Зробіть свій унесок в розвиток спільноти!
UA
img

Інтерв’ю № 11. «Підтримка зневірених», – Майя Тутаєва

Нині діти й дорослі мають жахливий стрес від війни — такий сильний, що людина не може ні їсти, ні пити, а також довго не може прийти до тями й адаптуватися до більш безпечних умов. Про це розповідає Майя Тутаєва, освітянка з Кропивницького, заступниця начальника управління, начальниця відділу інституційного аудиту Державної служби якості освіти в Кіровоградській області. Пані Майя ділиться власним досвідом, адже у своєму гостинному домі вона прийняла багато українців, які рятувалися з фронтових регіонів України. Вона наголошує, що психологічна підтримка, м’яке ставлення та душевне тепло нині важливі як ніколи і допомагають так само, як і заходи фізичної безпеки. 

Не скотитися в страх

Моїм внутрішнім ресурсом стала моя родина. Старша донька із сім’єю в Києві відчули  жахи війни з перших годин і змушені були тимчасово переїхати до Чернівців. Менша донька закінчує інтернатуру у Вінниці, вона лікарка, медична психологиня. Мій менший зять — кадровий військовий, він нас захищає. Мій чоловік глядить онучку. Моя 80-річна матуся теж у своєму домі приймала моїх друзів з Харкова. 

Цей родинний ресурс допомагає не скотитися в депресивний стан. Я не маю права показати своїй родині, що я боюсь. Я маю допомогти їм почуватися в безпеці і водночас я відчуваю їхню підтримку. Коли ми не знали, де перебуває чоловік меншої доньки, бо він не виходив на зв’язок, я мала підставити плече й підтримувати її. Паралельно ми підтримували родину зятя, бо за три місяці до війни він втратив маму. Бог дарував мені внутрішній ресурс стати не тещею, а справжньою мамою для нього. Родина завжди підтримує мене в тому, що я роблю, погоджується на всі мої авантюри, бо всі розуміють свої обов’язки і допомагають.

Гостинний дім

Від початку війни багато наших учительок і вчителів згуртувалися: тушкували м’ясо, пекли ласощі, робили сухі борщі та супи, плели сітки й відправляли їх на фронт. Усі кошти, що в нас були, ми перерахували на потреби армії. Я маю багато знайомих освітян серед едкемпівців та едкемпівок, і в перші дні всім, хто були на небезпечних територіях, телефонувала й запрошувала до себе. Потім сталося так, що мій номер потрапив у соцмережі, мені телефонували знайомі знайомих, а часом і незнайомі люди з проханнями прийняти їх хоча б на кілька годин чи на ніч, і я це робила. 

Мій фронт був на кухні. Я щодня тушкувала картоплю з м’ясом, варила казани борщу, смажила налисники й деруни, щоб домашніми ласощами нагодувати людей. Я зігрівала їх у своїй домівці і теплом своєї душі. Надала прихисток багатьом родинам, які залишалися на добу-дві, і навіть з кількома тваринами водночас. Наприклад, у мене зупинялася моя колега Оксана Мироняк — з онуком, таким нажаханим, що він їсти-пити не міг, і собачкою, також переляканою. Раділа, коли вони повідомили, що облаштувалися в безпечному місці. 

Зараз у нашому будинку живуть дві родини з Харкова. Коли вони приїхали, у них не було нічого, тому я ділилася з ними їжею, пропонувала одяг. Була родина, яка добу не їла, вони дуже хотіли, але навіть боялися їсти. Почувши, що їхні батьки залишилися в Харкові, і їм нема що їсти, бо посмажили дві останні картоплини, я плакала. Потім зв’язалася з волонтерською спільнотою Харкова, щоб вони допомогли тим людям, дала адреси. 

Зараз я працюю офлайн, і ми намагаємося допомогти освітянам вижити в цей непростий час. Допомагаємо з юридичними порадами, але в мене є відчуття незадоволення собою. Мені здається, я роблю не все, що я могла б, для допомоги і перемоги. Ми довго шукали колегу з Маріуполя. Вона обізвалася на початку травня — написала, що залишається в місті. На жаль, зараз ми не знаємо, що з нею.

img img

Ми довго шукали колегу з Маріуполя. Вона обізвалася на початку травня — написала, що залишається в місті. На жаль, зараз ми не знаємо, що з нею.

img

Не залишити осторонь

Нині я працюю в одній громаді, а проживаю в іншій. Але їхні проблеми подібні. Є велика потреба виводити людей з важкого психологічного стану, допомагати тим, хто вірять у нашу перемогу, і поступово піднімати тих, хто зневірилися або втратили рідних.

До обласного центру, як і до нашого села, приїхало і залишилося жити багато людей. На сьогодні всі будинки, що пустували в нашому селі, уже зайняті. Дуже важливо правильно скоординувати діяльність громади, щоб нікого не залишити осторонь. Адже приїхали люди різного віку, соціального статусу, з різними потребами: хтось має кошти винаймати житло, хтось приїхав у халаті й онукових кросівках, хтось щоденно потребує ліків. 

У селі гостро відчувається брак комунальних послуг. Більшість наших сіл негазифіковані, немає централізованого постачання води, немає туалетів у будинках. Такі труднощі, буває, лякають тих людей, хто до цього не звичні. Є проблеми влаштування дітей до дитячих садочків, адже садки переважно нині задіяні як прихистки для родин, які змушені були переїхати до нас через війну, і в батьків, які працюють, немає можливості водити дитину до садочка. І якщо вчительство може працювати дистанційно, то лікарі й лікарки або ті, хто працюють на транспорті чи в торгівлі, дуже гостро відчувають цю проблему.

Освітній фронт

На Кіровоградщині готуються до нового навчального року в умовах війни. Заклади освіти планують приймати учнівство на навчання в режимі офлайн, за наявності укриттів та створення безпечних умов. Крім того, місцеві освітні організації проводять інформаційні кампанії та тренінги з безпеки в умовах війни для дітей і дорослих. Зокрема, це проєкт «Безпечні літні канікули-2022» та курс «Знай! Умій! Врятуй», щоб діти та дорослі могли убезпечити себе.

Щоб допомогти освітянам України продовжувати навчати дітей під час війни, спільнота EdCamp Ukraine запустила краудфандингову кампанію — збір коштів на комп’ютерну техніку та доступ до інтернету тим педагогам, які через війну втратили обладнання для навчання. Також зібрані кошти планують направити на психологічну підтримку вчительок і вчителів та організацію конференцій, де вони можуть поділитися досвідом навчання під час війни. До кампанії можуть долучитися як громадяни з-за кордону на платформі GoFundMe, так і українці — на сторінці EdCamp Ukraine, додаючи коментар «Моя війна. Уроки» до платежу.

Головний урок

Не треба ставити життя на паузу, а потрібно жити повноцінним життям. Бо воно яскраве, цікаве, неповторне і може обірватися будь-якої миті. Треба жити сьогодні і зараз.

Бережемо здоров’я

Я бачу, що психологічний стан і самих педагогів, і батьків та дітей є великою проблемою, якщо говорити про навчання сьогодні. Усі в стані стресу, особливо діти, які виїхали із зон активних бойових дій. Вони дуже важко адаптуються, психологи й педагоги постійно мусять тримати руку на пульсі, вчасно помітити проблему і підтримувати всіх, не втрачаючи власного ресурсу. До того ж уроки перериваються через тривогу, треба налаштовувати дітей іти в безпечне місце.

Змінилося ставлення вчительства до учнів і учениць, воно більш м’яке і здоров’язберігальне. Мої внуки зараз у Чернівецькій області, вони під обстрілами виїздили з Києва. Учителі й учительки рекомендували батькам не будити дітей на урок, якщо їм вдалося заснути. Бо, ви ж розумієте, вони приїхали з таких місць, де не могли заснути. Тому в них було менше уроків, вони починалися пізніше. Потім поступово відновлювали сталий освітній процес. Змінилася й подача матеріалу — учительство намагається дати його компактно, зрозуміло, не розтягувати на 45 хвилин. 

Також є проблема організації дистанційного навчання для учнівства з особливими освітніми потребами. Якщо раніше в закладах були асистентки й асистенти, які підтримували дитину, то нині вони можуть це робити лише дистанційно, а не поряд з дитиною, тому збільшилося навантаження на батьків таких дітей.

Психологічна підтримка нині важлива як ніколи. Тому в декількох закладах нашої області створили телеграм-канали, де надають психологічні рекомендації, постійно є багато порад у відкритому доступі. Це дуже корисно: маємо щоденні прості поради, але вони допомагають. 

Робота нонстоп

На учительство нині подвійне навантаження. Треба не забувати, що в школах приймають родини, які змушені були покинути свої домівки, а також плетуть сітки і готують смаколики для наших воїнів. Тому я б сказала, що наші вчительки й вчителі працюють 48 годин на добу. 

Паралельно вони налагодили навчання з дітьми, які приїхали з інших закладів і навчалися за різними програмами. У когось у школі була єдина онлайн-платформа, у когось було по-іншому. Звичайно, в проведенні онлайн-уроків залишається проблемою недостатня кількість гаджетів, зокрема, у дітей з багатодітних сімей, внутрішньо переміщених осіб, учительства, а також низька швидкість інтернету, особливо в сільській місцевості.

За час війни багато закладів освіти перейшли на єдині освітні платформи, використовують електронні журнали чи щоденники. Це дуже спрощує процес обліку занять та навчальних досягнень учнівства, комунікації з батьками, усі розклади, посилання є в єдиній системі. Це дає змогу нашим педагогам працювати, де б вони не були, а також оперативно обмінюватися інформацією. Таку практику варто було б перенести і в мирний час. Думаю, країна в смартфоні має майбутнє.

img img

Діти більше здружилися, допомагають, спілкуються, хвилюються одне за одного. Звісно, за всіх я не скажу, але мені здається, що біда нас дуже зблизила.

img

Досвід мужності

З освітянами інших країн я ділилася б досвідом мужності, витримки, громадянської позиції, який у нас є зараз. Також наша сила в тому, що ми вміємо будь-яку ситуацію витримати, проаналізувати й вибудувати найкращий шлях виходу. 

Сильна нація

Я аж до самих кісток українка, і пишаюся цим. Уперше я це відчула, коли в 1994 році наша фігуристка Оксана Баюл посіла на Олімпіаді в Ліллегаммері перше місце й довго не могли знайти гімн. Я була дуже розлючена. А коли він нарешті зазвучав, я відчула невимовну гордість. Із часом це почуття зміцнювалося. Коли ми перебували на конференції щодо СЕЕН у Делі і Далай-лама сказав, що Україна представлена на події найбільшою делегацією, мене розпирала гордість за те, що я — українська освітянка. 

Є багато моментів, які підсилювали це почуття. На сьогодні — це віра в наші Збройні сили, віра в те, що ми переможемо, бо інакше бути не може. Напевно, у світі немає такої сильної нації, як українці, нації, яку багато віків знищували, а вона лише зміцнюється. 

Текст — Галина Ковальчук.

Серія інтерв’ю «Моя війна. Уроки» підготовлена за фінансової підтримки Black Sea Trust for Regional Cooperation – a Project of the German Marshall Fund of the United States (Чорноморський трастовий фонд, проєкт Німецького фонду Маршалла).

Позиції громадської організації «ЕдКемп Україна» і Фонду можуть не збігатися з поглядами, висловленими освітянами в інтерв’ю.

img img
Поділитись новиною у соціальних мережах
Форма зворотного зв’язку

Залиште свої контактні дані для зв’язку

Ваше ім’я
Телефон
flag
  • flag
    af +93
  • flag
    al +355
  • flag
    dz +213
  • flag
    as +1684
  • flag
    ad +376
  • flag
    ao +244
  • flag
    ai +1264
  • flag
    ag +1268
  • flag
    ar +54
  • flag
    am +374
  • flag
    aw +297
  • flag
    au +61
  • flag
    at +43
  • flag
    az +994
  • flag
    bs +1242
  • flag
    bh +973
  • flag
    bd +880
  • flag
    bb +1246
  • flag
    by +375
  • flag
    be +32
  • flag
    bz +501
  • flag
    bj +229
  • flag
    bm +1441
  • flag
    bt +975
  • flag
    bo +591
  • flag
    ba +387
  • flag
    bw +267
  • flag
    br +55
  • flag
    bn +673
  • flag
    bg +359
  • flag
    bf +226
  • flag
    bi +257
  • flag
    kh +855
  • flag
    cm +237
  • flag
    ca +1
  • flag
    cv +238
  • flag
    ky +1345
  • flag
    cf +236
  • flag
    td +235
  • flag
    cl +56
  • flag
    cn +86
  • flag
    co +57
  • flag
    km +269
  • flag
    cd +243
  • flag
    cg +242
  • flag
    ck +682
  • flag
    cr +506
  • flag
    ci +225
  • flag
    hr +385
  • flag
    cu +53
  • flag
    cy +357
  • flag
    cz +420
  • flag
    dk +45
  • flag
    dj +253
  • flag
    dm +1767
  • flag
    do +1809
  • flag
    ec +593
  • flag
    eg +20
  • flag
    sv +503
  • flag
    gq +240
  • flag
    er +291
  • flag
    ee +372
  • flag
    et +251
  • flag
    fo +298
  • flag
    fj +679
  • flag
    fi +358
  • flag
    fr +33
  • flag
    pf +689
  • flag
    ga +241
  • flag
    gm +220
  • flag
    ge +995
  • flag
    de +49
  • flag
    gh +233
  • flag
    gi +350
  • flag
    gr +30
  • flag
    gl +299
  • flag
    gd +1473
  • flag
    gp +590
  • flag
    gu +1671
  • flag
    gt +502
  • flag
    gg +44
  • flag
    gn +224
  • flag
    gw +245
  • flag
    gy +592
  • flag
    ht +509
  • flag
    hn +504
  • flag
    hk +852
  • flag
    hu +36
  • flag
    is +354
  • flag
    in +91
  • flag
    id +62
  • flag
    ir +98
  • flag
    iq +964
  • flag
    ie +353
  • flag
    im +44
  • flag
    il +972
  • flag
    it +39
  • flag
    jm +1876
  • jp +81
  • flag
    je +44
  • flag
    jo +962
  • flag
    kz +7
  • flag
    ke +254
  • flag
    ki +686
  • flag
    kw +965
  • flag
    kg +996
  • flag
    la +856
  • flag
    lv +371
  • flag
    lb +961
  • flag
    ls +266
  • flag
    lr +231
  • flag
    ly +218
  • flag
    li +423
  • flag
    lt +370
  • flag
    lu +352
  • flag
    mo +853
  • flag
    mk +389
  • flag
    mg +261
  • flag
    mw +265
  • flag
    my +60
  • flag
    mv +960
  • flag
    ml +223
  • flag
    mt +356
  • flag
    mh +692
  • flag
    mq +596
  • flag
    mr +222
  • flag
    mu +230
  • flag
    mx +52
  • flag
    fm +691
  • flag
    md +373
  • flag
    mc +377
  • flag
    mn +976
  • flag
    me +382
  • flag
    ms +1664
  • flag
    ma +212
  • flag
    mz +258
  • flag
    mm +95
  • flag
    na +264
  • flag
    nr +674
  • flag
    np +977
  • flag
    nl +31
  • flag
    nc +687
  • flag
    nz +64
  • flag
    ni +505
  • flag
    ne +227
  • flag
    ng +234
  • flag
    kp +850
  • flag
    no +47
  • flag
    om +968
  • flag
    pk +92
  • flag
    pw +680
  • flag
    ps +970
  • flag
    pa +507
  • flag
    pg +675
  • flag
    py +595
  • flag
    pe +51
  • flag
    ph +63
  • flag
    pl +48
  • flag
    pt +351
  • flag
    pr +1787
  • flag
    qa +974
  • flag
    re +262
  • flag
    ro +40
  • flag
    ru +7
  • flag
    rw +250
  • flag
    kn +1869
  • flag
    lc +1758
  • flag
    vc +1784
  • flag
    ws +685
  • flag
    sm +378
  • flag
    st +239
  • flag
    sa +966
  • flag
    sn +221
  • flag
    rs +381
  • flag
    sc +248
  • flag
    sl +232
  • flag
    sg +65
  • flag
    sk +421
  • flag
    si +386
  • flag
    sb +677
  • flag
    so +252
  • flag
    za +27
  • flag
    kr +82
  • flag
    es +34
  • flag
    lk +94
  • flag
    sd +249
  • flag
    sr +597
  • flag
    sz +268
  • flag
    se +46
  • flag
    ch +41
  • flag
    sy +963
  • flag
    tw +886
  • flag
    tj +992
  • flag
    tz +255
  • flag
    th +66
  • flag
    tl +670
  • flag
    tg +228
  • flag
    to +676
  • flag
    tt +1868
  • flag
    tn +216
  • flag
    tr +90
  • flag
    tm +993
  • flag
    tc +1649
  • flag
    tv +688
  • flag
    ug +256
  • flag
    ua +380
  • flag
    ae +971
  • flag
    gb +44
  • flag
    us +1
  • flag
    uy +598
  • flag
    uz +998
  • flag
    vu +678
  • flag
    va +379
  • flag
    ve +58
  • flag
    vn +84
  • flag
    vg +1284
  • flag
    vi +1340
  • flag
    eh +212
  • flag
    ye +967
  • flag
    zm +260
  • flag
    zw +263
Email
Напишіть Ваше запитання

Учительство, об’єднуймося!

Долучайтеся до спільноти EdCamp Ukraine та зростайте разом із нами.

Кожен лист — це:

  • можливості для професійного та особистісного зростання;
  • нові ініціативи і програми підвищення кваліфікації;
  • статті й інтерв’ю ПРО і ДЛЯ українського вчительства.