Зробіть свій унесок в розвиток спільноти!
UA
img

Інтерв’ю № 14. «Сродна праця», – Оксана Словік

Український філософ Григорій Сковорода вважав, що одним із джерел щастя людини є сродна праця — та, до якої маєш хист і покликання. У важкий воєнний час робота, яку людина може робити найкраще і бути на своєму місці, ще важливіша — так вважає Оксана Словік, психологиня, сертифікована вчителька Луцького ліцею № 27. З перших днів війни пані Оксана усвідомила, що найбільше користі може приносити своєю діяльністю як педагогиня і зініціювала проєкт «Урок для дітей України (під час і після війни)» від Громадської організації «Міжнародна асоціація сучасної освіти, науки та культури». У такий спосіб пані Оксана та її колеги з організації змогли допомогти сотням дітей і вивели проєкт на міжнародний рівень.

 

Головний урок

Віктор Франкл, автор книги «Людина в пошуках справжнього сенсу. Психолог у концтаборі», писав: «Першими зламалися ті, хто вірили, що незабаром усе скінчиться. Потім ті, хто не вірили, що це колись закінчиться. Вижили ті, хто фокусувалися на своїх справах без очікування того, що ще щось може статися». 

Я зрозуміла — щоб вижити, бути в ресурсі і допомагати іншим, потрібно працювати саме там, де твоє покликання, де ти можеш себе проявити і бути найкориснішою. Вирішила, що найбільше користі зможу дати на педагогічній ниві. 

Психологічна підтримка

На самому початку війни ми з колегами з громадської організації «Міжнародна асоціація сучасної освіти, науки та культури» створили проєкт «Урок для дітей України (під час і після війни)» та організовуємо ресурсно-пізнавальні уроки, ведемо супровідний телеграм-канал, щоб підтримати наших дітей. Перший урок я особисто провела 4 березня, коли ще практично ніхто не наважувався працювати з дітьми. Чітко розуміла, що такі уроки не можуть бути програмовими, натомість треба давати дітям ресурс, відволікти їх, хоча нас ніхто не вчив, як це робити. Але психологічна освіта та певний досвід давали розуміння, яким чином діяти. Ми обрали дітей 5–11 років. По-перше, я сама — учителька початкових класів, і працювати з такою віковою категорією для мене звично. По-друге, команда, яку ми створювали, складається здебільшого з психопедагогів – учительок і вчителів, які практикують, психологинь і психологів, науковиць і науковців, супервізорів і супервізорок, які мають досвід роботи з дітьми цього віку. І, найголовніше, що діти саме цього віку дуже боляче сприймають та переживають надстрашні події війни. Вони миттєво подорослішали, усвідомлюють ситуацію та зчитують емоційні стани батьків і рідних, але не можуть з ними справитися, пояснити їх чи опанувати.

Темою першого психотерапевтичного уроку було казкотворення. На ньому було 52 дитини — вони виходили на зв’язок і з підвалів, бомбосховищ, і з чужих домівок, і вимкнені камери були, і сльози на очах. Після цього вся наша команда зрозуміла, що ми на правильному шляху і не можемо лишити дітей самих, ми потрібні їм як ніколи. 

Внутрішня сила

Найвагомішим для мене був мій внутрішній ресурс. Мені вдалося опанувати себе буквально за кілька днів. Коли почула, що запровадили шкільні канікули, зрозуміла, що маю щось робити. У мене виникла ідея ресурсно-пізнавальних уроків, обдумувала два дні, і почала збирати команду. 

Моя сім’я також є моїм ресурсом — чоловік, син і домашня улюблениця, киця Лілу. Жартую, що вона моя учениця, бо постійно лежить і спить біля мене. Її навіть знають діти, бо вона, буває, зазирає в екран під час уроків. Це приносить радість діткам, а мені дає надію на майбутнє, на повернення мирних радощів і посмішок. 

Люблю почитати, помалювати, але зараз не маю багато часу для цього. А погладити домашню улюбленицю можна, лиш простягнувши руку, і це додасть моменту теплоти.

img img

Ми маємо залишити сльози за дверима, нафарбувати губи яскравою помадою, опанувати себе, посміхнутися — і йти до дітей, бо їм складніше, бо ми потрібні їм як ніколи раніше.

img

Прийняти війну

Викликом у нашій освітянській спільноті спершу було прийняття війни. Багато колег на початку війни писали запитання, коли вона завершиться. Казали про кілька днів, потім — тижні, місяць, звучала і дата 24 квітня, коли, як усі вважали, закінчиться війна. 

Людям складно прийняти факт війни і навчитися жити в її умовах. Знову процитую Віктора Франкла: «Мистецтву життя можна навчатися і в концентраційному таборі, хоча там панує страждання». Це дуже складно, ніхто цього ніде не навчав. Для прийняття потрібен внутрішній стрижень, самоаналіз і самоопанування. Це виклик. 

Також люди спершу кинулися робити, безумовно, корисні справи, але це не були безпосередньо їхні професійні обов’язки, а ми не маємо права лишити дітей напризволяще.

Освітній фронт

Луцьк — порівняно безпечне тилове місто, яке лиш у березні кілька разів зазнало ракетних обстрілів. Водночас із початку повномасштабного вторгнення росії місто прийняло близько 20 тис. людей, за даними міського голови Ігоря Поліщука. Частина з них залишилася в місті, а діти відновили навчання в луцьких закладах освіти. Крім того, місцевий департамент освіти оголосив про впровадження системи психологічної допомоги учасникам і учасницям освітнього процесу, зокрема внутрішньо переміщеним сім’ям та сім’ям військових.

Щоб допомогти освітянам України продовжувати навчати дітей під час війни, спільнота EdCamp Ukraine запустила краудфандингову кампанію — збір коштів на комп’ютерну техніку та доступ до інтернету тим педагогам, які через війну втратили обладнання для навчання. Також зібрані кошти планують направити на психологічну підтримку вчительок і вчителів та організацію конференцій, де вони можуть поділитися досвідом навчання під час війни. До кампанії можуть долучитися як громадяни з-за кордону на платформі GoFundMe, так і українці — на сторінці EdCamp Ukraine, додаючи коментар «Моя війна. Уроки» до платежу.

Бути попри все

Якось прочитала вислів, який мені імпонував, і, вважаю, найяскравіше описує наше нинішнє життя. Це цитата поета Олега Ольжича: «Захочеш — і будеш. В людині, затям, лежить невідгадана сила».

Міжнародний рівень

У міжнародному проєкті «ODNOWA» (авторка — Інна Осадченко) громадської організації «Міжнародна асоціація сучасної освіти, науки та культури», складовою якого є волонтерський мініпроєкт «Урок для дітей України (під час і після війни)», ми створили професійну команду психопедагогів — це фахові педагоги, які практикують, психологи й психологині, науковиці з науковцями, супервізорки й супервізори. І цей процес можна направду назвати унікальним, адже всі практичні моменти забезпечуються супервізією та науково обґрунтовуються. 

Учительство працює на волонтерських засадах, і це дуже виснажливо — розробити психопедагогічний урок, і ти вчишся цього тут і зараз. Звісно, у нас різні психоемоційні стани. Але ми маємо залишити сльози за дверима, нафарбувати губи яскравою помадою, опанувати себе, посміхнутися — і йти до дітей, бо їм складніше, бо ми потрібні їм як ніколи раніше.

Уже в середині березня, завдяки моїй ініціативі, ми почали активно співпрацювати з польськими колегами від «Fundacja Edu Sen», «Stowarzyszenie Klanza» (Республіка Польща), навчаючи українських дітей, які перебувають у Польщі та інших країнах Європи, у «Безкоштовній Школі Онлайн для дітей з України». Нам вдалося об’єднати свої зусилля у спільний проєкт. Згодом вони почали захоплюватися тим, що ми робимо з перших днів війни: я вже давала кілька інтерв’ю про це для польських ЗМІ.

Горджуся командою проєкту, нашою взаємопідтримкою і міжнародною активністю. Нам вдалося укласти кілька випусків «Психопедагогічних рекомендацій у роботі з дітьми 6–11 років під час і після війни» за підтримки Fundacja Edu, Stowarzyszenie Klanza та сприяння Державної служби якості освіти України (авторки: Інна Осадченко, Оксана Словік, Марія Барна). Перший випуск яких уже перекладений польською мовою та буде розповсюджений закладами освіти цієї країни. Ми проводимо міжнародні і всеукраїнські заходи, зокрема, уже провели серію (із 5 вебінарів) міжнародних вебінарів з елементами тренінгу, що базуються на основі «Психопедагогічних рекомендацій у роботі з дітьми 6–11 років під час і після війни», серію із 4 міжнародних вебінарів: «Слухаємо-відповідаємо: як підтримувати, навчати, виховувати, розвивати дітей під час війни», три міжнародні марафони «Ми — разом. Ми – за мир!», на яких вдавалося збирати дітей з різних країн.

img img

Європейським педагогам дуже складно працювати з нашими дітками — бо є мовний бар’єр, програмова різниця, різний менталітет і бачення проблеми. Наші діти, яких позбавили їхніх звичних домашніх умов, мають труднощі з адаптацією.

img

Емоційне налаштування

Навчальний рік закінчила, працюючи почережно в першому класі в польській і українській школах водночас. У нас у Луцькому ліцеї навчання відбувалося онлайн, щодня по три уроки. Також дітки доєднуються до нашого проєкту на ресурсно-пізнавальні заняття. У польській школі в мене — 65 учнів та учениць, які перебралися туди з України. Звісно, не всі вони були на уроках кожного дня, але щоденно це понад 30 дітей. Це непросто, бо діти — з різних шкіл, з різним досвідом і психологічними станами, з різних сімей. Але ми змогли налагодити співпрацю. 

Як психологиня розумію, що освітній процес уже не буде таким, як раніше. Він буде психопедагогічним. Для його налагодження немає універсальних прийомів та методів, треба володіти їх великою кількістю, щоб знати, коли і що застосовувати для емоційного налаштування на будь-якому етапі уроку. 

Я завжди старалася додавати психологічний компонент у викладання, зокрема тренінги та елементи тренінгів застосовувала ще на початку 2000-х років, тільки розпочавши свою діяльність. На сьогодні розумію, що когнітивні процеси в наших учнів і учениць уповільнені, вони лиш потрошку повертаються в норму, кожен і кожна у своєму темпі. Тому програмовий матеріал корегуємо, стараємося подавати в іншому форматі, подекуди спрощуючи, адаптуючи та модифікуючи до умов сьогодення.

Любов понад усе

Наші діти подорослішали на роки. На мій день народження учениці з учнями надіслали щемливе відео, яке було для мене дуже показовим. Хоч бачу дітей щодня онлайн, вони стали потребувати й відчувати спершу підтримку, теплоту, любов, а вже потім розв’язання задачі. Коли вони відчувають підтримку, то й задача розв’язується швидше.

Бувають дні, коли в мене 100 учнів та учениць, вони приходять до нас хвилями. І це не пов’язано з воєнними діями, буває, ніби стало тихіше, а дітей менше, коли загострення — їх більше. Дуже заряджають моменти, коли діти прийшли на урок з одним настроєм, а закінчують його з іншим і не хочуть від’єднуватися.

Незворотні зміни

Ми вже передаємо наш досвід зарубіжним колегам. Беремо участь у міжнародних вебінарах для вчительства, психологинь та психологів, де присутні педагоги з Польщі, Німеччини, Голландії. Нас запрошували на вебінари поляки, і ми відповідали на запитання місцевого вчительства. Насправді, їм дуже складно працювати з нашими дітьми, бо є мовний бар’єр, програмова різниця, різний менталітет і бачення. Наші діти, яких позбавили їхніх звичних домашніх умов, мають труднощі з адаптацією. Тому ми розповідаємо про те, як працювати з українськими дітьми під час і після війни. Також говоримо про спілкування й допомогу українському батьківству. Маємо досвід, рекомендації, хочемо ділитися ними й надалі. Щоденно відбувається поширення рекомендацій, куди ми додаємо щось нове. 

Також наше завдання — сприяти усвідомленню українськими педагогами, що так, як раніше, уже ніколи не буде. Не всі це усвідомлюють. Але ніхто вже не зможе, як раніше, зайти до класу, привітатися, оголосити тему і звично проводити урок. Освіта стане інакшою — принаймні за нашого життя і за життя дітей, які відчули, що таке війна.

Текст — Галина Ковальчук.

Серія інтерв’ю «Моя війна. Уроки» підготовлена за фінансової підтримки Black Sea Trust for Regional Cooperation – a Project of the German Marshall Fund of the United States (Чорноморський трастовий фонд, проєкт Німецького фонду Маршалла).

Позиції громадської організації «ЕдКемп Україна» і Фонду можуть не збігатися з поглядами, висловленими освітянами в інтерв’ю.

img img
Поділитись новиною у соціальних мережах
Форма зворотного зв’язку

Залиште свої контактні дані для зв’язку

Ваше ім’я
Телефон
flag
  • flag
    af +93
  • flag
    al +355
  • flag
    dz +213
  • flag
    as +1684
  • flag
    ad +376
  • flag
    ao +244
  • flag
    ai +1264
  • flag
    ag +1268
  • flag
    ar +54
  • flag
    am +374
  • flag
    aw +297
  • flag
    au +61
  • flag
    at +43
  • flag
    az +994
  • flag
    bs +1242
  • flag
    bh +973
  • flag
    bd +880
  • flag
    bb +1246
  • flag
    by +375
  • flag
    be +32
  • flag
    bz +501
  • flag
    bj +229
  • flag
    bm +1441
  • flag
    bt +975
  • flag
    bo +591
  • flag
    ba +387
  • flag
    bw +267
  • flag
    br +55
  • flag
    bn +673
  • flag
    bg +359
  • flag
    bf +226
  • flag
    bi +257
  • flag
    kh +855
  • flag
    cm +237
  • flag
    ca +1
  • flag
    cv +238
  • flag
    ky +1345
  • flag
    cf +236
  • flag
    td +235
  • flag
    cl +56
  • flag
    cn +86
  • flag
    co +57
  • flag
    km +269
  • flag
    cd +243
  • flag
    cg +242
  • flag
    ck +682
  • flag
    cr +506
  • flag
    ci +225
  • flag
    hr +385
  • flag
    cu +53
  • flag
    cy +357
  • flag
    cz +420
  • flag
    dk +45
  • flag
    dj +253
  • flag
    dm +1767
  • flag
    do +1809
  • flag
    ec +593
  • flag
    eg +20
  • flag
    sv +503
  • flag
    gq +240
  • flag
    er +291
  • flag
    ee +372
  • flag
    et +251
  • flag
    fo +298
  • flag
    fj +679
  • flag
    fi +358
  • flag
    fr +33
  • flag
    pf +689
  • flag
    ga +241
  • flag
    gm +220
  • flag
    ge +995
  • flag
    de +49
  • flag
    gh +233
  • flag
    gi +350
  • flag
    gr +30
  • flag
    gl +299
  • flag
    gd +1473
  • flag
    gp +590
  • flag
    gu +1671
  • flag
    gt +502
  • flag
    gg +44
  • flag
    gn +224
  • flag
    gw +245
  • flag
    gy +592
  • flag
    ht +509
  • flag
    hn +504
  • flag
    hk +852
  • flag
    hu +36
  • flag
    is +354
  • flag
    in +91
  • flag
    id +62
  • flag
    ir +98
  • flag
    iq +964
  • flag
    ie +353
  • flag
    im +44
  • flag
    il +972
  • flag
    it +39
  • flag
    jm +1876
  • jp +81
  • flag
    je +44
  • flag
    jo +962
  • flag
    kz +7
  • flag
    ke +254
  • flag
    ki +686
  • flag
    kw +965
  • flag
    kg +996
  • flag
    la +856
  • flag
    lv +371
  • flag
    lb +961
  • flag
    ls +266
  • flag
    lr +231
  • flag
    ly +218
  • flag
    li +423
  • flag
    lt +370
  • flag
    lu +352
  • flag
    mo +853
  • flag
    mk +389
  • flag
    mg +261
  • flag
    mw +265
  • flag
    my +60
  • flag
    mv +960
  • flag
    ml +223
  • flag
    mt +356
  • flag
    mh +692
  • flag
    mq +596
  • flag
    mr +222
  • flag
    mu +230
  • flag
    mx +52
  • flag
    fm +691
  • flag
    md +373
  • flag
    mc +377
  • flag
    mn +976
  • flag
    me +382
  • flag
    ms +1664
  • flag
    ma +212
  • flag
    mz +258
  • flag
    mm +95
  • flag
    na +264
  • flag
    nr +674
  • flag
    np +977
  • flag
    nl +31
  • flag
    nc +687
  • flag
    nz +64
  • flag
    ni +505
  • flag
    ne +227
  • flag
    ng +234
  • flag
    kp +850
  • flag
    no +47
  • flag
    om +968
  • flag
    pk +92
  • flag
    pw +680
  • flag
    ps +970
  • flag
    pa +507
  • flag
    pg +675
  • flag
    py +595
  • flag
    pe +51
  • flag
    ph +63
  • flag
    pl +48
  • flag
    pt +351
  • flag
    pr +1787
  • flag
    qa +974
  • flag
    re +262
  • flag
    ro +40
  • flag
    ru +7
  • flag
    rw +250
  • flag
    kn +1869
  • flag
    lc +1758
  • flag
    vc +1784
  • flag
    ws +685
  • flag
    sm +378
  • flag
    st +239
  • flag
    sa +966
  • flag
    sn +221
  • flag
    rs +381
  • flag
    sc +248
  • flag
    sl +232
  • flag
    sg +65
  • flag
    sk +421
  • flag
    si +386
  • flag
    sb +677
  • flag
    so +252
  • flag
    za +27
  • flag
    kr +82
  • flag
    es +34
  • flag
    lk +94
  • flag
    sd +249
  • flag
    sr +597
  • flag
    sz +268
  • flag
    se +46
  • flag
    ch +41
  • flag
    sy +963
  • flag
    tw +886
  • flag
    tj +992
  • flag
    tz +255
  • flag
    th +66
  • flag
    tl +670
  • flag
    tg +228
  • flag
    to +676
  • flag
    tt +1868
  • flag
    tn +216
  • flag
    tr +90
  • flag
    tm +993
  • flag
    tc +1649
  • flag
    tv +688
  • flag
    ug +256
  • flag
    ua +380
  • flag
    ae +971
  • flag
    gb +44
  • flag
    us +1
  • flag
    uy +598
  • flag
    uz +998
  • flag
    vu +678
  • flag
    va +379
  • flag
    ve +58
  • flag
    vn +84
  • flag
    vg +1284
  • flag
    vi +1340
  • flag
    eh +212
  • flag
    ye +967
  • flag
    zm +260
  • flag
    zw +263
Email
Напишіть Ваше запитання

Учительство, об’єднуймося!

Долучайтеся до спільноти EdCamp Ukraine та зростайте разом із нами.

Кожен лист — це:

  • можливості для професійного та особистісного зростання;
  • нові ініціативи і програми підвищення кваліфікації;
  • статті й інтерв’ю ПРО і ДЛЯ українського вчительства.