Зробіть свій унесок в розвиток спільноти!
UA
img

Інтерв’ю № 26. «Незламність – від людини до держави», – Людмила Таболіна

Ходити пішки 11 км на роботу і з роботи, щоразу відчуваючи себе мішенню, по всьому світу збирати колег і учнів – в такій реальності живе Людмила Таболіна, вчителька української мови та літератури, директорка Харківської школи № 10.

Пані Людмила розповідає, що за час війни школа перетворилася на реальний осередок громади, який надав багатьом місцевим мешканцям укриття від нескінченних обстрілів, змогу отримувати гуманітарну допомогу і можливість зберегти родини.

На її думку, досвід стійкості, який нині набули українці, треба аналізувати і поширювати, щоб користатися ним і надалі. 

Головні уроки

Світ дуже крихкий. Розсипалася наша звична безпека – спокійний сон, дорога до школи, на роботу, можливість швидкого контакту з рідними та друзями. 

Ми іноді не контролюємо ситуацію. Ми звикли все тримати під контролем, але нинішні умови не дають нам це робити. Ситуація бере гору над нами, і це вибиває з зони комфорту.

Натиснути Escape

Я щодня відчувала себе мішенню. До того, як у Харкові почав курсувати транспорт, ходила на роботу пішки і уявляла, ніби у мене на спині намальована мішень. Здавалося, що на мене йде полювання з усіх можливих видів зброї. Тоді я навіть боялася вдягти навушники і ввімкнути музику, яку дуже люблю, бо було страшно втратити контроль. 

У перші тижні мозок відмовлявся розуміти, що це відбувається саме  зі мною. У психології цей стан називають деперсоналізацією: коли людина хоче позбутися негативу, що її оточує, і вважає реальність сном чи грою. Війна і справді асоціюється для мене з дурною комп’ютерною грою: достатньо прокинутися чи натиснути кнопку Escape, і ця шизофренічна біганина її складними рівнями закінчиться. Я думала: вийду з неї, виживу – і все повернеться до норми, що була до 24 лютого. Але ця гра продовжується і її рівні стають гіршими, небезпечнішими, складнішими. Це лякає.

Жага до життя

Мій шлях до роботи довжиною 11 км тривав дві години під обстрілами. Я вважала його буденним і не робила з цього подвиг. Та у мене викликає гордість моя стійкість, незламність, жага до життя, яка перемагає всі болі, негаразди, проблеми. Я не думала, що вона в мене така сильна. Жага до життя перемагає все.

Думаю, будь-який наш вчинок під час війни має викликати гордість. Вже скільки днів ми стоїмо, не здаємося і не панікуємо.

У мене мурахи по шкірі, коли я пригадую ту підтримку, яку отримала від освітянської спільноти. Знайомі, колеги пропонували всіляку допомогу: речами, грошима, навіть намагалися дати ключі від квартир, де я би змогла укритися. Мені писали десятки людей з різних областей України.

img img

Я думала: вийду з неї, виживу – і все повернеться до норми, що була до 24 лютого. Але ця гра продовжується і її рівні стають гіршими, небезпечнішими, складнішими. Це лякає.

img

Шлях до безпеки

У березні в харківських школах був простій. Щоб не сидіти без діла і не зійти з глузду, я попросила колег пошукати для мене волонтерство, яким можна було займатися, не виходячи з дому. Мені знайшлося заняття: я працювала з Фондом вільних і небайдужих. Ми вивозили людей з-під окупації та небезпеки до країн Європи. Частина команди шукала донорів, а я з іншими волонтерами і волонтерками працювали онлайн. Мій номер телефона розійшовся, мабуть, по всій Україні. 

За підрахунками Фонду, від березня штаб посприяв вивезенню більш ніж 2,5 тисяч людей. Я особисто працювала з людьми з Харкова та області, з Донеччини. Зокрема, ми вивозили людей з багатостраждальної Салтівки, а також родини наших учнів і учениць. І зараз я зберігаю в телефоні повідомлення від сімей, які вижили, виїхали і опинилися в безпеці. Ці подяки, побажання здоров’я бережу і перечитую в моменти, коли мене огортає сум. Волонтерство – гідний вчинок, частинкою якого стала я і мої колеги по Фонду. 

Освітній фронт

Російські війська продовжують систематично знищувати заклади освіти Харкова та області. Майже щодня Харківська ОВА звітує про пошкодження шкіл. На думку Ігоря Терехова, міського голови Харкова, в таких умовах неможливо відновлювати очне навчання – через постійні обстріли, руйнування і недостатню кількість укриттів дітям неможливо гарантувати безпеку. Тому очільники Харківщини попередньо оголошують, що новий навчальний рік відбуватиметься онлайн. 

Щоб допомогти освітянам України продовжувати навчати дітей під час війни, спільнота EdCamp Ukraine запустила краудфандингову кампанію – збір коштів на комп’ютерну техніку та доступ до інтернету тим педагогам, що через війну втратили обладнання для навчання.

Також зібрані кошти планують направити на психологічну підтримку вчителів і організацію конференцій, де вони зможуть поділитися досвідом навчання під час війни. До кампанії можуть долучитися як громадяни з-за кордону на платформі GoFundMe, так і українці – на сторінці EdCamp Ukraine, додаючи коментар «Моя війна. Уроки» до платежу. 

Пиріжки з укриття

Наша школа стала осередком громади з першого дня війни. Ми відчинили сховище у підвальних приміщеннях, знесли мати, стільці, столи – все, що було, аби люди могли там ночувати і перебувати довгий час. Найбільше мешканців укриття прийняло в березні-квітні, бо поблизу почали нищити будинки, і люди приходили до нас навіть у домашньому одязі. 

З перших днів березня ми щодня роздавали гуманітарну допомогу. Завдяки місцевій владі, районній адміністрації, нашим небайдужим людям із заходу України, допомозі інших країн ми мали змогу робити це безкоштовно.

Ще ми з колегами винесли парти на перший поверх закладу і роздавали одяг, взуття, памперси, предмети гігієни всім, хто цього потребував, – усі ці речі привозили нам волонтери.

Також ми відчинили нашу шкільну їдальню, і люди там собі готували. Мене пригощали дуже смачними пиріжками, зробленими з того, що було. Численні харківські ресторани надавали гаряче харчування людям в укритті. 

З 1 квітня ми проводили толоки з усіма охочими. Так відбувалося єднання всіх учасників освітнього процесу. Ми обрізали дерева, розгрібали завали, годували птахів, підмітали подвірʼя і доріжки, садили квіти. Все це робили для себе і для громади. 

Були дні, коли школа стояла самотня: не було ні вчителів, ні дітей, ні з ким іноді і поговорити. Але водночас школа працювала. Всі місцеві мешканці знають про нас, звертаються з проханнями – наприклад, знайти ліки, заповнити форму на адресну допомогу, десь влаштуватися. Ми намагаємося допомагати з усіма потребами. 

Саморозвиток проти війни

Як це не дивно, моїм ресурсом став саморозвиток. У Харкові досі діє світломаскування, і коли взимку і навесні рано темнішало, я не могла увімкнути телевізор чи комп’ютер, бо вони освітлювали кімнату.

Уявіть: довгі вечори, вимкнене світло, на вулиці темно, а ти навіть книжку почитати не можеш. 

Тому я з телефона проходила різні курси, користуючись тим, що у мене був інтернет. Так я відволікалася. Я навіть збираю сертифікати курсів, бо за їх датами видно, як це відбувалося. Коли почалася кампанія з підтримки українського бізнеса, я оплачувала сертифікати.

Ще один мій ресурс – читання. За час війни я прочитала багато книжок, які завантажувала на телефон.

Мій третій ресурс – робота. Коли ти працюєш, допомагаєш комусь, то це відволікає і надихає. Немає часу панікувати, жаліти себе і плакати. 

img img

Уявіть: довгі вечори, вимкнене світло, на вулиці темно, а ти навіть книжку почитати не можеш.

img

Ми незламні

Я з Харкова, який називають залізобетонним містом. Якби я проводила (не)конференцію ЕдКемп, то обрала би тему незламності – людини, команди, школи як організації і гуманітарного хабу, незламності міста і держави.

Маю відчуття, що українські школи перейшли на вищий рівень, стали реальними осередками громад. Я би відстежила тему незламності на всіх рівнях – від людини до держави. Було б корисно обговорити, що дозволяє нам стояти і не здаватися, які для цього є ресурси, звідки ця стійкість і що вона дає.

Стійкість освітян

Я би хотіла поїхати в місто Чорноземне біля Мелітополя, нині окуповане.

Бо була в ньому лише раз, але точно знаю, що Чорноземне – це Україна, там живе багато моїх чудових колег. Спілкування з ними, гармонія з природою, підвищення кваліфікації на події ЕдКемп у Чорноземному багато означають для мене. 

Зараз я можу дійти чи доїхати до моєї школи, а колеги з Чорноземного цього зробити не можуть. Я бачу фото, коли вони тишком підходять до свого рідного закладу і потайки фотографують його. Наші освітяни й освітянки витримують там зараз дуже сильний пресинг – і попри все відмовляються працювати з рашистською владою.

Не загубити дітей

23 лютого у мене були уроки з мови і літератури в п’ятому класі.

Ми розглядали поему Олександра Олеся «Ярослав Мудрий» і розмовляли про те, якою він був людиною, яким політичним діячем, полководцем, які реформи запровадив. Дітки отримали домашнє завдання на 25 лютого, ми попрощалися. І більше, на жаль, наживо не бачилися. На тому уроці я сфотографувала дошку у класі – тепер це моє останнє мирне фото.

24 лютого я прийшла на роботу на годину раніше, також до мене приєдналася частина колективу із тих, хто жив неподалік від школи. Ми займалися “укріпленням” закладу: позачиняли вікна, кабінети, сховали всі важливі документи, бо дуже боялися, що всі персональні дані потраплять до рук окупантів. Тоді ж ми і почали роботи з обладнання сховище. 

До 11 квітня навчання було призупинене, але вже з 1 квітня ми на волонтерських засадах виходили на зв’язок з дітками, проводили зустрічі, консультації з різних предметів, підтримували дітей, як могли.

Ми помітили, що діти, яких раніше треба було мотивувати виходити на зв’язок, почали робити це більш охоче під час війни. Нашим учням й ученицям це було дуже потрібно. Тому освітній процес майже не зупинявся. Онлайн ми проводил уроки, різноманітні акції, останній дзвоник, навіть танцювали вальс. Це допомогло не загубити наших дітей, а вони не загубили нас.

 

Адаптація в нерівних умовах

У час війни всі опинилися в нерівних умовах: діти виходили онлайн з підвалів, метро, квартир, льохів. Були колеги, що виїхали за кордон, зокрема, з одним телефоном, і не могли повноцінно проводити уроки. Ті, хто жив у місцях шалених обстрілів, по 8-9 днів не мали електрики, і навіть не мали змоги зарядити гаджети. Але потім діти і вчителі все надолужували.

Ми підтримували одне одного, ніхто не нарікав, натомість шукали зручніші для всіх нас варіанти. 

Викладання було в асинхронному режимі, який нас врятував. Бо навіть різниця в часі між Ірландією, Грузією, Австрією та Україною давалася взнаки. Багато діток ходили до місцевих шкіл тих країн чи регіонів, куди вони встигли виїхати, але водночас хотіли бути на зв’язку і з нашими вчителями й вчительками. Іноді навчалися у вихідні дні. Одна вчителька готувала 11-класників до тесту з історії, і за домовленістю вони збиралися щодня о 13 годині. І школа, і діти, і батьки робили все можливе, щоб освітній процес був продуктивним, корисним і, найголовніше, безпечним. 

img img

Були ті, хто жили у місцях шалених обстрілів, по 8-9 днів у дітей та вчителів не було електрики, і вони навіть не могли зарядити гаджети.

img

Сміх крізь сльози

За нашими спостереженнями, діти стали охочими до навчання. Вони з радістю приходили на уроки, були дуже раді бачити своїх вчителів у безпеці, чути їхні голоси. На уроках було багато щемних моментів, коли діти дуже розчулювалися, починали плакати разом із вчителями.

Неможливість побачитися наживо і просто обійнятися дали про себе знати. Тому ми намагалися психологічно підтримати і розвантажити дітей. Звичних домашніх завдань не давали, найголовнішими для нас були підтримка і співчуття.

Часто голоси та очі дітей виказували радість. Але за нею були сховані тривога, біль, туга, діти сміялися крізь сльози. Ми всі травмовані психологічно і морально. З цим треба буде багато працювати, думаю, що не лише з малечею, але й з учительством і батьківством. 

Досвід стійкості

Ми не мовчимо, а розповідаємо світу про нас, щоб Україна не стала черговим рядком у стрічці новин. У мене було кілька онлайн-уроків з португальськими колегами з острова Мадейра. Я розповідала про Харків, школу, Україну і війну. Діти місцевого ліцею Jaime Moniz влаштували флешмоб і ходили по столиці Мадейри, місту Фуншал, з нашими прапорцями. На подвір’ї своєї школи вони висадили два дерева, які назвали Надія (Hope) і Мир (Peace), – одне на честь Мадейри, а інше присвячене Харкову. Я також зустрічалася онлайн із представниками і представницями португальської освітньої системи. 

Своїм колегам за кордоном я розповіла про нашу школу і наших хоробрих людей, незламний Харків, який вистояв і стоїть, незважаючи на те, що обстріли тривають із першого дня війни. Розповіла про стійкість і сміливість, силу духу українок і українців. 

Нині це не просто пафосні слова, а наша реальність. 

Текст — Галина Ковальчук.

Серія інтерв’ю «Моя війна. Уроки» підготовлена за фінансової підтримки Black Sea Trust for Regional Cooperation – a Project of the German Marshall Fund of the United States (Чорноморський трастовий фонд, проєкт Німецького фонду Маршалла).

Позиції громадської організації «ЕдКемп Україна» і Фонду можуть не збігатися з поглядами, висловленими освітянами в інтерв’ю.

img img
Поділитись новиною у соціальних мережах
Форма зворотного зв’язку

Залиште свої контактні дані для зв’язку

Ваше ім’я
Телефон
flag
  • flag
    af +93
  • flag
    al +355
  • flag
    dz +213
  • flag
    as +1684
  • flag
    ad +376
  • flag
    ao +244
  • flag
    ai +1264
  • flag
    ag +1268
  • flag
    ar +54
  • flag
    am +374
  • flag
    aw +297
  • flag
    au +61
  • flag
    at +43
  • flag
    az +994
  • flag
    bs +1242
  • flag
    bh +973
  • flag
    bd +880
  • flag
    bb +1246
  • flag
    by +375
  • flag
    be +32
  • flag
    bz +501
  • flag
    bj +229
  • flag
    bm +1441
  • flag
    bt +975
  • flag
    bo +591
  • flag
    ba +387
  • flag
    bw +267
  • flag
    br +55
  • flag
    bn +673
  • flag
    bg +359
  • flag
    bf +226
  • flag
    bi +257
  • flag
    kh +855
  • flag
    cm +237
  • flag
    ca +1
  • flag
    cv +238
  • flag
    ky +1345
  • flag
    cf +236
  • flag
    td +235
  • flag
    cl +56
  • flag
    cn +86
  • flag
    co +57
  • flag
    km +269
  • flag
    cd +243
  • flag
    cg +242
  • flag
    ck +682
  • flag
    cr +506
  • flag
    ci +225
  • flag
    hr +385
  • flag
    cu +53
  • flag
    cy +357
  • flag
    cz +420
  • flag
    dk +45
  • flag
    dj +253
  • flag
    dm +1767
  • flag
    do +1809
  • flag
    ec +593
  • flag
    eg +20
  • flag
    sv +503
  • flag
    gq +240
  • flag
    er +291
  • flag
    ee +372
  • flag
    et +251
  • flag
    fo +298
  • flag
    fj +679
  • flag
    fi +358
  • flag
    fr +33
  • flag
    pf +689
  • flag
    ga +241
  • flag
    gm +220
  • flag
    ge +995
  • flag
    de +49
  • flag
    gh +233
  • flag
    gi +350
  • flag
    gr +30
  • flag
    gl +299
  • flag
    gd +1473
  • flag
    gp +590
  • flag
    gu +1671
  • flag
    gt +502
  • flag
    gg +44
  • flag
    gn +224
  • flag
    gw +245
  • flag
    gy +592
  • flag
    ht +509
  • flag
    hn +504
  • flag
    hk +852
  • flag
    hu +36
  • flag
    is +354
  • flag
    in +91
  • flag
    id +62
  • flag
    ir +98
  • flag
    iq +964
  • flag
    ie +353
  • flag
    im +44
  • flag
    il +972
  • flag
    it +39
  • flag
    jm +1876
  • jp +81
  • flag
    je +44
  • flag
    jo +962
  • flag
    kz +7
  • flag
    ke +254
  • flag
    ki +686
  • flag
    kw +965
  • flag
    kg +996
  • flag
    la +856
  • flag
    lv +371
  • flag
    lb +961
  • flag
    ls +266
  • flag
    lr +231
  • flag
    ly +218
  • flag
    li +423
  • flag
    lt +370
  • flag
    lu +352
  • flag
    mo +853
  • flag
    mk +389
  • flag
    mg +261
  • flag
    mw +265
  • flag
    my +60
  • flag
    mv +960
  • flag
    ml +223
  • flag
    mt +356
  • flag
    mh +692
  • flag
    mq +596
  • flag
    mr +222
  • flag
    mu +230
  • flag
    mx +52
  • flag
    fm +691
  • flag
    md +373
  • flag
    mc +377
  • flag
    mn +976
  • flag
    me +382
  • flag
    ms +1664
  • flag
    ma +212
  • flag
    mz +258
  • flag
    mm +95
  • flag
    na +264
  • flag
    nr +674
  • flag
    np +977
  • flag
    nl +31
  • flag
    nc +687
  • flag
    nz +64
  • flag
    ni +505
  • flag
    ne +227
  • flag
    ng +234
  • flag
    kp +850
  • flag
    no +47
  • flag
    om +968
  • flag
    pk +92
  • flag
    pw +680
  • flag
    ps +970
  • flag
    pa +507
  • flag
    pg +675
  • flag
    py +595
  • flag
    pe +51
  • flag
    ph +63
  • flag
    pl +48
  • flag
    pt +351
  • flag
    pr +1787
  • flag
    qa +974
  • flag
    re +262
  • flag
    ro +40
  • flag
    ru +7
  • flag
    rw +250
  • flag
    kn +1869
  • flag
    lc +1758
  • flag
    vc +1784
  • flag
    ws +685
  • flag
    sm +378
  • flag
    st +239
  • flag
    sa +966
  • flag
    sn +221
  • flag
    rs +381
  • flag
    sc +248
  • flag
    sl +232
  • flag
    sg +65
  • flag
    sk +421
  • flag
    si +386
  • flag
    sb +677
  • flag
    so +252
  • flag
    za +27
  • flag
    kr +82
  • flag
    es +34
  • flag
    lk +94
  • flag
    sd +249
  • flag
    sr +597
  • flag
    sz +268
  • flag
    se +46
  • flag
    ch +41
  • flag
    sy +963
  • flag
    tw +886
  • flag
    tj +992
  • flag
    tz +255
  • flag
    th +66
  • flag
    tl +670
  • flag
    tg +228
  • flag
    to +676
  • flag
    tt +1868
  • flag
    tn +216
  • flag
    tr +90
  • flag
    tm +993
  • flag
    tc +1649
  • flag
    tv +688
  • flag
    ug +256
  • flag
    ua +380
  • flag
    ae +971
  • flag
    gb +44
  • flag
    us +1
  • flag
    uy +598
  • flag
    uz +998
  • flag
    vu +678
  • flag
    va +379
  • flag
    ve +58
  • flag
    vn +84
  • flag
    vg +1284
  • flag
    vi +1340
  • flag
    eh +212
  • flag
    ye +967
  • flag
    zm +260
  • flag
    zw +263
Email
Напишіть Ваше запитання

Учительство, об’єднуймося!

Долучайтеся до спільноти EdCamp Ukraine та зростайте разом із нами.

Кожен лист — це:

  • можливості для професійного та особистісного зростання;
  • нові ініціативи і програми підвищення кваліфікації;
  • статті й інтерв’ю ПРО і ДЛЯ українського вчительства.