Зробіть свій унесок в розвиток спільноти!
UA
img

Інтерв’ю № 23. «Розпізнати правду», – Людмила Хорькова

Нині завдання педагогів змінилося. Війна показала, наскільки важливим є виховання в учнівства гідності та медіаграмотності, щоб не бути такими потьмареними пропагандою, як росіяни. У цьому впевнена Людмила Хорькова, учителька історії, правознавства, директорка школи № 114 у м. Кривий Ріг Дніпропетровської області. Пані Людмила вважає вкрай необхідними вміння розпізнавати, де ворог, а де друг, і відстоювати свою думку, а тому розвиває ці вміння у своїх учнів і учениць. 

Поранений птах

Наша країна — як птах. Зараз, коли війна, вона зазнала поранення, її вдарило по крилах. Але треба зробити все можливе, любити її та оточити такою турботою, щоб Україна стала ще кращою і відродилася, як фенікс із попелу. 

Позиція лідерки

Кривий Ріг близько біля фронту. Вороги вже були за 20 км від міста, та їх вдалося витіснити і відігнати далі. Але вони обстрілюють область, найближче місце, куди влучали ракети, приблизно за 100 м від мого будинку. Звісно, у мене, як і у всіх людей, був вибір — поїхати або залишитися. У перші дні війни Президент, наш земляк, виступив і сказав: якщо всі поїдуть, то кому залишиться місто? Мені це дуже відгукнулося, бо я люблю Кривий Ріг. Для себе я однозначно вирішила, що не можна нікуди їхати. Хоча мої сестри, що живуть у Молдові, умовляли мене виїжджати, рятувати хворого чоловіка, для якого тоді не було ліків. 

У момент загострення бойових дій місто запропонувало евакуацію нашого району, був організований транспорт. Мені треба було ставити до відома колектив, і я написала про евакуацію в нашій групі у вайбері. У кінці оголошення я написала, що залишаюся. Потім колеги розповідали, що, прочитавши ту останню фразу, теж усі вирішили залишитися. Тоді я зрозуміла, наскільки людям важливо, щоб їхня керівниця, лідерка, була з ними. Це мені надало сил, бо я зрозуміла, що потрібна своїй школі і людям. Усі сумніви щодо від’їзду зникли.

img img

Людям важливо, щоб їхня керівниця, лідерка, була з ними. Це мені надало сил, бо я зрозуміла, що потрібна своїй школі.

img

Надійний тил

Нашу школу іноді в соцмережах називають «стійка 114-та». Яке б завдання нам не доручили, ми завжди спроможні його виконати. Тому школа й на високому рівні, бо в нас стійкі люди. Мені іноді кажуть: «Поталанило вашим учителям, ви така хороша директорка». На це я відповідаю, що навпаки — мені поталанило з ними.

Ми плетемо сітки й відправляємо їх на фронт, зокрема, у Харків, Миколаїв. Наші сітки я впізнавала на блокпостах у Кривому Розі і відчувала гордість за нашу роботу. Готуємо домашню їжу для захисників і захисниць та намагаємось зробити так, щоб вони отримували все, що їм потрібно і за нормами харчування, і за вподобаннями. Ми зберігаємо шкільне майно, стежимо за порядком на території. Зокрема, посадили багато нових видів квітів, а на День довкілля — 22 клени. Намагаємось підтримати тих, хто цього потребують. Живемо насиченим життям, як жили й раніше. Просто трохи змінилися функції.

У місті є військова адміністрація. Кожний і кожна виконують дуже багато різної тилової роботи. Сподіваюся, що ми — справжній, надійний тил. Місто захищене, тут стежать за порядком. Люди по-різному оцінюють роботу міської влади: хтось адміністрацію захищає, хтось критикує, але всі роблять це відкрито. Уже немає такого, як раніше, коли Кривий Ріг вважався форпостом «Партії регіонів». Зараз усі об’єднані єдиною ціллю — захиститись і захистити державу.

Освітній фронт

Кривий Ріг — недалеко від лінії фронту. Ворог регулярно обстрілює Зеленодольську громаду на півдні Дніпропетровської області, у липні масовані атаки переживали Нікопольський та власне Iнгулецький район Кривого Рогу. За повідомленнями обласної військової адміністрації, ворожі ракети руйнують, зокрема, школи, заклади професійної та позашкільної освіти. 

Щоб допомогти освітянам України продовжувати навчати дітей під час війни, спільнота EdCamp Ukraine запустила краудфандингову кампанію — збір коштів на комп’ютерну техніку та доступ до інтернету тим педагогам, які через війну втратили обладнання для навчання. Також зібрані кошти планують направити на психологічну підтримку вчительок і вчителів та організацію конференцій, де вони можуть поділитися досвідом навчання під час війни. До кампанії можуть долучитися як громадяни з-за кордону на платформі GoFundMe, так і українці — на сторінці EdCamp Ukraine, додаючи коментар «Моя війна. Уроки» до платежу.

Головний урок

Найвища, найголовніша цінність — це люди, їхні життя і здоров’я. Зруйновані вщент, згорілі школи можна відбудувати, а зберегти людське життя — складніше завдання. Тому найголовніше наше багатство — це люди, дай боже, щоб вони були живі та здорові.

До війни я ніколи не зважала на розмови друзів про те, в кожній родині потрібна зброя для захисту. Зараз я дуже розумію, наскільки важливо, щоб кожен і кожна з нас могли  захистити себе та інших людей.

Відчути себе потрібною

Наші душі змінилися, стали більш уразливими. Бо ми переживаємо не тільки за найближче коло, а й за всю державу, за всіх дітей, за все вчительство, за всіх колег, які загинули, бо було й таке. Ці випробування дані нам для того, щоб ми їх перебороли i стали сильнiшими. 

Я дуже радію успіхам наших учнів. Один з них, хороший хлопець Влад Вишневський, отримав орден Богдана Хмельницького ІІІ ступеня. Я була дуже щаслива за нього. Часто згадую, як дитиною 9—10 років я виходила на ґанок нашого будинку, сідала на сходи і дивилася на небо. Розглядаючи незліченну кількість зірок, думала: який жаль, що війна закінчилася і я не встигла стати геройкою. 

Але справа не в тому, що я хотіла бути геройкою. Ще тоді в мене була думка, що я хочу щось таке зробити, щоб відчути себе потрібною. І зараз така ситуація, що ми всі потрібні. Ми потрібні одне одному, нашим учням і ученицям, нашим батькам. Потрібні нашій Україні. І робимо всі на своєму місці свою роботу.

img img

Я щоразу дітям кажу, що нам треба бути дуже підготовленими й дисциплінованими, щоб пройти нинішні випробування. Вони мають нас зробити ще сильнішими.

img

Без травмування

Відновивши навчання, ми проводили уроки за звичним шкільним розкладом. Використовуємо технології дистанційного навчання, зокрема, платформу HUMAN, де плануємо уроки, розміщуємо посилання на зум-зустрічі, завантажуємо різні навчальні матеріали. До війни ми втратили багато часу, бо в лютому мали два тижні карантину через коронавірус. До них додався ще майже мiсяць воєнних канікул, і наздоганяти програму було складно. 

Не всі діти виходять на контакт, бо багато з них поїхали за кордон. На уроках ми зустрічаємося з дітьми, які перебувають в Ізраїлі, Німеччині, Грузії, Чехії, Польщі, навіть у Нідерландах. Я не можу сказати, що у їхній свідомості щодо вивчення предмету відбувся різкий стрибок. Але мене дуже тішить те, що на уроці з 28 учнів завжди є 24—25.

Стиль проведення уроків став більш толерантним, м’яким, з розумінням. Ми взяли за правило не виставляти учнівству низькі бали. Працюємо або без оцінки, або йдемо на середній, достатній, високий бал, щоб не травмувати дітей. Надаємо дітям можливість висловлюватись, говорити, ставити запитання. Тобто ступінь лояльності і толерантності набагато вищий, ніж зазвичай. Водночас я щоразу дітям кажу, що нам треба бути дуже підготовленими й дисциплінованими, щоб пройти нинішні випробування. Вони мають нас зробити ще сильнішими. 

Я маю уроки в 6 і 9 класах. Старшокласники й старшокласниці більш стримані, а в 6 класі діти дуже відкриті. Вони багато говорять, тішаться нашим перемогам і радо слухають пісні січових стрільців. Я вітаюся і прощаюся словами «Слава Україні!»: на початку війни було лише декілька голосів у відповідь, а зараз — цілий хор. Бо діти вірять, що все буде добре.

Правда і фейк

Я приділяю багато уваги питанню медіаграмотності. Навчаю дітей розпізнавати фейки, надаю їм ресурси, де вони можуть перевірити різну інформацію, щоб дізнатись, це фейк чи не фейк. Навчаю їх розбиратися в тій інформації, яка лунає зараз з екранів телевізорів. Іноді навіть замість уроку історії я проводжу урок медіаграмотності.

Ми багато говоримо про те, що є правдивою інформацією, а що ні. Тому що бачимо, який негативний результат мала пропаганда в рф, і це велика біда. Також у росії настільки погано вивчають історію, що вважають, що український народ створили Сталін і Ленін. Тому питання медіаграмотності є складовою частиною кожного мого уроку.

img img

Ми мусимо зробити все для того, щоб не мати такого задуреного народу, як у росії.

img

Уроки гідності

Якби я проводила (не)конференцію ЕдКемп, то говорила б про виховання гідності. Ми повинні зробити все для того, щоб не мати такого задуреного народу, як у росії. Я тільки зараз зрозуміла, яка велика заслуга вчительства в тому, що у військкоматах стоять черги, що люди ображаються, коли їх не беруть до територіальної оборони. Я вважаю, це заслуга багатьох учительок і вчителів, які прищепили дітям такі цінності. Ми в дітей заклали поняття про їхні права, обов’язки, а найважливіше — вони змалку знають, що таке гідність. 

Також вважаю актуальними теми медіаграмотності, усвідомлення себе в суспільстві, вміння розпізнавати, де ворог, де друг, вміння захистити свою точку зору. Саме школа має навчити дитину розпізнавати, чи її обдурюють, чи говорять правду. Адже батьки виховують дітей згідно зі своїми поглядами й цінностями, а в школі це можна зробити професійно й об’єктивно. 

Краса миру

Мені б дуже хотілося поїхати на ЕдКемп у Миколаїв, Харків, а також у Херсон чи Мелітополь, і щоб вони були вільні без всіляких псевдореферендумів. Я ніколи не їздила в Маріуполь, хоча мала можливість там побувати. Я згодна долучитися до відновлення міст і робити щось руками, а не лише допомагати фінансово. Я згодна прибирати вулиці, розбирати завали і робити наші міста знову мирними й красивими.

Тренер-гравець

Із закордонними колегами я би поділилася принципом, яким керуюся все своє життя. Бути тренеркою, яка грає, — це дуже важливо. Бути поруч із людьми і не просто керувати, а робити те, що ти хочеш бачити від людей. Я ніколи нічого не вимагаю від інших, поки сама не зроблю: сітки плету, тканину для них ріжу разом з усіма колегами. Особистий приклад дуже важливий. 

Я би побажала іншим людям, та й собі — бути «міцним горішком», не виснажуватися емоційно. Це необхідно, щоб вистачило сил підтримувати людей поруч, бо вони дивляться на нас. Часто до мене заходять колеги й питають: «Людмило Василівно, як ви думаєте, ми встоїмо чи ні?». І я, попри можливі сумніви, кажу: «Обов’язково встоїмо, бо ми на своїй землі!». А якщо я вірю в це, то й люди повірять. 

Текст — Галина Ковальчук.

Серія інтерв’ю «Моя війна. Уроки» підготовлена за фінансової підтримки Black Sea Trust for Regional Cooperation – a Project of the German Marshall Fund of the United States (Чорноморський трастовий фонд, проєкт Німецького фонду Маршалла).

Позиції громадської організації «ЕдКемп Україна» і Фонду можуть не збігатися з поглядами, висловленими освітянами в інтерв’ю.

img img
Поділитись новиною у соціальних мережах
Форма зворотного зв’язку

Залиште свої контактні дані для зв’язку

Ваше ім’я
Телефон
flag
  • flag
    af +93
  • flag
    al +355
  • flag
    dz +213
  • flag
    as +1684
  • flag
    ad +376
  • flag
    ao +244
  • flag
    ai +1264
  • flag
    ag +1268
  • flag
    ar +54
  • flag
    am +374
  • flag
    aw +297
  • flag
    au +61
  • flag
    at +43
  • flag
    az +994
  • flag
    bs +1242
  • flag
    bh +973
  • flag
    bd +880
  • flag
    bb +1246
  • flag
    by +375
  • flag
    be +32
  • flag
    bz +501
  • flag
    bj +229
  • flag
    bm +1441
  • flag
    bt +975
  • flag
    bo +591
  • flag
    ba +387
  • flag
    bw +267
  • flag
    br +55
  • flag
    bn +673
  • flag
    bg +359
  • flag
    bf +226
  • flag
    bi +257
  • flag
    kh +855
  • flag
    cm +237
  • flag
    ca +1
  • flag
    cv +238
  • flag
    ky +1345
  • flag
    cf +236
  • flag
    td +235
  • flag
    cl +56
  • flag
    cn +86
  • flag
    co +57
  • flag
    km +269
  • flag
    cd +243
  • flag
    cg +242
  • flag
    ck +682
  • flag
    cr +506
  • flag
    ci +225
  • flag
    hr +385
  • flag
    cu +53
  • flag
    cy +357
  • flag
    cz +420
  • flag
    dk +45
  • flag
    dj +253
  • flag
    dm +1767
  • flag
    do +1809
  • flag
    ec +593
  • flag
    eg +20
  • flag
    sv +503
  • flag
    gq +240
  • flag
    er +291
  • flag
    ee +372
  • flag
    et +251
  • flag
    fo +298
  • flag
    fj +679
  • flag
    fi +358
  • flag
    fr +33
  • flag
    pf +689
  • flag
    ga +241
  • flag
    gm +220
  • flag
    ge +995
  • flag
    de +49
  • flag
    gh +233
  • flag
    gi +350
  • flag
    gr +30
  • flag
    gl +299
  • flag
    gd +1473
  • flag
    gp +590
  • flag
    gu +1671
  • flag
    gt +502
  • flag
    gg +44
  • flag
    gn +224
  • flag
    gw +245
  • flag
    gy +592
  • flag
    ht +509
  • flag
    hn +504
  • flag
    hk +852
  • flag
    hu +36
  • flag
    is +354
  • flag
    in +91
  • flag
    id +62
  • flag
    ir +98
  • flag
    iq +964
  • flag
    ie +353
  • flag
    im +44
  • flag
    il +972
  • flag
    it +39
  • flag
    jm +1876
  • jp +81
  • flag
    je +44
  • flag
    jo +962
  • flag
    kz +7
  • flag
    ke +254
  • flag
    ki +686
  • flag
    kw +965
  • flag
    kg +996
  • flag
    la +856
  • flag
    lv +371
  • flag
    lb +961
  • flag
    ls +266
  • flag
    lr +231
  • flag
    ly +218
  • flag
    li +423
  • flag
    lt +370
  • flag
    lu +352
  • flag
    mo +853
  • flag
    mk +389
  • flag
    mg +261
  • flag
    mw +265
  • flag
    my +60
  • flag
    mv +960
  • flag
    ml +223
  • flag
    mt +356
  • flag
    mh +692
  • flag
    mq +596
  • flag
    mr +222
  • flag
    mu +230
  • flag
    mx +52
  • flag
    fm +691
  • flag
    md +373
  • flag
    mc +377
  • flag
    mn +976
  • flag
    me +382
  • flag
    ms +1664
  • flag
    ma +212
  • flag
    mz +258
  • flag
    mm +95
  • flag
    na +264
  • flag
    nr +674
  • flag
    np +977
  • flag
    nl +31
  • flag
    nc +687
  • flag
    nz +64
  • flag
    ni +505
  • flag
    ne +227
  • flag
    ng +234
  • flag
    kp +850
  • flag
    no +47
  • flag
    om +968
  • flag
    pk +92
  • flag
    pw +680
  • flag
    ps +970
  • flag
    pa +507
  • flag
    pg +675
  • flag
    py +595
  • flag
    pe +51
  • flag
    ph +63
  • flag
    pl +48
  • flag
    pt +351
  • flag
    pr +1787
  • flag
    qa +974
  • flag
    re +262
  • flag
    ro +40
  • flag
    ru +7
  • flag
    rw +250
  • flag
    kn +1869
  • flag
    lc +1758
  • flag
    vc +1784
  • flag
    ws +685
  • flag
    sm +378
  • flag
    st +239
  • flag
    sa +966
  • flag
    sn +221
  • flag
    rs +381
  • flag
    sc +248
  • flag
    sl +232
  • flag
    sg +65
  • flag
    sk +421
  • flag
    si +386
  • flag
    sb +677
  • flag
    so +252
  • flag
    za +27
  • flag
    kr +82
  • flag
    es +34
  • flag
    lk +94
  • flag
    sd +249
  • flag
    sr +597
  • flag
    sz +268
  • flag
    se +46
  • flag
    ch +41
  • flag
    sy +963
  • flag
    tw +886
  • flag
    tj +992
  • flag
    tz +255
  • flag
    th +66
  • flag
    tl +670
  • flag
    tg +228
  • flag
    to +676
  • flag
    tt +1868
  • flag
    tn +216
  • flag
    tr +90
  • flag
    tm +993
  • flag
    tc +1649
  • flag
    tv +688
  • flag
    ug +256
  • flag
    ua +380
  • flag
    ae +971
  • flag
    gb +44
  • flag
    us +1
  • flag
    uy +598
  • flag
    uz +998
  • flag
    vu +678
  • flag
    va +379
  • flag
    ve +58
  • flag
    vn +84
  • flag
    vg +1284
  • flag
    vi +1340
  • flag
    eh +212
  • flag
    ye +967
  • flag
    zm +260
  • flag
    zw +263
Email
Напишіть Ваше запитання

Учительство, об’єднуймося!

Долучайтеся до спільноти EdCamp Ukraine та зростайте разом із нами.

Кожен лист — це:

  • можливості для професійного та особистісного зростання;
  • нові ініціативи і програми підвищення кваліфікації;
  • статті й інтерв’ю ПРО і ДЛЯ українського вчительства.