Зробіть свій унесок в розвиток спільноти!
UA
img

Інтерв’ю № 25. «Зняти маски», – Олександр Думишинець

Війна зриває маски, відкриває в людях найкраще і найгірше, те, про що ви й не підозрювали, навіть якщо спілкуєтеся з людиною давно і близько. У цьому впевнений Олександр Думишинець, учитель інформатики київської школи № 292. За час війни пан Олександр побачив як рішучість і єдність українців, так і негідні вчинки деяких людей. Нинішня ситуація змінила також дітей, які стали відкритішими і не соромляться ставити складні запитання. І вчительство має зробити крок назустріч і відповідати дітям щиро й відверто, як би важко це не було.

Головний урок

Війна зняла маски з усіх. Від 24 лютого ми змінилися. Мій головний урок — як би добре ти не спілкувався з людиною, до кінця ти її не знаєш. Якою б відкритою не була особистість, усе одно є щось приховане, те, що ніхто не бачить. А війна ці потаємні сторони оприявнила. Є люди, які відкрилися дуже сильними своїми гранями, і я почав захоплюватися ними ще більше. А є прикрі випадки, коли навіть дивитися не хочеш у напрямку людини. 

Наша сила

Значна кількість українців і українок у перші ж хвилини війни стояла під військкоматами, організовувала харчування, медикаменти, евакуацію. Раніше я не підозрював, наскільки рішучі ці люди. Мені дуже запам’ятався приклад моєї однокласниці з Мукачева, власниці магазину. Вона з першого дня включилася у волонтерство, організувала фонд і збирала всю можливу допомогу. Для цього максимально використовувала свій блог з великою кількістю підписників, і люди долучалися. Від неї я такого не очікував і був надзвичайно приємно здивований.

Я гордий, що можу називати себе українцем. Гордий за друзів, які на передовій з перших днів. Один з них нещодавно повернувся з Луганщини на ротацію, після якої знову поїде на «нуль». Мене переповнюють найщиріші емоції, навертаються сльози від тих неймовірних речей, які роблять українці й українки. 

Прикре блюзнірство

Адміністрація закладу, де я працюю, раніше мене надихала, бо створила багато прекрасного для школи. А під час війни я дізнався, що в директорки вже п’ять років є паспорт росії. Прийняти це я не можу. Коли директорка української школи, викладачка історії та громадянської освіти взяла в руки паспорт росії і стала громадянкою держави-агресорки — мені не зрозуміла ця позиція. Так само, як і те, що наша школа не готувалася до можливого нападу. Директорка говорила: «Для чого це робити? Усе одно прилетить ракета — і ми всі помремо». Ця людина має великий вплив, бо в нас навчається близько тисячі дітей. Вона агітувала батьків наших учнів і учениць рятуватися від війни і виїжджати в Крим. У перші дні війни вона сама поїхала туди, до родичів, які публікували фото з різних святкувань на кшталт Масляної. 

До того ж за час війни вона жодного разу не вийшла на зв’язок з колективом школи. Лише у квітні департамент освіти звільнив її з посади. А в липні вона повернулася в Київ, і нині триває судовий процес щодо поновлення її на посаді. Найбільшим болем і жахом у цій ситуації є те, що дехто з учительського колективу підтримує її. А я не розумію, чого така людина може навчити дітей, що вона може робити в освіті і в Україні. Вона не відмовилась від громадянства росії. Поводитися так — негідний вчинок.

img img

Коли директорка української школи, викладачка історії та громадянської освіти взяла в руки паспорт росії і стала громадянкою держави-агресорки — мені не зрозуміла ця позиція. Прийняти це я не можу.

img

Найгірше з можливого

Те, що кожен і кожна з нас проживає зараз, складно будь з чим порівняти. Я не уявляю, що може бути гірше, ніж те, що відбувається з нашою країною. Хочеться, щоб це був лише сон, від якого я прокинусь, і дружина скаже: «Уже ранок, ходімо на роботу».

Те, що робили кожна і кожен

У перші дні війни ми з дружиною і маленькою донькою перебували в метро. Потім виїхали на Закарпаття, де я зрозумів, що не можу просто так сидіти. Тож я написав у рідну школу, де колись навчався, що готовий допомагати. Мене запросили, і вже наступного дня я пішов туди: ми плели маскувальні сітки, збирали для військових набори. Потім я долучився до більшої ініціативи і працював у волонтерському штабі в Мукачеві, відповідав за закупівлю медикаментів та інших необхідних товарів. Мав їх шукати, бо навіть у Мукачеві, далекому від фронту, також була товарна криза. Але не можу сказати, що це гідний вчинок — це те, що робили кожна і кожен, бо ми всі боремось за нашу свободу. 

Те, що дає силу

Моя п’ятирічна донька постійно згадує 24 лютого — як ми її погодували, зібралися, взяли валізу і йшли до метро. Кожен крок закарбувався в її пам’яті. Моїм ресурсом була її посмішка. 

Ми нічого не приховували від доньки, готували її — розказували, що треба робити, коли почуєш вибухи чи сирени. Коли ми були в укритті, вона випробовувала ці інструкції на нас і показувала, як треба правильно лягати під час тривоги. Якось була критична ситуація, коли всім треба було справді впасти. Ми з дружиною розгубилися, а донька швидко лягла, згрупувалася, закрила вуха. Здається, ці ситуації страшні і не мають відбуватися з дітьми. Але діти — це діти, вони радіють і хвилюються по-справжньому. Донька і дружина дають мені ресурс, завдяки якому я можу триматися.

Онлайн проти офлайну

Щовівторка в нас у класі була година спілкування, ми обирали якусь тему і робили тренінг. 22 лютого говорили про те, хто такі громадяни світу, як спілкуватися з друзями з різних країн, обговорювали зв’язки і різницю культур. А після четверга ми всі стали громадянами світу. Діти почали роз’їжджатися, і навчання не було. Але ми підтримували зв’язок у спільному чаті, робили переклички, скидали одне одному кумедні фото, завдяки чому діти відволікалися.

Чудові часи ковіду дали нам можливість прилаштувалися до дистанційного навчання. З 1 вересня в Києві обіцяють офлайн-формат, за яким скучило учнівство. Але мене дуже хвилює, що великі школи, де перебувають 1—1,5 тис. дітей та педагогічні колективи, можуть бути живими мішенями для ворога. Можливо, краще для безпеки дітей було б дистанційне навчання, бо абсолютно безпечного місця наразі в Україні немає.

Освітній фронт

Новий навчальний рік у Києві почнуть у змішаному форматі. За даними міського департаменту освіти, майже 70 % юних киян і киянок готові до очного навчання. Проте не всі школи зможуть їх прийняти, бо в третини з них немає укриттів, не кажучи про бомбосховища. У школах, де укриття не вміщують усіх тих, хто беруть участь в навчальному процесі, перейдуть до двозмінного навчання. Також у Києві розглядають варіант визначення опорних дистанційних шкіл, де навчатимуться діти тих батьків, які не наважуються на очний формат з міркувань безпеки. 

Щоб допомогти освітянам України продовжувати навчати дітей під час війни, спільнота EdCamp Ukraine запустила краудфандингову кампанію — збір коштів на комп’ютерну техніку та доступ до інтернету тим педагогам, які через війну втратили обладнання для навчання. Також зібрані кошти планують направити на психологічну підтримку вчительок і вчителів та організацію конференцій, де вони можуть поділитися досвідом навчання під час війни. До кампанії можуть долучитися як громадяни з-за кордону на платформі GoFundMe, так і українці — на сторінці EdCamp Ukraine, додаючи коментар «Моя війна. Уроки» до платежу.

Кібервійсько

Коли весною відновився навчальний процес по всій школі, я як учитель інформатики зрозумів, що те, що давала раніше програма — абсолютно беззмістовне, непотрібне й неможливе до реалізації в умовах війни. Бо навіть практичні завдання треба було робити на комп’ютерах, до яких доступу в дітей не було.

Моя колега з Ірпеня Людмила Булигіна створила чудовий проєкт «Кіберінформатика», у якому ми стали брати участь. З дітьми говорили про те, що таке фейки і як вони створюються, розбирали фейкові фото, що публікувалися у ворожих пабліках. Ми шукали оригінал фото, з’ясовували, як і для чого зроблений цей фейк. Наприклад, вороги використовували фото зруйнованого моста в Ірпені як ілюстрацію з Маріуполя, звідки люди хочуть вийти, а українська армія нібито їх не випускає. 

Також ми говорили про безпеку в месенджерах, дедосили ворожі сайти, блокували ворожі канали в соцмережах, бо діти хотіли це робити. Вони так цим захопилися, що працювали і на вихідні. Це була справжня практика, і діти раділи, що реально допомагають. Мене це дуже надихало виходити до них, як би не було складно. Вважаю, що ці теми тепер треба викладати в кожному класі, кожного року — окремим блоком у курсі інформатики.

Раніше серед багатьох учнів та учениць старших класів побутував стереотип, що інформатику треба просто пересидіти. Але війна відкрила більшу зацікавленість учнівства до мого предмета. За їхніми словами, вони раніше  і не знали, що інформатика може бути такою цікавою. Нині змінилося ставлення дітей і суспільства до тих-таки фейків, споживання інформації. Маю надію, що це захоплення із часом посилиться, й освіті це буде на руку. 

img img

Дуже важливо щиро й відверто говорити з дітьми, бо вони це добре відчувають. Дуже важливо розповідати дітям правду, але підбирати слова, відповідні їхньому віку, які б не ранили. Це для мене було набагато складніше, ніж власне викладання.

img

Цінність відвертості

Діти стали відкритішими до розмови, більше потребують її. І до війни і ковіду ми практикували бесіди про те, як минув час після попереднього уроку. Але в цих розмовах завжди були ті, хто відмовчувався. А у війну уроки обов’язково починалися з розмови, і діти хотіли розповідати, що вони бачили і зробили, що їли і як гралися з домашніми улюбленцями. 

Діти хочуть спілкуватися і шукають підтримку. Вони ставлять складні запитання, на які може бути дуже гірка відповідь. Але вони чекають на неї. Певні кордони, рамки зникли, діти вже не соромляться ставити запитання, а стали дуже відвертими, і чекають того самого від нас, учительства. Дуже важливо щиро й відверто говорити з дітьми, бо вони це добре відчувають. Дуже важливо розповідати дітям правду, але підбирати слова, відповідні їхньому віку, які б не ранили. Це для мене було набагато складніше, ніж власне викладання. 

Тому я вважаю, що варто проводити (не)конференцію ЕдКемп про відвертість у викладанні й говорити про це як з учительством, так і з учнівством. 

Фундамент цивілізації

Що б не траплялося, освітяни не повинні зупинятися. Ми це бачимо по тому, що робить наш сусід — як знищує культуру й освіту в Україні, щоб дестабілізувати і деморалізувати нас. Неосвіченими людьми дуже легко маніпулювати та управляти. Освічені люди мають критичне мислення, можуть краще розуміти ситуацію. Освіта є надто важливою, фундаментом усього. Без освіти не буде існувати жодна цивілізована країна. 

Тому освітяни в будь-якій ситуації мають підтримувати зв’язок зі своїм учнівством. Якщо немає можливості вчити своїх учнів та учениць, учитель або учителька може знайти собі застосування і працювати в освітній галузі будь-якої громади. З якісною освітою ми виростимо неймовірних фахівців і фахівчинь, які зможуть відбудувати країну і створити найкращі умови для життя.

Текст — Галина Ковальчук.

Серія інтерв’ю «Моя війна. Уроки» підготовлена за фінансової підтримки Black Sea Trust for Regional Cooperation – a Project of the German Marshall Fund of the United States (Чорноморський трастовий фонд, проєкт Німецького фонду Маршалла).

Позиції громадської організації «ЕдКемп Україна» і Фонду можуть не збігатися з поглядами, висловленими освітянами в інтерв’ю.

img img
Поділитись новиною у соціальних мережах
Форма зворотного зв’язку

Залиште свої контактні дані для зв’язку

Ваше ім’я
Телефон
flag
  • flag
    af +93
  • flag
    al +355
  • flag
    dz +213
  • flag
    as +1684
  • flag
    ad +376
  • flag
    ao +244
  • flag
    ai +1264
  • flag
    ag +1268
  • flag
    ar +54
  • flag
    am +374
  • flag
    aw +297
  • flag
    au +61
  • flag
    at +43
  • flag
    az +994
  • flag
    bs +1242
  • flag
    bh +973
  • flag
    bd +880
  • flag
    bb +1246
  • flag
    by +375
  • flag
    be +32
  • flag
    bz +501
  • flag
    bj +229
  • flag
    bm +1441
  • flag
    bt +975
  • flag
    bo +591
  • flag
    ba +387
  • flag
    bw +267
  • flag
    br +55
  • flag
    bn +673
  • flag
    bg +359
  • flag
    bf +226
  • flag
    bi +257
  • flag
    kh +855
  • flag
    cm +237
  • flag
    ca +1
  • flag
    cv +238
  • flag
    ky +1345
  • flag
    cf +236
  • flag
    td +235
  • flag
    cl +56
  • flag
    cn +86
  • flag
    co +57
  • flag
    km +269
  • flag
    cd +243
  • flag
    cg +242
  • flag
    ck +682
  • flag
    cr +506
  • flag
    ci +225
  • flag
    hr +385
  • flag
    cu +53
  • flag
    cy +357
  • flag
    cz +420
  • flag
    dk +45
  • flag
    dj +253
  • flag
    dm +1767
  • flag
    do +1809
  • flag
    ec +593
  • flag
    eg +20
  • flag
    sv +503
  • flag
    gq +240
  • flag
    er +291
  • flag
    ee +372
  • flag
    et +251
  • flag
    fo +298
  • flag
    fj +679
  • flag
    fi +358
  • flag
    fr +33
  • flag
    pf +689
  • flag
    ga +241
  • flag
    gm +220
  • flag
    ge +995
  • flag
    de +49
  • flag
    gh +233
  • flag
    gi +350
  • flag
    gr +30
  • flag
    gl +299
  • flag
    gd +1473
  • flag
    gp +590
  • flag
    gu +1671
  • flag
    gt +502
  • flag
    gg +44
  • flag
    gn +224
  • flag
    gw +245
  • flag
    gy +592
  • flag
    ht +509
  • flag
    hn +504
  • flag
    hk +852
  • flag
    hu +36
  • flag
    is +354
  • flag
    in +91
  • flag
    id +62
  • flag
    ir +98
  • flag
    iq +964
  • flag
    ie +353
  • flag
    im +44
  • flag
    il +972
  • flag
    it +39
  • flag
    jm +1876
  • jp +81
  • flag
    je +44
  • flag
    jo +962
  • flag
    kz +7
  • flag
    ke +254
  • flag
    ki +686
  • flag
    kw +965
  • flag
    kg +996
  • flag
    la +856
  • flag
    lv +371
  • flag
    lb +961
  • flag
    ls +266
  • flag
    lr +231
  • flag
    ly +218
  • flag
    li +423
  • flag
    lt +370
  • flag
    lu +352
  • flag
    mo +853
  • flag
    mk +389
  • flag
    mg +261
  • flag
    mw +265
  • flag
    my +60
  • flag
    mv +960
  • flag
    ml +223
  • flag
    mt +356
  • flag
    mh +692
  • flag
    mq +596
  • flag
    mr +222
  • flag
    mu +230
  • flag
    mx +52
  • flag
    fm +691
  • flag
    md +373
  • flag
    mc +377
  • flag
    mn +976
  • flag
    me +382
  • flag
    ms +1664
  • flag
    ma +212
  • flag
    mz +258
  • flag
    mm +95
  • flag
    na +264
  • flag
    nr +674
  • flag
    np +977
  • flag
    nl +31
  • flag
    nc +687
  • flag
    nz +64
  • flag
    ni +505
  • flag
    ne +227
  • flag
    ng +234
  • flag
    kp +850
  • flag
    no +47
  • flag
    om +968
  • flag
    pk +92
  • flag
    pw +680
  • flag
    ps +970
  • flag
    pa +507
  • flag
    pg +675
  • flag
    py +595
  • flag
    pe +51
  • flag
    ph +63
  • flag
    pl +48
  • flag
    pt +351
  • flag
    pr +1787
  • flag
    qa +974
  • flag
    re +262
  • flag
    ro +40
  • flag
    ru +7
  • flag
    rw +250
  • flag
    kn +1869
  • flag
    lc +1758
  • flag
    vc +1784
  • flag
    ws +685
  • flag
    sm +378
  • flag
    st +239
  • flag
    sa +966
  • flag
    sn +221
  • flag
    rs +381
  • flag
    sc +248
  • flag
    sl +232
  • flag
    sg +65
  • flag
    sk +421
  • flag
    si +386
  • flag
    sb +677
  • flag
    so +252
  • flag
    za +27
  • flag
    kr +82
  • flag
    es +34
  • flag
    lk +94
  • flag
    sd +249
  • flag
    sr +597
  • flag
    sz +268
  • flag
    se +46
  • flag
    ch +41
  • flag
    sy +963
  • flag
    tw +886
  • flag
    tj +992
  • flag
    tz +255
  • flag
    th +66
  • flag
    tl +670
  • flag
    tg +228
  • flag
    to +676
  • flag
    tt +1868
  • flag
    tn +216
  • flag
    tr +90
  • flag
    tm +993
  • flag
    tc +1649
  • flag
    tv +688
  • flag
    ug +256
  • flag
    ua +380
  • flag
    ae +971
  • flag
    gb +44
  • flag
    us +1
  • flag
    uy +598
  • flag
    uz +998
  • flag
    vu +678
  • flag
    va +379
  • flag
    ve +58
  • flag
    vn +84
  • flag
    vg +1284
  • flag
    vi +1340
  • flag
    eh +212
  • flag
    ye +967
  • flag
    zm +260
  • flag
    zw +263
Email
Напишіть Ваше запитання

Учительство, об’єднуймося!

Долучайтеся до спільноти EdCamp Ukraine та зростайте разом із нами.

Кожен лист — це:

  • можливості для професійного та особистісного зростання;
  • нові ініціативи і програми підвищення кваліфікації;
  • статті й інтерв’ю ПРО і ДЛЯ українського вчительства.