Зробіть свій унесок в розвиток спільноти!
UA
img

Інтерв’ю № 22. «Гоїти рани», – Олена Золотоверха

Харківська школа № 26 від початку війни не припиняла роботи. Попри постійні обстріли й евакуацію містян педагоги продовжували працювати — розмовляли між собою і з дітьми, щоб підтримати одне одного й виборсатися з пригніченого стану. Як говорить директорка школи, учителька історії Олена Золотоверха, виховання стійкості і гоєння душевних ран може бути різним — через вирощування рослин і монтаж відео з дітьми, через бесіди, де кожен і кожна мають змогу висловитися, а ще — історичні паралелі, які молоде покоління простежує у власному житті. 

Важке рішення

На 11-й день війни мені довелося вивозити свою дворічну онучку в евакуаційному потязі. Я доглядала за нею, бо її батьки були за кордоном на той момент. Дитина потребувала мами, тому треба було її вивозити. Але вона — молодець, геройка, я їй так і сказала. Було дуже важко, та вона терпіла, бо хотіла до мами. На цьому терпінні ми доїхали до Варшави, де нас зустріла дочка. Старша онучка була в Німеччині, і ми поїхали до неї. 

Потім я вирішила повернутися в Харків. Це мені далося надважко, бо родичі дуже не хотіли цього, боялися, що більше мене не побачать. Але тут є люди, які на мене чекали, яких я надихаю і яким можу дати пораду, їм легше, коли вони мене бачать у школі. 

Поламані війною

Моя громада — це передусім школа. За статистикою, у нас до 85 % учительства виїхало. Для тих, хто залишилися, школа слугує прихистком. Не скажу, що вона в більш безпечній зоні: і в нас були прильоти. Але в школі є невеличке підвальне приміщення. І якщо люди живуть на високих поверхах, то безпечніше бути в нас на першому поверсі і в підвалі. 

Не має значення, виїхала людина чи залишилася, які в неї умови життя, усі ми поламані війною, не лише фізично, а й душевно. Мабуть, це головна проблема. Коли бачиш убитих ворогів, виникають такі почуття, які б не хотілося переживати. Дуже хочеться, щоб ми залишилися людьми. Це важко. 

Коли в нашому районі гатять цілий день, учительство залишається вдома. У спокійніші дні ми працюємо в школі. Весною посадили дерева, троянди на шкільному подвір’ї. Так намагаємося робити наше життя красивим і дуже хочемо перемоги й миру. 

Треба буде багато часу, щоб загоїти душевні рани. Це найголовніший виклик для нас усіх. Ті, хто виїхали за кордон, — нібито в безпеці, бо там не стріляють. Але там немає рідного дому, садочка чи школи, родичі теж можуть бути далеко. Часто буває, що мама з дітьми поїхали, а батьки чи чоловік та дорослий син залишилися. Кожен і кожна роблять важкий вибір. 

img img

Я вирішила повернутися в Харків. Це мені далося надважко, бо родичі дуже не хотіли цього, боялися, що більше мене не побачать.

img

Зірковий вибір

Наші селебрітіз викликають у мене гордість. Тарас Тополя, Фагот, Святослав Вакарчук… Ті, хто звикли до любові публіки, оплесків і концертів, нині — у теробороні, волонтерять, їздять у фронтові регіони з підтримкою, часто в небезпечні місця. Це заслуговує на те, щоб ними пишатися. Також я дуже горда за нашого президента і підтримую все, що він робить.

Зустрічі для взаємопідтримки

У нашій школі освітній процес майже не припинявся. Ми так вирішили, бо потребували підтримки одне одного. Ми не проводили уроків і не порушували законодавства, але зробили гнучкий графік спілкування, і вчителі говорили між собою і з дітьми на різні теми. 

Це було непросто. Ми були розгублені, у депресії і потребували підтримки. Мені в нашій групі писали, що спілкуватися неможливо, бо діти сидять у підвалах. А я у відповідь наводила приклад комунальників Харкова: у нас постійно щось виходило з ладу, але вони під обстрілами все лагодили. Ми всі вийшли на зв’язок, зробили перекличку між учнями й ученицями — і почали спілкування. Спочатку на зустрічах було 5—8 дітей, але в березні в колеги був уже 21 учень. 

Тому ми легко перейшли на уроки, коли навчальний процес розпочався офіційно. Звісно, були проблеми, бо діти розпорошені по всій країні і за кордоном, так само як учителі й учительки. У подорож вони брали лише телефони, і в них були технічні труднощі з виходом онлайн. Але ми це подолали. 

Освітній фронт

На Харківщині планують розпочати новий навчальний рік 1 вересня, але для більшості учнівства навчання буде дистанційним. За повідомленням Олега Синєгубова, голови Харківської ОВА, на тимчасово окупованих територіях області, де є 165 шкіл, та в навчальних закладах, розташованих ближче ніж за 40 км до місць ведення бойових дій, діти навчатимуться онлайн. Варіант офлайн-навчання розглядатимуть лише в деяких населених пунктах, де буде відповідна безпекова ситуація. Щоб допомогти освітянам України продовжувати навчати дітей під час війни, спільнота EdCamp Ukraine запустила краудфандингову кампанію — збір коштів на комп’ютерну техніку та доступ до інтернету тим педагогам, які через війну втратили обладнання для навчання. Також зібрані кошти планують направити на психологічну підтримку вчительок і вчителів та організацію конференцій, де вони можуть поділитися досвідом навчання під час війни. До кампанії можуть долучитися як громадяни з-за кордону на платформі GoFundMe, так і українці — на сторінці EdCamp Ukraine, додаючи коментар «Моя війна. Уроки» до платежу.

Що для нас Україна

За перші місяці війни ми з учнями й ученицями створили шість виховних відеороликів — на Великдень, про дистанційне навчання, вітання до Дня довкілля, презентацію малюнків «Що для нас Україна». Знімали відео по-різному. Одна дитина знімала за кордоном, інша — у підвалі. «Картинка» виходить різна, але наразі важлива не технічна, а змістовна якість. Охочих дітей дуже багато, я їм дуже вдячна, що вони відгукуються на ці ініціативи. Один хлопчик зробив відео, як він щось саджає і співає «Ой у лузі червона калина», а потім у нього ці саджанці проростають. Такі відео дуже важливі для мене.

Ми робили відео і до війни, то чому б не робити цього зараз? Вони надихають глядачів і підтримують нашу майстерність на постійно високому рівні. Завдяки цим відео ми також не втрачаємо зв’язку між довоєнним і нинішнім життям.

Зміни на краще

Я викладаю історію в 10 класах. Коли обговорювали тему Другої світової війни, чесно сказати, я спочатку не розуміла, як мені до неї підійти на тлі нашої війни? Як виявилося, це легко, бо мені не довелося багато пояснювати, хто такий Степан Бандера, що таке денацифікація. Діти все це вже знають з власного життя. Тому я проводжу паралелі, завдяки яким ми і навчаємо, і виховуємо. 

Ми проводимо уроки в зумі, і я використовую час, щоб більше бачити й чути учнівство. Даю короткі запитання, щоб висловилися всі. Від себе вимагаю гарного вигляду. Коли діти бачать свою вчительку й директорку на робочому місці, отже, усе йде як слід. 

Звичайно, я і мої колеги враховували рекомендації психологічної спільноти — не перевантажували дітей, не давали домашніх завдань. Натомість я пропонувала: якщо діти мають можливість, то можуть виконати одне завдання. Але діти стали більш відповідальними, самостійними. Коли я давала завдання о дев’ятій ранку, то вже о 13–15.00 вдень отримувала виконані роботи на свою електронну скриньку. Дітям хочеться вчитися, вони прагнуть до цього. Вони змінилися на краще, і це дуже добре.

Головний урок

Я горда за українців як націю, бо ми продемонстрували гідність. Це значить, що за 30 років незалежності наша освітянська спільнота виконала своє завдання. У законі про освіту сказано, що школа має виховати громадян, патріотів і загалом порядних людей. Якщо ми сьогодні проявляємо такі почуття, то, мабуть, ми виконали наше головне завдання. Причому ми робили це в стані постійних змін, знецінення вчительської праці. Але наша єдність — це наш результат. Тому я впевнена, що освіта і надалі має виховувати три надважливі компетентності — патріотизм, порядність і професіоналізм, без якого неможливо побудувати квітучу державу. 

Онлайн-можливості

Досвід показує, що ті вчителі й учительки, які правильно організували дистанційне навчання ще до коронавірусу, змогли продовжувати і зараз. Я б закликала і наших, і закордонних освітян працювати над дистанційним навчанням і можливостями, які нам дає зум та інші платформи. Бо я, наприклад, ще не використовую зум на 100%, але знаю, в якому напрямку рухатися. У нас маса викликів — була пандемія, нині війна, що дуже сильно вплинула на наші життя, тому дистанційні технології ще довго будуть актуальними.

Виховання стійкості

Ми дуже хотіли у травні проводити ЕдКемп у Харкові, та війна внесла свої корективи. Але тема, яку ми обирали, залишилася актуальною. Наша тема — «Апгрейд інновативності освіти» — мала містити відверту, толерантну й незалежну бесіду про формування гармонійної особистості. У фокусі мала бути емоційна, фізична стійкість і духовний розвиток. Ми з моєю творчою командою вважаємо, що всі ці речі залишилися дуже актуальними. Бо без стійкості подолати виклики війни неможливо. Тому ми би робили апгрейд зони стійкості закладу освіти під час війни. Ми би хотіли запросити експертів і експерток з педагогічної спільноти, медичної та культурної сфер. 

Також треба обов’язково говорити про виховання патріотизму, без цієї компетентності України зараз би не було.

Текст — Галина Ковальчук.

Серія інтерв’ю «Моя війна. Уроки» підготовлена за фінансової підтримки Black Sea Trust for Regional Cooperation – a Project of the German Marshall Fund of the United States (Чорноморський трастовий фонд, проєкт Німецького фонду Маршалла).

Позиції громадської організації «ЕдКемп Україна» і Фонду можуть не збігатися з поглядами, висловленими освітянами в інтерв’ю.

img img
Поділитись новиною у соціальних мережах
Форма зворотного зв’язку

Залиште свої контактні дані для зв’язку

Ваше ім’я
Телефон
flag
  • flag
    af +93
  • flag
    al +355
  • flag
    dz +213
  • flag
    as +1684
  • flag
    ad +376
  • flag
    ao +244
  • flag
    ai +1264
  • flag
    ag +1268
  • flag
    ar +54
  • flag
    am +374
  • flag
    aw +297
  • flag
    au +61
  • flag
    at +43
  • flag
    az +994
  • flag
    bs +1242
  • flag
    bh +973
  • flag
    bd +880
  • flag
    bb +1246
  • flag
    by +375
  • flag
    be +32
  • flag
    bz +501
  • flag
    bj +229
  • flag
    bm +1441
  • flag
    bt +975
  • flag
    bo +591
  • flag
    ba +387
  • flag
    bw +267
  • flag
    br +55
  • flag
    bn +673
  • flag
    bg +359
  • flag
    bf +226
  • flag
    bi +257
  • flag
    kh +855
  • flag
    cm +237
  • flag
    ca +1
  • flag
    cv +238
  • flag
    ky +1345
  • flag
    cf +236
  • flag
    td +235
  • flag
    cl +56
  • flag
    cn +86
  • flag
    co +57
  • flag
    km +269
  • flag
    cd +243
  • flag
    cg +242
  • flag
    ck +682
  • flag
    cr +506
  • flag
    ci +225
  • flag
    hr +385
  • flag
    cu +53
  • flag
    cy +357
  • flag
    cz +420
  • flag
    dk +45
  • flag
    dj +253
  • flag
    dm +1767
  • flag
    do +1809
  • flag
    ec +593
  • flag
    eg +20
  • flag
    sv +503
  • flag
    gq +240
  • flag
    er +291
  • flag
    ee +372
  • flag
    et +251
  • flag
    fo +298
  • flag
    fj +679
  • flag
    fi +358
  • flag
    fr +33
  • flag
    pf +689
  • flag
    ga +241
  • flag
    gm +220
  • flag
    ge +995
  • flag
    de +49
  • flag
    gh +233
  • flag
    gi +350
  • flag
    gr +30
  • flag
    gl +299
  • flag
    gd +1473
  • flag
    gp +590
  • flag
    gu +1671
  • flag
    gt +502
  • flag
    gg +44
  • flag
    gn +224
  • flag
    gw +245
  • flag
    gy +592
  • flag
    ht +509
  • flag
    hn +504
  • flag
    hk +852
  • flag
    hu +36
  • flag
    is +354
  • flag
    in +91
  • flag
    id +62
  • flag
    ir +98
  • flag
    iq +964
  • flag
    ie +353
  • flag
    im +44
  • flag
    il +972
  • flag
    it +39
  • flag
    jm +1876
  • jp +81
  • flag
    je +44
  • flag
    jo +962
  • flag
    kz +7
  • flag
    ke +254
  • flag
    ki +686
  • flag
    kw +965
  • flag
    kg +996
  • flag
    la +856
  • flag
    lv +371
  • flag
    lb +961
  • flag
    ls +266
  • flag
    lr +231
  • flag
    ly +218
  • flag
    li +423
  • flag
    lt +370
  • flag
    lu +352
  • flag
    mo +853
  • flag
    mk +389
  • flag
    mg +261
  • flag
    mw +265
  • flag
    my +60
  • flag
    mv +960
  • flag
    ml +223
  • flag
    mt +356
  • flag
    mh +692
  • flag
    mq +596
  • flag
    mr +222
  • flag
    mu +230
  • flag
    mx +52
  • flag
    fm +691
  • flag
    md +373
  • flag
    mc +377
  • flag
    mn +976
  • flag
    me +382
  • flag
    ms +1664
  • flag
    ma +212
  • flag
    mz +258
  • flag
    mm +95
  • flag
    na +264
  • flag
    nr +674
  • flag
    np +977
  • flag
    nl +31
  • flag
    nc +687
  • flag
    nz +64
  • flag
    ni +505
  • flag
    ne +227
  • flag
    ng +234
  • flag
    kp +850
  • flag
    no +47
  • flag
    om +968
  • flag
    pk +92
  • flag
    pw +680
  • flag
    ps +970
  • flag
    pa +507
  • flag
    pg +675
  • flag
    py +595
  • flag
    pe +51
  • flag
    ph +63
  • flag
    pl +48
  • flag
    pt +351
  • flag
    pr +1787
  • flag
    qa +974
  • flag
    re +262
  • flag
    ro +40
  • flag
    ru +7
  • flag
    rw +250
  • flag
    kn +1869
  • flag
    lc +1758
  • flag
    vc +1784
  • flag
    ws +685
  • flag
    sm +378
  • flag
    st +239
  • flag
    sa +966
  • flag
    sn +221
  • flag
    rs +381
  • flag
    sc +248
  • flag
    sl +232
  • flag
    sg +65
  • flag
    sk +421
  • flag
    si +386
  • flag
    sb +677
  • flag
    so +252
  • flag
    za +27
  • flag
    kr +82
  • flag
    es +34
  • flag
    lk +94
  • flag
    sd +249
  • flag
    sr +597
  • flag
    sz +268
  • flag
    se +46
  • flag
    ch +41
  • flag
    sy +963
  • flag
    tw +886
  • flag
    tj +992
  • flag
    tz +255
  • flag
    th +66
  • flag
    tl +670
  • flag
    tg +228
  • flag
    to +676
  • flag
    tt +1868
  • flag
    tn +216
  • flag
    tr +90
  • flag
    tm +993
  • flag
    tc +1649
  • flag
    tv +688
  • flag
    ug +256
  • flag
    ua +380
  • flag
    ae +971
  • flag
    gb +44
  • flag
    us +1
  • flag
    uy +598
  • flag
    uz +998
  • flag
    vu +678
  • flag
    va +379
  • flag
    ve +58
  • flag
    vn +84
  • flag
    vg +1284
  • flag
    vi +1340
  • flag
    eh +212
  • flag
    ye +967
  • flag
    zm +260
  • flag
    zw +263
Email
Напишіть Ваше запитання

Учительство, об’єднуймося!

Долучайтеся до спільноти EdCamp Ukraine та зростайте разом із нами.

Кожен лист — це:

  • можливості для професійного та особистісного зростання;
  • нові ініціативи і програми підвищення кваліфікації;
  • статті й інтерв’ю ПРО і ДЛЯ українського вчительства.