Зробіть свій унесок в розвиток спільноти!
UA
img

Інтерв’ю № 21. «Бачити в людях найкраще», – Людмила Серкіз

Учителька з Тернополя Людмила Серкіз розповідає, як допомагати за покликом серця, де брати віру в добро і чому важливо працювати над собою за будь-яких обставин.

Щоб підтримати дітей у нинішньому стані невизначеності й тривоги, українські вчительки й учителі уникають примусу в роботі. Зокрема, вони не зобов’язують учнів і учениць виконувати домашні завдання, а покладаються на їхні почуття відповідальності й цікавості. І це працює, бо діти самі беруться за вправи, виконують і обговорюють їх. Про це розповідає Людмила Серкіз, учителька математики з Тернопільської школи № 14 ім. Б. Лепкого. Пані Людмила впевнена, що і в такий тяжкий воєнний час треба бачити в людях найкраще, розкривати потенціал у дітях і виховувати в них сміливість. 

Головний урок

За будь-яких обставин завжди треба бути людиною. Треба навчитися приймати ситуацію, життя, як воно є. Не треба чекати, коли закінчиться війна і можна буде жити. Треба прокидатися сьогодні, приймати нинішні обставини й виходити з того, що є. 

Я засвоїла для себе, що треба вірити людям, у краще, що в них є, і робити справу за покликом серця. У мене є поклик — допомагати, дбати про когось. Я роблю це, бо люблю свою справу і не зважаю, чи мені важко.

Колись ми жили розслаблено і не слухали старших людей, які застерігали нас щодо війни. Тепер я буду точно знати, як, напевне, і старші люди, і завжди застерігати — треба бути готовими до будь-чого, війна реальна, а не десь далеко в минулому чи майбутньому.

Непохитна віра

У мене дуже багато ресурсів, і не тільки під час війни. Останні три роки, відколи почалися карантини, — теж велике для нас випробування — треба було щось робити, щоб не зламатися. Найперший мій ресурс — те, що я вдома, в Україні, і всі мої рідні, дорогі моєму серцю люди тут, зі мною. Це мої діти, чоловік та мама. Антистресом є мій кіт, якого я люблю погладити й пригорнути.

Також у мене є місце сили — земля і молодий сад навколо моєї сільської хати. Я їжджу туди щотижня, добре, що це неподалік Тернополя. І навіть колеги знають, що в суботу мене не треба турбувати, бо я перезавантажуюся. Коли я в тому саду, на землі, проводжу день, то відроджуюся душею і фізично, набираюся сил.

Надпотужний ресурс отримую, коли ми ввечері молимося разом у школі. Узагалі я б порадила розмову з Творцем як життєвий ресурс. Коли я відчуваю занепокоєння, страх, то розмовляю з Богом сам на сам або читаю 90 псалом, у кожний рядок якого додаю імена моїх рідних. Зробивши це, я наповнююся непохитною вірою в те, що все буде добре. 

Обираючи Україну

Я — українка і пишаюся цим. Завдяки таким страшним, важким подіям нашу країну зовсім по-іншому побачили й визнали у світі. Про нас говорять з новою інтонацією і вже не плутають з росією. Також у мене викликає гордість те, що троє моїх дітей не хочуть нікуди їхати з України, незважаючи на важкі часи й обставини, бо я їх так виховала. 

Знаю багатьох людей, які вчиняють гідно. Наприклад, знайомий юнак, якому 25 років, узимку повернувся з-за кордону в Україну, щоб допомогти самотній мамі. Він просив маму переїхати на більш безпечні території, але вона відмовилася. Тепер вони в окупації, і він усіма силами хоче виїхати, щоб не воювати проти України. Його вибір — приїхати на підконтрольну територію і воювати проти окупанта.

З перших днів війни моя сестра залишилася в Києві. Попри вмовляння рідних вона твердо стоїть на тому, що треба залишатися й допомагати. Бо в місті багато одиноких людей, які можуть померти, якщо їм не привезуть допомогу.

img img

Не треба чекати, коли закінчиться війна і можна буде жити. Треба прокидатися сьогодні, приймати нинішні обставини і виходити з того, що є.

img

Вигнати ворога з нашого дому

З першого дня, коли я почула новини про початок війни, то мимоволі сказала: «Вдерся, як коза в зайчикову хату». Коли думаю про нинішні події, у мене постає чітка аналогія з казкою про козу-дерезу, яка захопила зайчикову хату. Він став просити допомоги в інших звірів, але вони теж боялися тієї драної кози. Я лише сподіваюся, що в нас буде той рак, який щипне козу й вижене її з нашої хатки.

Школа як прихисток

Наша школа однією з перших вирішила надавати допомогу людям, які їдуть з небезпечних територій. За 24 години ми організувалися, готуємо їжу для 100 людей. Одна з колег відвезла дітей в безпечніше місце і повністю присвятила себе роботі на кухні. 

Найперший виклик, що постав перед нами, — організація самого процесу. Треба було створити хоча б елементарні умови для людей. Ми розуміли, що своїми силами не зможемо це зробити. На початку вся наша громада, дотична до школи, зносила все необхідне. У нас є великі групи батьківського й учнівського самоврядування, де ми публікували оголошення про потреби, і люди одразу зносили постіль, продукти, рушники. Але ми хвилювалися, не до кінця розуміли, скільки чого треба. 

Мій син, залучений до волонтерства, порадив звернутися в міський гуманітарний центр. Звідти нам привезли надувні матраси, і стало трошки легше. Потім ми почали виходити на інші волонтерські склади, і нам допомагали продуктами, побутовою хімією тощо. Викликом була й організація самих учителів з учительками, щоб вони могли і проводити уроки, і чергувати в школі. Ми домовлялися між собою і приходили в школу на певну годину. Перші два тижні було важко, але ми все налаштували. Згодом ми сконтактували із закордонними організаціями, які почали нам допомагати необхідними речами. 

Часом складно було знайти підхід до людей, які змушені були переїхати через війну. Адже часто вони приїжджали в дуже важкому психологічному стані, були і люди, які зазнали поранень, коли тікали просто з-під обстрілів.

Ми на місці одразу знаходили спеціалістів і спеціалісток, які допомагали розв’язати ці проблеми. Також до нас приїхало 17 діток дошкільного віку, і наші колеги організували для них садочок у школі, бо їхнім батькам треба працювати. З ними займаються арттерапією, цікавою фізкультурою чи йогою, щоб відвернути їхню увагу від того, що ці діти пережили. 

Освітній фронт

У Тернополі вже перевірили заклади освіти на наявність укриттів і готовність до нового навчального року. Оскільки не всі школи мають укриття, міська влада виділяє на їх дообладнання 24,5 млн грн, а також було вирішено, що офлайн навчатимуться лише в початковій школі. Усі інші класи перейдуть на змішане навчання із частково дистанційним форматом, щоб у школах була та кількість осіб, на яку розраховане укриття. 

Щоб допомогти освітянам України продовжувати навчати дітей під час війни, спільнота EdCamp Ukraine запустила краудфандингову кампанію — збір коштів на комп’ютерну техніку та доступ до інтернету тим педагогам, які через війну втратили обладнання для навчання. Також зібрані кошти планують направити на психологічну підтримку вчительок і вчителів та організацію конференцій, де вони можуть поділитися досвідом навчання під час війни. До кампанії можуть долучитися як громадяни з-за кордону на платформі GoFundMe, так і українці — на сторінці EdCamp Ukraine, додаючи коментар «Моя війна. Уроки» до платежу.

Адаптація до нових реалій

Ми навчаємо онлайн, труднощі, звісно, є. Найбільше вибивають з колії повітряні тривоги, особливо нічні. Люди приходять у бомбосховище з дітьми, за ніч змучуються — і зранку вже не в тому стані, щоб працювати. Через денні тривоги ми зупиняємо уроки, бо дітки мають іти в безпечне місце. Також у нас є перебої з інтернетом, є багато дітей у селах, які не можуть долучатися до навчання. Ми з колегами занепокоєні тим, що мало зворотного зв’язку — багато дітей не хочуть вмикати камери, і ми не бачимо їхніх очей. У мене в класі було троє діток з родин ВПО: хлопчик зі Снігурівки і дві дівчинки з Чернігова. Одна з них з мамою поїхала в Німеччину, але їй так з нами сподобалося, що вона і за кордоном хоче продовжувати вчитися в нашій школі. Я розмовляла про це з учнями й ученицями, готувала їх до появи нових однокласників чи однокласниць. Тому адаптація цих дітей доволі позитивна, моє учнівство сприйняло новеньких одразу. Я стежу за їхніми переписками в групах, діти радо допомагають одне одному.

img img

Найголовніше, щоб діти мали ресурс і натхнення навчатися. Тому на початку уроку налаштовую всіх позитивно.

img

Без тиску

Ми стараємося проводити повноцінне навчання. На уроці я підкріпляю і дублюю матеріал відеозаписами, щоб діти могли їх передивитися у зручний час, якщо їм щось не зрозуміло. 

Перше, що я змінила, — моральний дух на уроці. Зараз для мене найголовніше — щоб діти мали ресурс і натхнення навчатися. Тому на початку уроку налаштовую всіх позитивно. Матеріал я обираю так, щоб він був легкодоступним для більшості, не тисну на дітей і практикую лише позитивне оцінювання. У мене зараз завдання — щоб кожен і кожна змогли виконати вправу, робили це і відчували свою спроможність, мали успіх. Я працюю на платформі «Мій клас», там є тренувальні вправи, самостійні, контрольні роботи. На їх виконання я даю дітям час, іноді й тиждень, а також декілька спроб — і зараховую спробу з найкращим результатом. Щодо домашніх завдань ми з дітьми домовилися, що я даю їх для закріплення матеріалу — і хто може, той робить. Я не змушую дітей, і це працює, бо вони роблять і обговорюють завдання за власною ініціативою. 

Невизначеність і напруга

Більшість дітей мені сказали, що найдужче їх непокоїть невизначеність. Учнівство 8—9 класів дуже непокоїться, коли почнеться очне навчання, що їм робити, чи буде 9 чи 10 клас. Більш самосвідомі учні й учениці, які знають, чого хочуть, нині на повну використовують цей час і систематично вчаться. Також вони хочуть більше живого спілкування. До війни учнівство по-різному ставилося до школи, але зараз усі хочуть зібратися там, як було раніше.

На наш шкільний стадіон приходить велика кількість дітей. Грають у футбол, волейбол, на відкритому повітрі збирається наше шкільне самоврядування. У Тернополі немає такої великої напруги. Але вона дуже відчувається в тих дітей, чиї батьки на фронті. Є діти, які замикаються в собі, не виходять на уроки. Є випадки, коли друзі розлучаються: одна дитина залишилася тут, а друга — за кордоном, і обоє почуваються погано. З ними спілкуємося особисто.

Нові ідеї для нової школи

У мене на цей момент є дуже актуальна тема для (не)конференції ЕдКемп — це створення наново Нової української школи, переродження нашої освіти. НУШ уже не буде такою, як була раніше, нам потрібно обговорювати нові ідеї, методи, що ми напрацювали за цей воєнний час.

Мислити більше

Українські вчительки й учителі можуть поділитися із закордонними колегами тим, як поєднувати роботу і волонтерство, при цьому не вигорати, а відчувати себе потрібними. Ми всі маємо набратися терпіння, оптимізму і вірити, що наша перемога буде скоро. 

Також треба працювати над собою, щоб бути оптимістами й допомагати іншим. Якщо ти хочеш, щоб навколо тебе все відбувалося на краще, ти мусиш удосконалювати себе за будь-яких обставин. 

Суто як учителька хочу сказати, що треба завжди критично мислити. Важливе і продуктивне мислення, над яким я працюю останні три роки. Воно поєднує і критичне мислення, і розвиток власних ідей, і створення нового. На уроках треба завжди бути медіаграмотними, це дуже важливо в наш час. Я вчу дітей завжди бути сміливими і не боятися ризикувати. Ці якості треба розвивати за будь-яких обставин.

Текст — Галина Ковальчук.

Серія інтерв’ю «Моя війна. Уроки» підготовлена за фінансової підтримки Black Sea Trust for Regional Cooperation – a Project of the German Marshall Fund of the United States (Чорноморський трастовий фонд, проєкт Німецького фонду Маршалла).

Позиції громадської організації «ЕдКемп Україна» і Фонду можуть не збігатися з поглядами, висловленими освітянами в інтерв’ю.

img img
Поділитись новиною у соціальних мережах
Форма зворотного зв’язку

Залиште свої контактні дані для зв’язку

Ваше ім’я
Телефон
flag
  • flag
    af +93
  • flag
    al +355
  • flag
    dz +213
  • flag
    as +1684
  • flag
    ad +376
  • flag
    ao +244
  • flag
    ai +1264
  • flag
    ag +1268
  • flag
    ar +54
  • flag
    am +374
  • flag
    aw +297
  • flag
    au +61
  • flag
    at +43
  • flag
    az +994
  • flag
    bs +1242
  • flag
    bh +973
  • flag
    bd +880
  • flag
    bb +1246
  • flag
    by +375
  • flag
    be +32
  • flag
    bz +501
  • flag
    bj +229
  • flag
    bm +1441
  • flag
    bt +975
  • flag
    bo +591
  • flag
    ba +387
  • flag
    bw +267
  • flag
    br +55
  • flag
    bn +673
  • flag
    bg +359
  • flag
    bf +226
  • flag
    bi +257
  • flag
    kh +855
  • flag
    cm +237
  • flag
    ca +1
  • flag
    cv +238
  • flag
    ky +1345
  • flag
    cf +236
  • flag
    td +235
  • flag
    cl +56
  • flag
    cn +86
  • flag
    co +57
  • flag
    km +269
  • flag
    cd +243
  • flag
    cg +242
  • flag
    ck +682
  • flag
    cr +506
  • flag
    ci +225
  • flag
    hr +385
  • flag
    cu +53
  • flag
    cy +357
  • flag
    cz +420
  • flag
    dk +45
  • flag
    dj +253
  • flag
    dm +1767
  • flag
    do +1809
  • flag
    ec +593
  • flag
    eg +20
  • flag
    sv +503
  • flag
    gq +240
  • flag
    er +291
  • flag
    ee +372
  • flag
    et +251
  • flag
    fo +298
  • flag
    fj +679
  • flag
    fi +358
  • flag
    fr +33
  • flag
    pf +689
  • flag
    ga +241
  • flag
    gm +220
  • flag
    ge +995
  • flag
    de +49
  • flag
    gh +233
  • flag
    gi +350
  • flag
    gr +30
  • flag
    gl +299
  • flag
    gd +1473
  • flag
    gp +590
  • flag
    gu +1671
  • flag
    gt +502
  • flag
    gg +44
  • flag
    gn +224
  • flag
    gw +245
  • flag
    gy +592
  • flag
    ht +509
  • flag
    hn +504
  • flag
    hk +852
  • flag
    hu +36
  • flag
    is +354
  • flag
    in +91
  • flag
    id +62
  • flag
    ir +98
  • flag
    iq +964
  • flag
    ie +353
  • flag
    im +44
  • flag
    il +972
  • flag
    it +39
  • flag
    jm +1876
  • jp +81
  • flag
    je +44
  • flag
    jo +962
  • flag
    kz +7
  • flag
    ke +254
  • flag
    ki +686
  • flag
    kw +965
  • flag
    kg +996
  • flag
    la +856
  • flag
    lv +371
  • flag
    lb +961
  • flag
    ls +266
  • flag
    lr +231
  • flag
    ly +218
  • flag
    li +423
  • flag
    lt +370
  • flag
    lu +352
  • flag
    mo +853
  • flag
    mk +389
  • flag
    mg +261
  • flag
    mw +265
  • flag
    my +60
  • flag
    mv +960
  • flag
    ml +223
  • flag
    mt +356
  • flag
    mh +692
  • flag
    mq +596
  • flag
    mr +222
  • flag
    mu +230
  • flag
    mx +52
  • flag
    fm +691
  • flag
    md +373
  • flag
    mc +377
  • flag
    mn +976
  • flag
    me +382
  • flag
    ms +1664
  • flag
    ma +212
  • flag
    mz +258
  • flag
    mm +95
  • flag
    na +264
  • flag
    nr +674
  • flag
    np +977
  • flag
    nl +31
  • flag
    nc +687
  • flag
    nz +64
  • flag
    ni +505
  • flag
    ne +227
  • flag
    ng +234
  • flag
    kp +850
  • flag
    no +47
  • flag
    om +968
  • flag
    pk +92
  • flag
    pw +680
  • flag
    ps +970
  • flag
    pa +507
  • flag
    pg +675
  • flag
    py +595
  • flag
    pe +51
  • flag
    ph +63
  • flag
    pl +48
  • flag
    pt +351
  • flag
    pr +1787
  • flag
    qa +974
  • flag
    re +262
  • flag
    ro +40
  • flag
    ru +7
  • flag
    rw +250
  • flag
    kn +1869
  • flag
    lc +1758
  • flag
    vc +1784
  • flag
    ws +685
  • flag
    sm +378
  • flag
    st +239
  • flag
    sa +966
  • flag
    sn +221
  • flag
    rs +381
  • flag
    sc +248
  • flag
    sl +232
  • flag
    sg +65
  • flag
    sk +421
  • flag
    si +386
  • flag
    sb +677
  • flag
    so +252
  • flag
    za +27
  • flag
    kr +82
  • flag
    es +34
  • flag
    lk +94
  • flag
    sd +249
  • flag
    sr +597
  • flag
    sz +268
  • flag
    se +46
  • flag
    ch +41
  • flag
    sy +963
  • flag
    tw +886
  • flag
    tj +992
  • flag
    tz +255
  • flag
    th +66
  • flag
    tl +670
  • flag
    tg +228
  • flag
    to +676
  • flag
    tt +1868
  • flag
    tn +216
  • flag
    tr +90
  • flag
    tm +993
  • flag
    tc +1649
  • flag
    tv +688
  • flag
    ug +256
  • flag
    ua +380
  • flag
    ae +971
  • flag
    gb +44
  • flag
    us +1
  • flag
    uy +598
  • flag
    uz +998
  • flag
    vu +678
  • flag
    va +379
  • flag
    ve +58
  • flag
    vn +84
  • flag
    vg +1284
  • flag
    vi +1340
  • flag
    eh +212
  • flag
    ye +967
  • flag
    zm +260
  • flag
    zw +263
Email
Напишіть Ваше запитання

Учительство, об’єднуймося!

Долучайтеся до спільноти EdCamp Ukraine та зростайте разом із нами.

Кожен лист — це:

  • можливості для професійного та особистісного зростання;
  • нові ініціативи і програми підвищення кваліфікації;
  • статті й інтерв’ю ПРО і ДЛЯ українського вчительства.