Зробіть свій унесок в розвиток спільноти!
UA
img

Інтерв’ю № 18. «Утіха від навчання», – Олена Трибко

Учителька з Кіровоградщини Олена Трибко розповідає, як вивести дитину з істерики, зібрати себе докупи й працювати із задоволенням.

Війна показала, що звичайні українці можуть і вміють робити надзвичайні речі. У цьому впевнена Олена Трибко, учителька математики та інформатики з Опорного ліцею № 1 імені Євгена Березняка у м. Помічна Кіровоградської області. Від початку війни пані Олена підтримує і себе, і дітей, яким важко зберігати мотивацію до навчання в такий важкий час. Також Олена Трибко, як і її колеги та колежанки, активно діє в місцевій громаді, де на перемогу працюють усі — від бабусь і дідусів до матусь із немовлятами. 

За дзеркалом

Від початку війни я почувалася, наче в книзі «Аліса в Задзеркаллі». Я спостерігала за подіями віддалено, ніби вони відбувалися окремо від мене. Як у задзеркаллі, я не розуміла, що залежить конкретно від мене, що я можу зробити. 

Але треба вірити завжди, бо якщо немає віри, то і надії не буде. Слава богу, віра постійно підкріплюється нашими неймовірними Збройними силами, що завжди будуть на нашій стороні. Тому це задзеркалля стало для мене символічним, а не реальним.

Не розкисати

Війна застала мене хворою. Я намагалася себе заспокоїти, казала, що це не ковід, що я вакцинована. 24 лютого подзвонила донька і сказала, що їх обстрілюють. І я забула, що мені треба здавати тест на COVID-19. Перший тиждень війни я відчувала велику слабкість, і це мене дуже злило. Я розуміла, що не можу виходити з дому і наражати людей на небезпеку, бо не була впевнена в тому, який у мене вірус. 

Але я не звикла пасивно спостерігати за подіями. Коли ведеш активний спосіб життя, стає легше. Я знайшла собі роботу: брала старі речі, різала їх, передавала друзям, що плели маскувальні сітки. Я навіть пила кип’ячене молоко, яке ненавиджу, щоб вилікуватися і допомагати разом з усіма. Ця внутрішня установка — не дозволяти собі розкисати — змусила мене швидко одужати. Уже за кілька днів я була на роботі. 

Догукатися до дитини

Я зібралася, змогла бути в строю. Я себе заспокоювала, налаштовувала кожного дня, застосовуючи певні методики. Удячна психологині Світлані Ройз, чиї дописи справді допомагають зібрати себе докупи.

Коли починалися повітряні тривоги, усі були розгублені — чати з учнівством і колегами не замовкали. Одна дівчинка-підліток, що була із сестричкою в підвалі, надсилала голосові повідомлення, і чулося, що вона дуже налякана, у неї істерика. Зателефонувала їй. Спочатку вона мене просто не чула — плакала, кричала в слухавку. Я намагалася догукатися до неї, повернути її увагу до молодшої сестрички. Говорячи, я вже вдягалася, щоб іти до цих дітей. Бо вони самі вдома, на вулиці ніч, а батьки на робочій зміні. 

Умовила її, і ми разом почали робити вправи на дихання, потім уже розмовляли і сміялися до сигналу відбою тривоги. Ми розмовляли дві години. Я зрозуміла, що з дітьми треба говорити і знайти слова, які можуть привести їх до тями. Я зробила це відкриття, і, мабуть, зараз пишаюся цим. Нині кажу батькам: говоріть з дітьми більше, ніж робили до цього. Говоріть про все, щоб вони відчували, що ви поруч. Найстрашніше, коли дитина замикається в собі, перестає розмовляти. Коли в неї істерика, ще можна достукатись, але розірвати мовчанку значно важче.

img img

Нині кажу батькам: говоріть з дітьми, більше, ніж робили до цього. Говоріть про все, щоб вони відчували, що ви поруч. Найстрашніше, коли дитина замикається в собі.

img

Головний урок

Ми, українці, часто сваримося, висловлюємо різні думки, які можуть бути полярно протилежними. Іноді ми не можемо знайти спільний знаменник, щоб домовитися чи піти на компроміс. Війна стала для нас гарним уроком, бо українці показали, що ми — нація. Десь прочитала вислів про те, що ми любимо сваритися між собою, а ще більше любимо разом когось бити. Друзі пізнаються в біді. 

Друга моєї доньки мобілізували в ЗСУ, і треба було знайти екіпірування та форму. Ми зібрали все за три дні. Причому нам допомагали люди, яких я не знала, з якими до того мало спілкувалася.

Щоденний розклад

День учительки нині проходить так: зранку ти прокидаєшся і дистанційно проводиш уроки. Потім біжиш у гуманітарний центр на базі школи, роздаєш допомогу, наприклад, продуктові пакунки для людей, які змушені були покинути власні домівки. Потім плетеш маскувальні сітки, розвантажуєш вантажі, бо в чоловіків своя справа. Приходиш додому о 6–7 вечора і готуєшся до уроків наступного дня. Ми вже забули, котрий сьогодні день війни, який день тижня.

Наша громада стала більш самоорганізованою, активною. Коли, наприклад, оголошується збір, щоб плести сітки, людей у школу приходить стільки, що кімнати забиті вщент. Робота йде швидко. Усі працюють на повній довірі, кожен і кожна розуміють, що від них багато залежить. Це не оті «суботники», де всі думають, як так зробити, щоб нічого не робити. Зараз усе не так — людей ніхто не примушує працювати, вони самі цього бажають. Усі люди роблять неймовірну роботу, і я пишаюся тим, що живу поруч, маю змогу з ними спілкуватися, що я живу в неймовірній країні, яку ми всі любимо.

Потужна взаємодія

У нас містечко невелике, і коли почався волонтерський рух, допомагала велика кількість людей. Приходили старенькі бабусі, привозили на тачечках свою консервацію, витягували з кишені гроші. Розумієш, що вона віддає половину своєї пенсії, їй говорять, що не можемо це взяти. А вона: «Дитино, візьми, я хочу допомогти хлопчикам». Ще є дідусь, який плете основи під маскувальні сітки з волосіні. Якось прийшла мама з трьома маленькими дітками і допомагала плести маскувальну сітку, поки дитина спить у колясці. Люди, які змушені були покинути власні домівки, раніше були транзитом у нашому місті, тепер є ті, хто залишаються жити. Вони кажуть, що не можуть сидіти вдома, теж приходять допомагати, готові робити все. Я хочу, щоб російські пропагандисти це побачили. Ви проти кого воюєте? Проти бабусі? Проти мами з трьома дітьми? 

До війни ми планували провести (не)конференцію EdCamp з теми «Синергія партнерства: звичайні люди, які роблять надзвичайні речі». Ми хочемо говорити про це і зараз, бо війна показала, що таке партнерство, взаємодія людей різних сфер, поколінь, професій дуже потужні. І діти вчаться на таких прикладах, де є дружба і співпраця.

img img

Я хочу, щоб російські пропагандисти це побачили. Ви проти кого воюєте? Проти бабусі? Проти мами з трьома дітьми?

img

Праця, сповнена кольору

Мій ресурс — помаранчевий блокнотик, де я записую свої ідеї, думки, веду щоденник. Це ідеї, пов’язані з моїм життям, проєктами. Коли директорка школи бачить мій помаранчевий блокнотик, каже, що спалить його. Бо я і сама горю ідеями, й іншим спокою не даю. Через комплекс відмінниці гризу себе, як зробити краще. Кожного разу з однієї теми роблю різні заняття, наповнені іншими кольорами. Бо коли працюєш з дітьми, одне їхнє слово чи подив може все змінити. 

Мій учень отримав диплом третього ступеня на Олімпіаді з інформатики і програмування, хоча його успіхи з інших предметів вважають посередніми. Тепер я знаю, чому я працюю вчителькою. Щастя — це тоді, коли ти з нетерпінням біжиш на роботу, бо вона отримала статус «хобі», і також поспішаєш додому, бо там на тебе чекає твоя родина. Я отримую задоволення від того, що роблю. Радію і засмучуюся разом зі своїми дітьми. Навчати учнів та учениць досягати своєї мети, перемагати — це добре. А що робити коли перемогти не вдалося? Діти сприймають це болісно. Намагаюся пояснити їм, що в цьому випадку в них з’являється ще більше можливостей для вдосконалення своїх умінь, творчості, креативності. Програші змушують мене рости, а коли я росту, зі мною зростають мої учні й учениці.

Освітній фронт

Повернення учнівства до українських шкіл у новому навчальному році залежатиме від безпекової ситуації. На Кіровоградщині до 12 серпня проводять перевірку освітніх закладів на готовність до навчання офлайн. За словами Віталія Миронюка, начальника ДСНС Кіровоградської області, також від початку навчального року в закладах освіти проводитимуть тренування з евакуації до укриттів. 

Щоб допомогти освітянам України продовжувати навчати дітей під час війни, спільнота EdCamp Ukraine запустила краудфандингову кампанію — збір коштів на комп’ютерну техніку та доступ до інтернету тим педагогам, які через війну втратили обладнання для навчання. Також зібрані кошти планують направити на психологічну підтримку вчительок і вчителів та організацію конференцій, де вони можуть поділитися досвідом навчання під час війни. До кампанії можуть долучитися як громадяни з-за кордону на платформі GoFundMe, так і українці — на сторінці EdCamp Ukraine, додаючи коментар «Моя війна. Уроки» до платежу.

Не бути орком

Найбільша проблема навчання — мотивація, а в наш складний час — це виклик. У діток 5–6 класів був розпач, стрес, вони не розуміли, що відбувається. Й оголошеним канікулам уперше ніхто не радів. Один з учнів, Сергійко, казав, що не може більше бути вдома, а хоче просто прийти в школу, хай його там і сварять усі підряд. Є діти, батьки яких на передовій, і вони дуже хвилюються, особливо коли батьки рідко виходять на зв’язок.

Усе пізнається в порівнянні. Два роки тому, коли ми починали дистанційне навчання, хтось не мав інтернету, хтось кудись відволікся, у когось ще щось сталося. Нині діти майже на 100 % долучені до дистанційки. Якщо не можуть приєднатися, ми робимо записи, надсилаємо діткам, і вони виконують завдання. Сама ситуація змотивувала їх навчатися. Крім того, на уроці дитина може відволіктися від поганих думок.

Щоб підняти мотивацію вчитися, я запитую дітей: «Вам подобається, як спілкуються орки? Вам хочеться бути такими, як вони?». Це чудово працює, бо діти не хочуть бути такими, як наші вороги, натомість виконують творчі проєкти і радо доєднуються до бану ворожих сторінок як юні хакери. 

Розвивати одне одного

З колегами за кордоном я б хотіла поділитися можливістю навчати — робити те, що в мене найкраще виходить, і від чого отримую задоволення. Наприклад, я веду онлайн-гурток для діток, які зараз перебувають у різних країнах. Найбільша втіха — бачити очі дітей, коли вони в захваті від своєї роботи. За це можна віддати дуже багато.

Маю досвід проведення уроків програмування, як за короткий термін створити SCRATCH-проєкт, як заохотити та змотивувати дітей. Такі зустрічі, заняття — це спілкування, співпраця — можливість розвивати одне одного, навчати та навчатися.

Текст — Галина Ковальчук.

Серія інтерв’ю «Моя війна. Уроки» підготовлена за фінансової підтримки Black Sea Trust for Regional Cooperation – a Project of the German Marshall Fund of the United States (Чорноморський трастовий фонд, проєкт Німецького фонду Маршалла).

Позиції громадської організації «ЕдКемп Україна» і Фонду можуть не збігатися з поглядами, висловленими освітянами в інтерв’ю.

img img
Поділитись новиною у соціальних мережах
Форма зворотного зв’язку

Залиште свої контактні дані для зв’язку

Ваше ім’я
Телефон
flag
  • flag
    af +93
  • flag
    al +355
  • flag
    dz +213
  • flag
    as +1684
  • flag
    ad +376
  • flag
    ao +244
  • flag
    ai +1264
  • flag
    ag +1268
  • flag
    ar +54
  • flag
    am +374
  • flag
    aw +297
  • flag
    au +61
  • flag
    at +43
  • flag
    az +994
  • flag
    bs +1242
  • flag
    bh +973
  • flag
    bd +880
  • flag
    bb +1246
  • flag
    by +375
  • flag
    be +32
  • flag
    bz +501
  • flag
    bj +229
  • flag
    bm +1441
  • flag
    bt +975
  • flag
    bo +591
  • flag
    ba +387
  • flag
    bw +267
  • flag
    br +55
  • flag
    bn +673
  • flag
    bg +359
  • flag
    bf +226
  • flag
    bi +257
  • flag
    kh +855
  • flag
    cm +237
  • flag
    ca +1
  • flag
    cv +238
  • flag
    ky +1345
  • flag
    cf +236
  • flag
    td +235
  • flag
    cl +56
  • flag
    cn +86
  • flag
    co +57
  • flag
    km +269
  • flag
    cd +243
  • flag
    cg +242
  • flag
    ck +682
  • flag
    cr +506
  • flag
    ci +225
  • flag
    hr +385
  • flag
    cu +53
  • flag
    cy +357
  • flag
    cz +420
  • flag
    dk +45
  • flag
    dj +253
  • flag
    dm +1767
  • flag
    do +1809
  • flag
    ec +593
  • flag
    eg +20
  • flag
    sv +503
  • flag
    gq +240
  • flag
    er +291
  • flag
    ee +372
  • flag
    et +251
  • flag
    fo +298
  • flag
    fj +679
  • flag
    fi +358
  • flag
    fr +33
  • flag
    pf +689
  • flag
    ga +241
  • flag
    gm +220
  • flag
    ge +995
  • flag
    de +49
  • flag
    gh +233
  • flag
    gi +350
  • flag
    gr +30
  • flag
    gl +299
  • flag
    gd +1473
  • flag
    gp +590
  • flag
    gu +1671
  • flag
    gt +502
  • flag
    gg +44
  • flag
    gn +224
  • flag
    gw +245
  • flag
    gy +592
  • flag
    ht +509
  • flag
    hn +504
  • flag
    hk +852
  • flag
    hu +36
  • flag
    is +354
  • flag
    in +91
  • flag
    id +62
  • flag
    ir +98
  • flag
    iq +964
  • flag
    ie +353
  • flag
    im +44
  • flag
    il +972
  • flag
    it +39
  • flag
    jm +1876
  • jp +81
  • flag
    je +44
  • flag
    jo +962
  • flag
    kz +7
  • flag
    ke +254
  • flag
    ki +686
  • flag
    kw +965
  • flag
    kg +996
  • flag
    la +856
  • flag
    lv +371
  • flag
    lb +961
  • flag
    ls +266
  • flag
    lr +231
  • flag
    ly +218
  • flag
    li +423
  • flag
    lt +370
  • flag
    lu +352
  • flag
    mo +853
  • flag
    mk +389
  • flag
    mg +261
  • flag
    mw +265
  • flag
    my +60
  • flag
    mv +960
  • flag
    ml +223
  • flag
    mt +356
  • flag
    mh +692
  • flag
    mq +596
  • flag
    mr +222
  • flag
    mu +230
  • flag
    mx +52
  • flag
    fm +691
  • flag
    md +373
  • flag
    mc +377
  • flag
    mn +976
  • flag
    me +382
  • flag
    ms +1664
  • flag
    ma +212
  • flag
    mz +258
  • flag
    mm +95
  • flag
    na +264
  • flag
    nr +674
  • flag
    np +977
  • flag
    nl +31
  • flag
    nc +687
  • flag
    nz +64
  • flag
    ni +505
  • flag
    ne +227
  • flag
    ng +234
  • flag
    kp +850
  • flag
    no +47
  • flag
    om +968
  • flag
    pk +92
  • flag
    pw +680
  • flag
    ps +970
  • flag
    pa +507
  • flag
    pg +675
  • flag
    py +595
  • flag
    pe +51
  • flag
    ph +63
  • flag
    pl +48
  • flag
    pt +351
  • flag
    pr +1787
  • flag
    qa +974
  • flag
    re +262
  • flag
    ro +40
  • flag
    ru +7
  • flag
    rw +250
  • flag
    kn +1869
  • flag
    lc +1758
  • flag
    vc +1784
  • flag
    ws +685
  • flag
    sm +378
  • flag
    st +239
  • flag
    sa +966
  • flag
    sn +221
  • flag
    rs +381
  • flag
    sc +248
  • flag
    sl +232
  • flag
    sg +65
  • flag
    sk +421
  • flag
    si +386
  • flag
    sb +677
  • flag
    so +252
  • flag
    za +27
  • flag
    kr +82
  • flag
    es +34
  • flag
    lk +94
  • flag
    sd +249
  • flag
    sr +597
  • flag
    sz +268
  • flag
    se +46
  • flag
    ch +41
  • flag
    sy +963
  • flag
    tw +886
  • flag
    tj +992
  • flag
    tz +255
  • flag
    th +66
  • flag
    tl +670
  • flag
    tg +228
  • flag
    to +676
  • flag
    tt +1868
  • flag
    tn +216
  • flag
    tr +90
  • flag
    tm +993
  • flag
    tc +1649
  • flag
    tv +688
  • flag
    ug +256
  • flag
    ua +380
  • flag
    ae +971
  • flag
    gb +44
  • flag
    us +1
  • flag
    uy +598
  • flag
    uz +998
  • flag
    vu +678
  • flag
    va +379
  • flag
    ve +58
  • flag
    vn +84
  • flag
    vg +1284
  • flag
    vi +1340
  • flag
    eh +212
  • flag
    ye +967
  • flag
    zm +260
  • flag
    zw +263
Email
Напишіть Ваше запитання

Учительство, об’єднуймося!

Долучайтеся до спільноти EdCamp Ukraine та зростайте разом із нами.

Кожен лист — це:

  • можливості для професійного та особистісного зростання;
  • нові ініціативи і програми підвищення кваліфікації;
  • статті й інтерв’ю ПРО і ДЛЯ українського вчительства.