від обігрівачів до медичних препаратів і предметів особистої гігієни для тих, хто покинув рідні домівки через війну. Їх нам уже надіслали.

Освіта під обстрілами

Найчастіше труднощі з навчальним процесом виникають через обстріли — наприклад, не було світла і, відповідно, інтернету, коли були влучання в місті.

Загалом наша освітня громада за роки карантину повністю адаптувалася. Кожен заклад зробив усе, щоб уніфікувати й удосконалити свою систему дистанційної роботи. У кожній школі є єдина платформа, де зібрані розклади, посилання, щоб дітям було зручно працювати. Через те, що багато дітей виїжджає, зараз учителі знову шукають будь-які можливі джерела зв’язку, доходить до того, що проводять особисті дзвінки. Але іншого виходу немає — робимо все, щоб кожен учень і учениця, де б вони не були, змогли здобути знання.

Я для своїх уроків також збирав усі можливі статті, відеоматеріал, завдання. Потім у мене виникла ідея робити на кожен урок мінісайт, щоб діти повністю поринали в тему, в той чи інший світ, щоб могли орієнтуватися і мати конкретну інформацію.

Давнина й сучасність

Я викладаю історію, а в цій дисципліні кожну подію осмислюють з різних боків і точок зору. Майже третину часу на уроках я відводжу для того, щоб діти самі обговорювали тему, шукали відповіді й розв’язували проблеми. Мені подобається, коли учні самі приходять до висновків, дискутують. Особливо чудово, коли в класах є діти, які переїхали з інших регіонів через війну, і відбувається отакий міжрегіональний діалог різних точок зору. 

Щоб заохотити дітей, я шукаю цікаві факти, що пов’язують різні держави Стародавнього світу — наприклад, як Рим впливав на Україну і навпаки, ще колись на початку нашої ери. Також у давнину сучасні українські землі населяли різні племена: сармати, пізніше слов’яни  — і от саме вони, попри всю масштабність Римської імперії, стали загрозою для її кордонів. Думаю, що й українці сьогодні стануть загрозою для наших ворогів. 

Я проводжу багато практичних занять у форматі інтерактивних ігор. Є безліч застосунків, які дають можливість це зробити. Ось, наприклад, у шостому класі у нас була гра-бродилка, коли ми вивчали загадки Давньої Греції.

img img

Найчастіше труднощі з навчальним процесом виникають через обстріли — наприклад, не було світла і, відповідно, інтернету, коли були влучання в місті.

img

Не забуваємо про реформу

Війна — війною, а Нова українська школа має потрапити в базову освіту. Тому, коли ми будемо проводити регіональний ЕдКемп у Лозівській громаді, то зосередимося на темі «Навігація НУШ у базовій школі: будуємо мости, драйвуємо зміни, творимо тренди». Ми хочемо порушувати всі питання, які будуть актуальними для учительства базової школи. Це, зокрема, оцінки за щоденним принципом, реалізація концепції щоденного спорту, нові підручники і правильне використання педагогами електронних застосунків, які містяться в цих підручниках. Звісно, також ми будемо говорити, як вплинули пандемія і війна на розвиток української освіти. 

Якщо у нас усе вийде, то хочемо створити медіапроєкт, інтерактивну карту нашої громади «Освітній форсайт “Нові ідеї нової школи”». Суть його в тому, що всі охочі зможуть поставити геомітку на карті і написати, чим вони зможуть поділитися. Потім усі учасники та учасниці конференції отримають посилання на неї з контактами, щоб згодом змогли зв’язатися і, можливо, поділитися досвідом.

Символічні місця

Після війни хочу поїхати в Нову Каховку на Херсонщині, там у мене є знайомі по одному з освітніх проєктів. Нещодавно в новинах я побачив, як окупаційна влада знімає український герб у Новій Каховці, який стоїть на в’їзді в місто і зустрічає гостей. Тому в мене з’явилася мрія, щоб велика команда освітян і прихильники ЕдКемпу приїхали й повернули отой український символ волі. Це буде дуже символічно. Мені здається, нині, у якій би точці країни не відбувався ЕдКемп, скрізь буде свій символізм. Кожний куточок України має свою історію, може розказати щось про спротив нинішній навалі. 

Креатив під час війни

З колегами за кордоном мені хочеться поділитися досвідом стійкості, мужності, витривалості українського вчительства. Коли країна опинилася на межі хаосу, вчителі та вчительки не перестали працювати, не перестали навчати дітей бути успішними, а головне — милосердними, не перестали бути наставниками, друзями, партнерами, допомагати шукати шляхи й виходити за рамки. Педагоги й психологи навчають дітей адаптуватися і створювати новий світ, а значить, створювати своє майбутнє. 

На нинішній посаді я роблю аналіз і моніторинг дистанційного навчання в деяких школах. Знаєте, я неабияк вражений не лише якістю матеріалу викладання, особливо в синхронному режимі, але й тим, як учительство мотивує, як піднімає настрій дітям. У деяких школах педагоги навіть навчилися робити в телеграмі оті смайлики, стікери за місцевими мотивами. Учительки та вчителі, які не думали, що колись таке буде можливо, сьогодні творять, креативлять, налагоджують зв’язок з дітьми. Я бачив практику, як у гуртожитках, сховищах учительство проводило заняття для дітей у формі казки, щоб підняти їм настрій, щоб діти все ж таки залишалися дітьми.

Текст — Галина Ковальчук.

Серія інтерв’ю «Моя війна. Уроки» підготовлена за фінансової підтримки Black Sea Trust for Regional Cooperation – a Project of the German Marshall Fund of the United States (Чорноморський трастовий фонд, проєкт Німецького фонду Маршалла).

Позиції громадської організації «ЕдКемп Україна» і Фонду можуть не збігатися з поглядами, висловленими освітянами в інтерв’ю.

img img
Поділитись новиною у соціальних мережах
Форма зворотного зв’язку

Залиште свої контактні дані для зв’язку

Ваше ім’я
Телефон
flag
  • flag
    af +93
  • flag
    al +355
  • flag
    dz +213
  • flag
    as +1684
  • flag
    ad +376
  • flag
    ao +244
  • flag
    ai +1264
  • flag
    ag +1268
  • flag
    ar +54
  • flag
    am +374
  • flag
    aw +297
  • flag
    au +61
  • flag
    at +43
  • flag
    az +994
  • flag
    bs +1242
  • flag
    bh +973
  • flag
    bd +880
  • flag
    bb +1246
  • flag
    by +375
  • flag
    be +32
  • flag
    bz +501
  • flag
    bj +229
  • flag
    bm +1441
  • flag
    bt +975
  • flag
    bo +591
  • flag
    ba +387
  • flag
    bw +267
  • flag
    br +55
  • flag
    bn +673
  • flag
    bg +359
  • flag
    bf +226
  • flag
    bi +257
  • flag
    kh +855
  • flag
    cm +237
  • flag
    ca +1
  • flag
    cv +238
  • flag
    ky +1345
  • flag
    cf +236
  • flag
    td +235
  • flag
    cl +56
  • flag
    cn +86
  • flag
    co +57
  • flag
    km +269
  • flag
    cd +243
  • flag
    cg +242
  • flag
    ck +682
  • flag
    cr +506
  • flag
    ci +225
  • flag
    hr +385
  • flag
    cu +53
  • flag
    cy +357
  • flag
    cz +420
  • flag
    dk +45
  • flag
    dj +253
  • flag
    dm +1767
  • flag
    do +1809
  • flag
    ec +593
  • flag
    eg +20
  • flag
    sv +503
  • flag
    gq +240
  • flag
    er +291
  • flag
    ee +372
  • flag
    et +251
  • flag
    fo +298
  • flag
    fj +679
  • flag
    fi +358
  • flag
    fr +33
  • flag
    pf +689
  • flag
    ga +241
  • flag
    gm +220
  • flag
    ge +995
  • flag
    de +49
  • flag
    gh +233
  • flag
    gi +350
  • flag
    gr +30
  • flag
    gl +299
  • flag
    gd +1473
  • flag
    gp +590
  • flag
    gu +1671
  • flag
    gt +502
  • flag
    gg +44
  • flag
    gn +224
  • flag
    gw +245
  • flag
    gy +592
  • flag
    ht +509
  • flag
    hn +504
  • flag
    hk +852
  • flag
    hu +36
  • flag
    is +354
  • flag
    in +91
  • flag
    id +62
  • flag
    ir +98
  • flag
    iq +964
  • flag
    ie +353
  • flag
    im +44
  • flag
    il +972
  • flag
    it +39
  • flag
    jm +1876
  • jp +81
  • flag
    je +44
  • flag
    jo +962
  • flag
    kz +7
  • flag
    ke +254
  • flag
    ki +686
  • flag
    kw +965
  • flag
    kg +996
  • flag
    la +856
  • flag
    lv +371
  • flag
    lb +961
  • flag
    ls +266
  • flag
    lr +231
  • flag
    ly +218
  • flag
    li +423
  • flag
    lt +370
  • flag
    lu +352
  • flag
    mo +853
  • flag
    mk +389
  • flag
    mg +261
  • flag
    mw +265
  • flag
    my +60
  • flag
    mv +960
  • flag
    ml +223
  • flag
    mt +356
  • flag
    mh +692
  • flag
    mq +596
  • flag
    mr +222
  • flag
    mu +230
  • flag
    mx +52
  • flag
    fm +691
  • flag
    md +373
  • flag
    mc +377
  • flag
    mn +976
  • flag
    me +382
  • flag
    ms +1664
  • flag
    ma +212
  • flag
    mz +258
  • flag
    mm +95
  • flag
    na +264
  • flag
    nr +674
  • flag
    np +977
  • flag
    nl +31
  • flag
    nc +687
  • flag
    nz +64
  • flag
    ni +505
  • flag
    ne +227
  • flag
    ng +234
  • flag
    kp +850
  • flag
    no +47
  • flag
    om +968
  • flag
    pk +92
  • flag
    pw +680
  • flag
    ps +970
  • flag
    pa +507
  • flag
    pg +675
  • flag
    py +595
  • flag
    pe +51
  • flag
    ph +63
  • flag
    pl +48
  • flag
    pt +351
  • flag
    pr +1787
  • flag
    qa +974
  • flag
    re +262
  • flag
    ro +40
  • flag
    ru +7
  • flag
    rw +250
  • flag
    kn +1869
  • flag
    lc +1758
  • flag
    vc +1784
  • flag
    ws +685
  • flag
    sm +378
  • flag
    st +239
  • flag
    sa +966
  • flag
    sn +221
  • flag
    rs +381
  • flag
    sc +248
  • flag
    sl +232
  • flag
    sg +65
  • flag
    sk +421
  • flag
    si +386
  • flag
    sb +677
  • flag
    so +252
  • flag
    za +27
  • flag
    kr +82
  • flag
    es +34
  • flag
    lk +94
  • flag
    sd +249
  • flag
    sr +597
  • flag
    sz +268
  • flag
    se +46
  • flag
    ch +41
  • flag
    sy +963
  • flag
    tw +886
  • flag
    tj +992
  • flag
    tz +255
  • flag
    th +66
  • flag
    tl +670
  • flag
    tg +228
  • flag
    to +676
  • flag
    tt +1868
  • flag
    tn +216
  • flag
    tr +90
  • flag
    tm +993
  • flag
    tc +1649
  • flag
    tv +688
  • flag
    ug +256
  • flag
    ua +380
  • flag
    ae +971
  • flag
    gb +44
  • flag
    us +1
  • flag
    uy +598
  • flag
    uz +998
  • flag
    vu +678
  • flag
    va +379
  • flag
    ve +58
  • flag
    vn +84
  • flag
    vg +1284
  • flag
    vi +1340
  • flag
    eh +212
  • flag
    ye +967
  • flag
    zm +260
  • flag
    zw +263
Email
Напишіть Ваше запитання

Учительство, об’єднуймося!

Долучайтеся до спільноти EdCamp Ukraine та зростайте разом із нами.

Кожен лист — це:

  • можливості для професійного та особистісного зростання;
  • нові ініціативи і програми підвищення кваліфікації;
  • статті й інтерв’ю ПРО і ДЛЯ українського вчительства.